تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۹ چالش نویسندگی برای تقویت نیروی خلاقیت

۹ چالش نویسندگی برای تقویت نیروی خلاقیت

چه شما نویسنده تازه کاری باشید که سعی در ایجاد عادت سازنده نوشتن دارد یا نویسنده متبحری هستید که به دنبال جاری شدن سرچشمه‌های خلاقیت خود می‌باشید، از چالش‌های نویسندگی میتوانید به نفع خود استفاده کنید. یک چالش نوشتاری خلاقانه و خوب باید شما را از حاشیه امن‌تان خارج کند و باعث شود اثری را به شکلی متفاوت از گذشته خلق کنید.

blank
  1. با استفاده از روش دانه برفی ایده پردازی کنید.  روش دانه برفی، تکنیکی است که در آن رمان را از ابتدا با نوشتن خلاصه‌ای ساده از داستان شروع می‌کنید، و سپس لایه لایه به عناصر آن می‌افزایید. برای استفاده از روش دانه برفی به تصویر بزرگی از داستان‌تان فکر کنید و در یک جمله آن را خلاصه کنید.  سپس آن جمله را به یک پاراگراف تبدیل کنید. از این توصیف‌ها برای ایجاد یک سری خطوط داستانی استفاده می‌کنید که شامل آن کاراکترها می‌شود و هر یک از این خطوط داستانی به ایده اصلی در مرکز دانه برف باز می‌گردد.
  2. اول پایان را بنویسید، سپس داستانی را بنویسید که به انتهای داستان شما ختم شود. نوشتن پایان داستان دشوار است. یک  کتاب خوب اگر پایانی ضعیف داشته باشد در خاطرها نمی‌ماند. اما کتابهایی که پایانی خوب دارند هیچ گاه از خاطر خواننده پاک نمی‌شوند. مطمئن شوید که پایان نوشته شما ارزش داستان را حفظ می‌کند. برخی از نویسندگان شروع به نوشتن پایان کتاب خود می‌کنند و سپس از طریق مهندسی معکوس مجموعه‌ای از رویدادها، نقاط طرح و پیچش‌های داستانی را که برای رسیدن به پایان بدان نیاز دارند، خلق می‌کنند.
  3. نوشته خود را با انتخاب عنوان شروع کنید.  نمیدانید درباره چه موضوعی بنویسید؟ شاید هم موضوعتان را میدانید اما هزاران شیوه مختلف برای رسیدن به آن به ذهنتان می‌رسد. دامنه تمرکز خود را با انتخاب عنوان و سپس نوشته خلاصه‌ای پیرامون آن محدود کنید.
  4. در ژانر متفاوتی بنویسید. خودتان را در چالش یک روزه تغییر ژانر نویسندگی  قرار دهید. سعی کنید یکی از حوادث زندگی خود را به سبک داستانهای جنایی بنویسید.
  5. تصور کنید برای دوست صمیمی‌تان می‌نویسید. در نظر گرفتن یک مخاطب خاص به نوشتن پیش نویس کمک میکند. پس حتی موقتا تصور کنید که مخاطب شما دوست صمیمی‌تان است. دانستن این موضوع چطور روی سبک نوشتن شما تاثیر می‌گذارد؟ آیا این مخاطب خاص زاویه دیدی را به شما الهام می‌کند که در غیر این صورت به آن نمی‌رسیدید؟
  6. به مدت یک ماه هر روز یک ایده جدید داستانی پیدا کنید. اگر هنگام داستان نویسی با سد روبه رو می‌شوید، عادت کنید هر روز یک ایده داستانی جدید خلق کنید. بسیاری از این ایده‌های داستانی به اندازه‌ای قوی نیستند که بتوان از روی آنها یک داستان کوتاه یا رمان نوشت. اما احتمالا یکی دو تا از ایده‌های شما نتیجه می‌دهند و پروژه نویسندگی جدیدی را خلق می‌کنند.
  7. درباره ایده‌ای که در اینترنت پیدا کرده‌اید، بنویسید. شاید شما از یک مقاله یا عکس یا توییت الهام بگیرید.منبعی که معمولا با آن مشورت نمی‌کنید را در نظر بگیرید و ببینید آیا آن منبع میتواند زاویه دید تازه‌ای به شما ببخشد.
  8. درباره موضوعی بنویسید که اگر کودک بودید مجذوب آن می‌شدید. زمان را به عقب برگردانید و به موضوعاتی فکر کنید که جنبه کودکانه درونتان را الهام می‌بخشند. مکان مورد علاقه شما در زمان کودکی کجا بود؟ غذا یا ورزش مورد علاقه شما چه بوده است؟ سعی کنید برای کودک درونتان بنویسید تا ببینید چه نتایجی از دل آن بیرون می‌آید.
  9. به انجمن  NaNoWriMo بپویندید. این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد وارد شبکه‌ای اجتماعی از نویسندگان دیگر شوید که از این شبکه برای هدفگذاری و رسیدن روزانه به آن اهداف و ایجاد عادت نویسندگی استفاده می‌کنند. همچنین میتوانید یک دوره آنلاین نویسندگی بگذرانید که بذر ایده‌های جدیدی در ذهن شما بکارد.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید