تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
توصیه‌هایی برای نویسندگی – 5 شیوه برای جذابتر کردن کارکترها

توصیه‌هایی برای نویسندگی – 5 شیوه برای جذابتر کردن کارکترها

چطور در داستانی که می‌نویسیم کاراکترهای جذابی خلق کنیم که تا آخر با خواننده می‌مانند؟ کافیست در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

  • با تیپ شخصیتی کاراکتر بازی کنید 

آیا درباره یک استاد دانشگاه خشک و عصاقورت داده می‌نویسید؟ یا پلیسی کارکشته؟  خوانندگان بر اساس قالب شخصیتی کاراکترهای شما از آنها انتظاراتی دارند . آنها را با دادن ویژگی‌ها  و خصوصیاتی عکس قالب شخصیتی‌شان غافلگیر کنید . شاید استاد دانشگاه خشک شما یک بزن بهادر خیابانی باشد . یا پلیس سر سخت و خشن‌تان عاشق خواندن رمانهای عاشقانه باشد . با ترکیب کردن خصوصیات شخصیتی به شکلی غیرمنتظره، آنها را سه بعدی تر، به یادماندنی تر و منحصربفرد می‌سازید و  بیشتر شبیه افراد واقعی خواهند شد.

  • کاراکترهای خود را اسرارآمیز کنید

اسرار وسیله بسیار خوبی در داستان نویسی هستند. وارد کردن عنصر اسرار در کاراکترها نوعی احساس صمیمیت و نزدیکی به آنها می‌دهد . خوانندگان چیزی را در مورد کاراکتر میدانند که همسر یا مادر او نمیداند! اسرار همچنین باعث ایجاد تعلیق می‌شوند . آیا مادر یکی از کاراکترهای شما میداند که او مواد مخدر می‌فروشد؟ آیا رییس مِری احساس می‌کند که او عاشقش شده است؟ آیا این راز برملا خواهد شد؟ اسرار باعث می‌شوند کاراکترها به شکلی جالب رفتار کنند زیرا ممکن است دروغ بگویند یا ردپای خود را مخفی کنند . آیا کاراکتر شما دارای رازی احساسی است: ترسی مخفی، خواسته‌ای پنهانی یا عشقی اسراری؟ آیا کاراکتر شما کاری انجام داده است که نمیخواهد دیگران بدانند؟ آیا گذشته شرم آوری دارد؟ آیا او از بخشی از وجود خود ناراضی است؟ آیا تظاهر به کسی می‌کند که نیست؟

blank
  • خویشتنداری او را پایین بیاورید

خوشبختانه در زندگی واقعی اکثر ما قدرتهای فراوانی بر روی کنترل بر خود داریم . ما خشم، حسادت، خواسته‌های نامعقول و انواع احساساتی که برای ما مشکل ساز هستند را سرکوب می‌کنیم. ما اجازه نمیدهیم تا بر اساس خواسته‌های آنی خطرناک خود رفتار کنیم.  در زندگی واقعی این موضوع بسیار خوب است. اما کاراکتر خود را به گونه‌ای خلق کنید که رفتاری آنی از خود نشان دهد .  کاراکتری که دستخوش وسوسه می‌شود، بدون فکر کردن صحبت می‌کند، و از ریسک کردن نمی‌ترسد.

دیدن کاراکتری که بر روی خواسته‌هایی که ما به آنها واکنش نشان نمی‌دهیم، واکنش میدهد جالب است. این افراد باعث رخ دادن اتفاقات می‌شوند که برای پیشبرد داستان خوب است .  و اگر دچار دردسر شود، باز هم برای داستان شما جذاب خواهد بود. 

  • به او شخصیتی کنش گرا بدهید

شخصیتهای کنشگرا، کنترل شرایط را در دست گرفته و باعث رخ دادن اتفاقات می‌شوند . فرض کنیم کاراکتر شما متوجه می‌شود که همسرش به او خیانت می‌کند  . یک کاراکتر واکنش پذیر بلافاصله دچار عصبانیت می‌شود . شخصیت کنشگرا راه حلی برای نجات ازدواجش یا انتقام کردن پیدا می‌کند.  یا مثلا کسی کاراکتر شما را می‌دزدد. کاراکتر واکنش پذیر برای آنکه نجات داده شود صبر می‌کند.  کاراکتر کنش گرا نقشه‌ای برای فرار می‌کشد و بعد از آنکه فرار می‌کند تصمیم میگیرد که به حساب دزد برسد. در زندگی واقعی نمیتوانیم اتفاقاتی که برایمان می‌افتد را کنترل کنیم. معمولا در این زمینه انتخابی نداریم. اما در داستان میتوانید به کاراکتر خود گزینه انتخاب بدهید .کاراکترهای کنش گرا به دلیل پویا بودن جذابند . آنها باعث ایجاد حرکت و پویایی در داستان می‌شوند .   یکی دیگر از انواع کاراکترهای جذاب کاراکتر منفعل است که توسط شرایط مجبور می‌شود به شکل کنش گرا عمل کنید. مثلا زنی که به او خیانت شده به قدری عصبانی است که میتواند از یک زن خجالتی و منطقی به فردی که هر کاری برای انتقام گرفتن انجام می‌دهد تبدیل شود.

  • کاراکتر اصلی دیگری را انتخاب کنید

آیا کاراکتری وجود دارد که از کاراکتر اصلی شما تقلید می‌کند؟ کاراکتری که شما را بیشتر مجذوب می‌کند؟ وقتی این کاراکتر به روی صحنه می‌آید، جریان خلاقیت شما روان شده و صحنه‌ها جان می‌گیرند . شاید دوست بامزه‌ی کاراکترتان باشند. شاید دشمن کاراکترتان باشد . اجازه دهید این کاراکتر صحنه را بدزدد و از آن خود کند . داستان خود را به گونه‌ای تغییر دهید که کاراکتر در کانون توجه قرار بگیرد .

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید