تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه برای کتاب خود عنوان انتخاب کنیم

چگونه برای کتاب خود عنوان انتخاب کنیم

یک عنوان کتاب جذاب، توجه خواننده را به خود جلب می‌کند. این جمله معروف را همه‌مان شنیده‌ایم که: کتاب را از روی جلد آن قضاوت نکنید. با اینکه معنای این جمله آن است که زیاد روی برداشت اولیه خود تکیه نکنید، اما نباید توسط نویسندگان و ناشران نادیده گرفته شود. عنوان و طرح روی جلد خوب، در جلب توجه خواننده و افزایش فروش آن موثر است.

دلایل اهمیت عنوان کتاب

عنوان کتاب، اولین چیزی است که خواننده با آن برخورد می‌کند. عنوان باید کمی گویای داستان و لحن کتاب باشد. ممکن است عنوان در درجه دوم اهمیت باشد اما یک عنوان خوب میتواند رمان یا کتاب غیرداستانی را در ذهن خواننده ماندگارتر کرده و حتی آن را تبدیل به کتابی پرفروش کند.

blank

سه ویژگی مهم عنوان خوب

  1. کوتاه است. عنوانهای به یادماندنی معمولا کوتاهند. یک عنوان کوتاه به راحتی در خاطر می‌ماند و از عنوان‌های بلند قدرتمندتر و ترغیب کننده تر است.
  2. ترغیب کننده است. عنوان کتابهای پرفروش معمولا ترغیب کننده بوده و به شکلی جالب با کلمات بازی می‌کنند. عنوان یک رمان، نمونه کوچکی از توانایی شما به عنوان نویسنده است. به همین دلیل باید عنوان خوبی پیدا کنید که به خواننده کمی از مهارتهای نوشتاری‌تان را نشان دهد.
  3. به یاد ماندنی و منحصربفرد است. یک عنوان کتاب خوب به یاد ماندنی و منحصربفرد است. به راحتی خوانده شده و فراموش نمی‌شود.

نکاتی که باید به هنگام نوشتن عنوان کتاب در نظر گرفت

  1. عنوان‌های یک کلمه‌ای. بسیاری از عنوان کتابهای پرفروش تنها یک کلمه‌اند اما در عصر آنلاین فعلی نوشتن تنها یک کلمه، جستجوی آن را در موتورهای جستجوگر دشوار می‌کند. عنوان یک کلمه‌ای خود را به سه یا چهار کلمه افزایش دهید تا جستجوی اینترنتی آن ساده تر و دقیق تر باشد.
  2. عنوانهای تکراری. باید حتما عنوانی انتخاب کنید که در کتاب دیگری از آن استفاده نشده است. حتما عنوان یک کتاب جدید را در اینترنت جستجو کنید تا کتابی با عنوان شما وجود نداشته باشد.
  3. ژانر کتاب. ژانر کتاب خود را در نظر بگیرید و مطابق با آن عنوانی را انتخاب کنید. مثلا یک رمان ترسناک باید عنوانی متفاوت از رمان فانتزی داشته باشد. عنوان کتاب شما باید متفاوت از سایر عناوین همان ژانر باشد تا خوانندگان متوجه شوند که کتاب شما حاوی چه نوع داستانی است.
  4. مراجع سهوی. یک عامل مهم در انتخاب عنوان کتاب آن است که مطمئن شوید عنوان کتاب شما سهوا به موضوعات جنجالی ارجاع نمی‌دهد. در معقوله بازاریابی کتاب مهم است که عنوان باعث نشود خوانندگان آن را به یک موضوع یا گروه جنجال آفرین مرتبط بدانند

۴ نکته برای نوشتن عنوان کتاب

  1. اسامی کاراکترها. نام کتاب خود را میتوانید از نام یکی از کاراکترهای اصلی یا کاراکتر مهم دیگری در داستان بگیرید. آیا این کاراکترها در کتاب‌تان اسامی منحصربفرد یا برانگیزاننده‌ای دارند؟ اسامی کاراکترهایی چون هری پاتر، میتواند برای یک رمان ساده و قدرتمند عنوانی باشد که توجه خواننده را به خود جلب کند.
  2. چیدمان فضا. به مکان و زمان داستان کتاب‌تان فکر کنید. بازی کردن بر روی چیدمان داستان به شما در خلق عناوینی که برای خواننده جالب باشند، کمک می‌کند. عشق در دوران وبا، عنوان کتاب معروفی است که بلافاصله دوره زمانی و لحن داستان را مشخص می‌کند.
  3. ابزارهای ادبی . بسیاری از کتابهای داستانی و مستند از ابزارهای ادبی برای جذاب کردن عنوان خود استفاده می‌کنند. ممکن است بخواهید از واج آرایی یا کنایه برای خلق یک عنوان جذاب استفاده کنید.
  4. اصالت. ببینید چه چیزی کتاب شما را از کتابهای دیگر مجزا می‌کند و آن را وارد ایده عنوان خود کنید. یک عنوان خوب باید علت متفاوت بودن کتاب شما را از کتابهای دیگر نشان دهد.  مثلا کتاب راز، دارای عنوان جذابی است که یک تجربه ادبی کاملا اصیل را وعده می‌دهد.  
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید