تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۶ نکته برای نوشته خط آغازین رمان

۶ نکته برای نوشته خط آغازین رمان

اولین جمله یک رمان نقطه ورود خواننده به دنیای پیش روست. تمامی نویسندگان باید نحوه نوشتن آغازی موثر برای رمان خود را بیاموزند.

چرا خطوط آغازین رمان اهمیت دارند؟

خطوط آغازین رمان یا داستان کوتاه توجه خواننده را به خود جلب می‌کنند، او را تشویق می‌کنند تا صفحه اول را به پایان برساند و خواندن را ادامه دهد. جمله اول شامل موقعیتی برای نشان دادن سبک نوشتاری، معرفی کاراکتر اصلی یا وارد کردن رویدادی محرک در داستان است.

اغلب، خوانندگان در کتابفروشی یا به صورت آنلاین به جمله آغازین نگاه می‌کنند تا تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند کتاب را در وهله اول بخرند یا نه، بنابراین یک جمله آغازین عالی ممکن است باعث فروش زیاد یا گمنامی یک رمان شود.

۶ نکته برای نوشتن جملات آغازین رمان

نوشتن خطوط آغازین به سادگی نوشتن « یکی بود یکی نبود » نیست. اولین صحنه از رمان شما باید توجه خواننده را جلب کرده و او را با کاراکتر‌ها و مضمون رمان‌تان آشنا کند. در زیر به انواع مختلف جملات آغازین اشاره میکنیم:

  1. مضمون خود را وارد کنید. رمان آنا کارنینا اثر لئو تولستوی با این جمله آغاز می‌شود« خانواده‌های شاد شبیه هم هستند، اما هر خانواده غمگینی به شکل خاص خود غمگین است» این جمله مضمون اصلی رمان را که درباره خانواده‌های از هم پاشیده است، نشان می‌دهد. مضمون اصلی داستان خود را در نظر بگیرید و شیوه‌هایی برای بیان آن در قالب یک جمله واحد پیدا کنید.
  2. با جزییات عجیب شروع کنید. جمله آغازین باید با معرفی جزییاتی عجیب و غریب آغاز شود . مثلا جمله آغازین  در رمان 1984 نوشته جورج اورول، اشاره به سیزده ضربه ساعت شماطه دار دارد. در پاراگراف اول خواننده متوجه می‌شود که چیزی غیرعادی در رابطه با دنیای رمان وجود دارد. به علاوه عدد سیزده در رابطه با حوادث بدیمن فراطبیعی است . 
  3. زاویه دید کاراکتر را مشخص کنید. فصل اول رمان جی دی سالینگر به نام ناطوردشت، بلافاصله زاویه دید کاراکتر اصلی را مشخص می‌کند: بی‌پرده، بی‌تفاوت و خسته. دیدگاه کلی قهرمان داستان را به شکلی موثر در پاراگراف آغازین وارد کنید.
  4. سبک روایی خود را معرفی کنید. گاهی اوقات جمله آغازین را باید با یک سبک روایی خاص و غزلیات ناب جذاب کرد. اگر سبک نوشتاری خاصی دارید، آن را در جمله آغازین خود نشان دهید. 
  5. مخاطرات داستان را انتقال دهید. جمله آغازین رمان صد سال تنهایی نوشته گابریل گارسیا مارکز با بیان سرنوشت تامل برانگیز اورلیانو بوئندیا آغاز می‌شود. خواننده از خط اول می‌داند که سرنوشت سرهنگ با خیره شدن به جوخه تیراندازی پایان می‌یابد و نشان می‌دهد داستان او، داستان مرگ و زندگی است. جمله آغازینی که از زاویه دید سوم شخص نوشته شده باشد ما را تشویق می‌کند که بقیه داستان را بخوانیم .
  6. زمینه سازی کنید. فصل اول حباب شیشه‌ای اثر سیلویا پلات با تنظیم صحنه برای کاراکتر اصلی آغاز می‌شود. پلات از ترکیبی از جزئیات حسی (گرمای خفه کننده تابستان) و رویدادهای بیمارگونه (اعدام روزنبرگ ها) برای ارائه صحنه آغازینی ناراحت کننده و ترس از فضای بسته  استفاده می‌کند .
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping