تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۱۱ استراتژی مفید نوشتاری برای به پایان بردن داستان

۱۱ استراتژی مفید نوشتاری برای به پایان بردن داستان

نوشتن ممکن است حتی برای نویسندگان خبره هم کار دشواری به نظر برسد. اما با کمک چند استراتژی موثر میتوانید فرایند نوشتن را تسهیل کنید. در زیر به چند استراتژی اشاره می‌کنیم که به شما در تبدیل شدن به نویسنده‌ای بهتر وکارامدتر کمک می‌کنند.

  1. یک برنامه روزانه منظم تعیین کنید. مشخص کردن زمانی مشخص برای نوشتن روزانه به شما کمک میکند به شکلی موثرتر و با پشتکار بیشتر بنویسید. هر چه قدر که نوشتن برایتان تبدیل به کاری روزمره شود، بیشتر در برنامه روزانه‌تان تثبیت می‌شود. عادت کردن به نوشتن خاطرات خود در هنگام روز، شروع خوبی است.
  2. برای خود سوال طرح کنید. سوالات « چه می‌شد اگر» روشی خوب برای آغاز نوشتن هستند. شما با نوشتن سوال میتوانید آنچه مد نظرتان است را پاسخ دهید. مثلا چه میشد اگر صبح در قالب یک مگس از خواب بیدار می‌شدید؟ هر پاسخ، داستان خود را به همراه دارد
  3. تند بنویسید. وقتی ایده‌ای به فکرتان می‌رسد آن را یادداشت کنید. گرفتار شدن در روند ویرایش در مراحل ابتدایی نوشتن از سرعت پیشرفت شما کم می‌کند. تصحیح ساختار جملات و برطرف کردن غلطهای املایی را به پیش نویس نهایی موکول کنید. 
  4. خلاصه بنویسید. برخی نویسندگان راحتترند که خلاصه‌ای حاوی جزییات برای رمان خود تهیه کنند. خلاصه نویسی کردن یک تکنیک نویسندگی است که شما را قبل از نوشتن آماده می‌کند و زیربنای محکمی برای داستان‌تان می‌سازد.
  5. به پیاده روی بروید. کنار گذاشتن دفتر و قلم خود و گشتی در اطراف زدن به شما کمک می‌کند دید تازه‌ای پیدا کنید و از دیدن مناظر اطراف الهام بگیرید. مکالماتی که بین مردم می‌شنوید یا رویدادهایی که در خیابان می‌بینید روی نوشته شما تاثیرگذارند.  
  6. آزادنویسی کنید. آزادنویسی کردن یک تکنیک پیش نویسی است که به شما در ایده پردازی کمک میکند. آزاد نویسی به شما کمک می‌کند بین ایده‌های مجردی که حتی از وجود آنها در فکرتان بی اطلاع بودید، ارتباط برقرار کنید. با داشتن ایده‌های بیشتر دامنه وسیعتری از موضوعاتی دارید که میتوانید در نوشته خود از آنها الهام بگیرید
  7.  یادداشت برداری کنید. هرگاه ایده‌ای داشتید آن را یادداشت کنید. حتی ایده‌های بد بعدا میتوانند به ایده‌های خوب منجر شوند. همچنین به هنگام خواندن آثار نویسندگان نیز میتوانید از ساختار و سبک نگارشی آنها یادداشت برداری کنید
  8. نوشته خود را تقسیم کنید. بسیاری از نویسندگان خوب نوشته خود را به بخشهای کوچکتری تقسیم و با هر بخش به شکل قطعه‌ای مستقل برخورد می‌کنند. با تجزیه کردن داستان خود به اجزای کوچکتر بهتر میتوانید پروژه کلی خود را پیش ببرید.
  9. از میانه داستان شروع کنید. ابتدا نقطه اوج داستان را بنویسید. با شروع  از جذاب ترین قسمت داستان، انرژی لازم برای کامل کردن قسمتهای دیگر را بدست می‌آورید. برخی نویسندگان در ابتدا پایان داستان یا جزییات آن را نمی‌دانند پس از مرکز شروع کرده و لایه به لایه به آن اضافه میکنند
  10. از انتها شروع کنید. سعی کنید سطر آخر را در ابتدا بنویسید. برخی نویسندگان تصور میکنند جمله یا پاراگراف آغازین بسیار دشوار است. اما نوشتن جمله پایان و حرکت رو به عقب برای آنها در فرایند نوشتن مناسب است.
  11. در کارگاه نویسندگی شرکت کنید. اگر احساس میکنید نمیتوانید روبه جلو حرکت کنید یا دچار سد نویسندگی شده‌اید، شرکت در کارگاه نویسندگی به باز شدن ذهن شما و تمرکز مجدد بر روی کاری که در دست دارید، کمک میکند.انجام دستورالعملهای کارگاه و گرفتن بازخورد از نویسندگان دیگر به شما زاویه دید دیگری نسبت به پروژه فعلی‌تان می‌دهد. شرکت در کارگاه همچنین موجب یادآوری مهارتهای نوشتاری و تقویت نوشته شما می‌شود. 
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping