تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه خواننده ایده آل خود را پیدا کنید

چگونه خواننده ایده آل خود را پیدا کنید

خواننده ایده آل کیست

خواننده ایده آل فردی است که یک کتاب داستانی برایش بسیار جذاب است. معمولا آنها از رده سنی، علایق و تجارب خاصی هستند اما در برخی موارد خواننده ایده آل میتواند از یک قومیت، مذهب، سابقه مذهبی، جنسیت یا سایر شاخص‌های هویتی باشد. اما چرا تعریف کردن خواننده ایده آل اهمیت دارد؟ بهترین راه برای تعریف یک داستان نوشتن هدفمندانه است. با آگاهی از اینکه خواننده ایده آل شما کیست میتوانید داستان خود را به گونه‌ای بنویسید که برای او جذاب باشد. مشخص کردن خواننده ایده آل لزوما فرایندی ترسناک نیست. در واقع در اکثر موارد آسان است

کشف خواننده ایده آل خود

نوشتن داستانی که برای خوانندگان زیادی جذاب باشد اشتباه است. خوانندگان متفاوتند و در نتیجه هر داستانی برای همه جذاب نیست. متاسفانه نویسندگانی که این موضوع را متوجه نمی‌شوند داستانی می‌نویسند که سبک روایی نه چندان جالبی دارد و باعث می‌شود خواننده به رضایت مندی نرسد. با استفاده از سوالات کلیدی زیر خواننده ایده آل خود را تعریف کنید

سوال1: سن

واضح ترین سوالی که باید برای شناخت خواننده ایده آل خود  بپرسید تعریف کردن سن اوست زیرا اکثر کتابها توسط رده سنی دسته بندی می‌شوند ( کودکان، نوجوانان، بزرگسالان)

سوال2: آمارگیری ثانویه

به جز سن، باید ببینید آیا داستانی می‌نویسید که برای رده خاصی جذاب است یا نه. برای مثال، آیا کتاب شما بیشتر  برای مسلمانان، نوجوانان، مادران تنها، فرزندان طلاق یا خوانندگان معلول جذاب است.

سوال3: علایق

خوانندگان داستان‌تان احتمالا با شما علایق مشترکی دارند. برای مثال اگر یک رمان فانتزی قرن وسطی‌ای می‌نویسید، اکثر خوانندگانی که کتاب شما را می‌خوانند به داستانهای مربوط به جهان دیگر، اژدها، صحنه‌های جنگ حماسی و اجنه با گوشهایی نوک تیز علاقه مند هستند.

سوال4: چرایی

شاید مهمتر از همه آن باشد که از خودتان بپرسید چرا خواننده ایده آلتان کتاب شما را می‌خواند؟ برخی از خوانندگان از رمانهایی لذت می‌برند که سراسر سرگرمی، روابط عاشقانه، ماجراجویی یا هیجان هستند. اما سایر خوانندگان از رمانهایی لذت می‌برند که آنها را از نظر احساسی و ذهنی درگیر می‌کند. برخی نیز از داستانهایی لذت می‌برند که همه این موارد را در بر می‌گیرد. دانستن اینکه چرا خواننده ایده آلتان داستان شما را می‌خواند، به شما کمک می‌کند داستانی را خلق کنید که متناسب با سلیقه آنها باشد.

چگونه تعریف کردن خواننده ایده آلتان باعث ارتقای نوشته می‌شود

  • پیش نویسی:

با آنکه لازم نیست خواننده ایده آل خود را در مرحله پیش نویسی کردن تعریف کنید، انجام این کار به شما در خلق کاراکترها، طرحهای داستانی، مضامین و سایر عناصر داستان سرایی که دقیقا برای خواننده ایده آل شما جذاب است کمک می‌کند.

  • تمرکز:

معمولا داستانها در حین پیش نویسی و بازبینی کردن تکامل می‌یابند. وقتی داستان شکل می‌گیرد حفره‌های داستانی پر می‌شوند و کاراکترها، مضامین و عوالم دستانی عمیق تر توسعه می‌یابند. انجام این کارها دشوار است. با وجود جهات مختلفی که داستان شما می‌تواند به سمت آنها حرکت کند، چگونه داستان را متمرکز نگه می‌دارید؟ فکر کردن به خواننده ایده آل در ذهن خود از بار سنگین این قضیه کم می‌کند، و به شما کمک می‌کند با شفافیت ذهنی بنویسید.

  • پلتفرم

چه به روش سنتی بخواهید کتابتان را چاپ کنید یا خودتان انتشار آن را به عهده بگیرید، ساخت یک پلتفرم آنلاین به شما در یافتن خوانندگان جدید و مشغول نگه داشتن خوانندگان فعلی کمک می‌کند. کلید ساخت و حفظ یک پلتفرم موفق آن است که بدانید خوانندگان شما جذب چه داستانی می‌شوند. ارتباط برقرار کردن با بیست خواننده ایده آل نسبت به 200 خواننده‌ای که علاقه‌ای به کتاب شما ندارند به شما در سریعتر رسیدن به موفقیت کمک می‌کنند. 

  • بازاریابی

پس از آنکه پلتفرم خود را ساختید و کتابتان را منتشر کردید، باید سراغ بازاریابی بروید. چه دوست داشته باشید یا نه تبلیغ کردن برای کتاب کار سختی است. شناخت خواننده ایده آل خود و سلیقه او باعث می‌شود در بازاریابی موفق شوید و بتوانید توجه خواننده ایده آل واقعی را به خود جلب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping