تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۹ نکته در مورد دیالوگ نویسی برای نوشتن گفتگوی مابین کاراکترها

۹ نکته در مورد دیالوگ نویسی برای نوشتن گفتگوی مابین کاراکترها

نویسندگان و فیلمنامه نویسان به طور مداوم مهارت‌های خود را برای نوشتن دیالوگ و گفتگوی چند نفره اصلاح می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که کاراکتر‌های آنها واقعی و مرتبط به نظر می‌رسند. نویسندگان برجسته از این نکات برای یادگیری نحوه نوشتن مکالمه بین کاراکتر‌های رمان، داستان کوتاه یا فیلمنامه خود استفاده کنید.

اولین باری که دیالوگ می‌نویسید، ممکن است تکرار الگوهای گفتار عادی برایتان مشکل باشد. این مشکل با چالش‌های همزمان پیدا کردن لحن و روایت داستان ترکیب شود. با این حال، با تمرین و سخت کوشی، دیالوگ‌های ضعیف را می‌توان به دیالوگ‌های عالی ارتقا داد. در اینجا چند استراتژی برای شما ارائه شده است:

  1. از لحن افراد زندگی شخصی خود تقلید کنید. شاید شما یک کاراکتر پزشک با همان مشکلات گفتاری مادرتان خلق کرده باشید. شاید سرباز قهرمان شما درست مثل مربی قدیمی والیبال شما صحبت  کند. همچنین می‌توانید در یک کافی‌شاپ  بنشینید و به مکالمات دیگران گوش دهید. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که دیالوگ‌های شما به همان شکلی است که مردم واقعی صحبت می‌کنند، هیچ منبعی بهتر از زندگی واقعی مردم در دنیای روزمره شما وجود ندارد.
  2. گفتگوی کاراکتر‌ها را با روایت داستان قطع کنید. دیالوگ‌های طولانی، خواننده را از صحنه دور میکند. همانطور که کاراکتر‌های شما صحبت می‌کنند، وضعیت بدنی یا سایر فعالیت‌هایی که در اتاق انجام می‌شود را توصیف کنید.
  3. به دستور زبان و نکات املایی دقت کنید. دیالوگ باید با دستور زبان و املای صحیح نوشته شود. به هنگام نوشتن دیالوگ از علامت نقل قول، و بسیاری از علایم املایی دیگر از جمله علامت سوال، گیومه، خط تیره، نقطه و سه نقطه استفاده کنید. یادتان باشد اگر دیالوگ یک کاراکتر به پاراگراف جدیدی کشیده شود، در پایان پاراگراف اول نباید علامت نقل قول بگذرید. و همچنین مطمئن شوید که پاراگراف نهایی دارای علامت نقل قول پایانی است تا نشان دهد که صحبتهای کاراکتر تمام شده است.
  4. برای کارکتر اصلی خود رازی را اختصاص دهید. گاهی اوقات دیالوگ به دلیل موضوعاتی که در دل خود پنهان دارد قابل توجه است. حتی اگر مخاطب‌تان متوجه نشود، میتوانید با مخفی کردن کمی اطلاعات در صحبتهای کاراکتر، پویایی خاصی به داستان بدهید. برای مثال، می‌توانید صحنه‌ای را خلق کنید که در آن یک متصدی موزه با یک نقاش درباره نحوه نمایش آثارش صحبت می‌کند – اما چیزی که متصدی با صدای بلند نمی‌گوید این است که او عاشق نقاش است.
  5. از یک کاراکتر عامی برای توضیح زبان فنی استفاده کنید.    هنگامی که برای انتقال اطلاعات فنی نیاز به گفتگو دارید، گفتگو را بین دو نفر تقسیم کنید. مثلا بین  یک کاراکتر متخصص و یک کاراکتر ناآگاه. کاراکتر متخصص می‌تواند در سطح فنی صحبت کند، و شخص ناآگاه می‌تواند برای روشن شدن موضوع سوال بپرسد.
  6. از کلمات اختصاری استفاده کنید.  آیا شخصیت شما اسلحه را ‘قطعه’ می‌نامد یا ‘گلاک’؟ .  در نحوه صحبت کردن کاراکترهایتان جانب اصالت را رعایت کرده و مطابق با مضمون داستان بنویسید.  اگر همه آنها یک طور صحبت می‌کنند، دیالوگ‌تان  به تلنگر دیگری نیاز دارد.
  7. به دنبال نمونه‌هایی از گفتگو مابین کاراکترها در ادبیات باشید. اگر به دنبال نمونه‌ای از دیالوگ در حوزه رمان یا داستان کوتاه هستید، کتاب‌های معروف نوشته مارک تواین، جودی بلوم یا تونی موریسون را بخوانید. در دنیای فیلمنامه نویسی، آرون سورکین به استفاده از دیالوگ مشهور است
  8. از دیالوگهای خاطره انگیز استفاده کنید.  تکرار چندین باره‌ی کلمه ‘گفت’ می‌تواند نوشته را کسل کننده کند. کلمه ‘گفت’ را با یک فعل توصیفی تر جایگزین کنید
  9. محل تولد کاراکترهایتان را به خاطر داشته باشید. مراقب هر گونه ویژگی خاص منطقه‌ای کاراکتر‌های خود باشید. به عنوان مثال،  لهجه انگلیسی- آمریکایی کاملاً با لهجه انگلیسی بریتانیایی یکسان نیست، بنابراین در انتخاب کلمات خود دقیق باشید. در این صورت دیالوگ بهتری خواهید داشت و دیالوگ‌تان شکل واقعی به خود میگیرد.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping