تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
جورج الیوت: هیچ گاه برای رسیدن به رویاهایتان دیر نیست.

جورج الیوت: هیچ گاه برای رسیدن به رویاهایتان دیر نیست.

وقتی در دنیای فریبنده ادبیات کاوش می‌کنیم، اغلب با بینش‌های عمیقی روبرو می‌شویم که جاودانه و همیشه مرتبط باقی می‌مانند. در میان چنین بینش‌های عمیقی، نقل قولی از مری آن ایوانز، رمان نویس برجسته انگلیسی عصر ویکتوریا موجود است که با نام مستعار، جورج الیوت، شناخته می‌شود. الیوت که به دلیل درک دقیقش از ماهیت انسان و روایت واقع گرایانه شهرت دارد می‌گوید: هیچ گاه برای رسیدن به رویاهایتان دیر نیست. این نقل قول به ما می‌گوید محدودیت‌هایی که ما برای خود تعریف می‌کنیم مانند سن، زمان یا ترس از تغییر – اغلب خودمان بر خودمان تحمیل می‌کنیم. دامنه پتانسیلها و آینده ما تاریخ انقضا ندارد. هر روز فرصت جدیدی برای تکامل، رشد و تبدیل شدن به فردی است که آرزوی تبدیل شدن به آن را داریم.

درک نقل قول

سنتهای اجتماعی اغلب ما را به یک جدول زمانی محدود می‌کند، که نشان می‌دهد باید در زمانهای خاصی به نقاط عطف خاصی در زندگی‌مان دست پیدا کنیم. مثلا تصور می‌شود که موفقیت، چه شخصی و چه حرفه‌ای، باید تا سن خاصی به دست آید. این باور مانعی نامرئی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که بسیاری اگر به این جدول زمانی اجتماعی پایبند نباشند، آرزوهای خود را رها کنند. با این حال، مفهوم این نقل قول در سرپیچی از چنین انتظارات محدود زمانی نهفته است. این نق قول می‌گوید مسیر خودیابی و تحقق، مسابقه‌ای با زمان نیست، بلکه یک سفر مداوم و تکاملی است که فراتر از سن و زمان می‌باشد. این نشان می‌دهد که پتانسیل‌های ما با گذشت سال‌ها کاهش نمی‌یابد، بلکه همیشه حاضر می‌ماند و منتظر شناسایی و شجاعت ما برای کشف آن است. نقل قول هیچ گاه برای رسیدن به رویاهایتان دیر نیست به عنوان یک زنگ بیدارباش عمل می‌کند، یک حرکت تحریک کننده به سمت بهبود و پذیرش خود. گذشته‌ی ما  آینده‌مان را تعریف نمی‌کند. همیشه امکان تغییر و دگرگونی، صرف نظر از اینکه در کجای زندگی قرار داریم، امکان پذیر است. ما همیشه می‌توانیم رویای جدیدی را کشف کنیم.

مثالهای واقعی

  • جولیا چایلد: جولیا چایلد که به خاطر آوردن غذاهای فرانسوی به مردم آمریکا مشهور بود، تا 36 سالگی حتی در مدرسه آشپزی شرکت نکرد. داستان جولیا چایلد نشان می‌دهد که سن فقط یک عدد است و محدودیتی برای کاوش در راه‌های جدید و ایجاد تأثیرات مهم نیست.           
  •  استن لی:  استن لی خالق بسیاری از شخصیت‌های کمیک معروف مارول مانند مرد عنکبوتی، چهار شگفت انگیز و پلنگ سیاه، پیشرفت حرفه‌ای خود را تا 39 سالگی تجربه نکرد. مهم ترین مشارکت او در دنیای کتاب‌های مصور زمانی اتفاق افتاد که او در دهه 40 زندگی خود، ثابت کرد که برای زنده کردن دیدگاه‌های خلاقانه هرگز دیر نیست

روانشناسی افرادی که دیر شکوفا می‌شوند

باید توجه داشت که هر کسی با سرعت خودش به کمال می‌رسد، و این در مورد رشد فکری و عاطفی نیز صدق می‌کند. برخی از افراد ممکن است در اوایل مسیر زندگی خود را پیدا کنند، در حالی که برخی دیگر برای کشف اشتیاق و پتانسیل واقعی خود زمان بیشتری نیاز دارند. آنها معمولاً وظیفه شناس و انعطاف پذیر هستند و حس کنجکاوی در مورد جهان دارند. این ویژگی‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون در نظر گرفتن سنشان به دنبال فرصت‌ها و مسیرهای جدید باشند.

از دیدگاه عصب‌شناسی، تحقیقات نشان می‌دهد که مغز در طول زندگی ما به تغییر و سازگاری ادامه می‌دهد، این مفهوم به عنوان نوروپلاستیسیته شناخته می‌شود. این بدان معناست که ما می‌توانیم مهارت‌ها و عادات جدیدی را در هر سنی یاد بگیریم و توسعه دهیم که به طور مستقیم از ماهیت نقل قول جورج الیوت و افرادی که دیر شکوفا می‌شوند حمایت می‌کند. افرادی که دیر شکوفا می‌شوند اغلب از مزیت خرد، تجربه و هوش هیجانی انباشته برخوردار هستند که می‌تواند به آنها کمک کند. آنها در پیگیری‌های خود بر خلاف افرادی که زود شکوفا می‌شوند ممکن است با فشار حفظ وضعیت خود مواجه شوند. اما این موضوع نشان می‌دهد که برای کشف پتانسیل‌هایمان، تغییر مسیر و تبدیل شدن به فردی که آرزوی آن را داریم، هرگز دیر نیست.

چگونه این نقل قول را در زندگی بکار بگیریم

پذیرفتن نقل قول جورج الیوت می‌تواند تأثیرات دگرگون کننده‌ای بر زندگی روزمره ما داشته باشد. در اینجا به نحوه اعمال این نقل قول در زندگی روزمره اشاره می‌کنیم:

  1.  تغییر را بپذیرید: تغییر بخشی جدایی ناپذیر از زندگی است و پذیرا بودن آن می‌تواند منجر به رشد و اشتیاق جدید شود. تغییر چه در حیطه‌ی شغل، یادگیری یک مهارت جدید، یا انتخاب یک سرگرمی فراموش شده باشد باید قبول کنید که برای پذیرش تغییر هرگز دیر نیست.   
    2-  پرورش ذهنیت رشد: ذهنیت رشد بر این باور است که توانایی‌ها و هوش را می‌توان در طول زمان توسعه داد. این به ما قدرت می‌دهد تا چالش‌ها را به‌عنوان فرصت‌هایی برای رشد بدانیم نه به‌عنوان موانعی غیرقابل عبور. با در پیش گرفتن ذهنیت رشد، می‌پذیریم که به طور مداوم در حال تکامل هستیم و پتانسیل ما بی حد و حصر است.       
    3-  جدول زمانی دیکته شده توسط اجتماع را رها کنید: جامعه اغلب نقاط عطف خاص سنی را به ما تحمیل می‌کند که می‌تواند باعث استرس غیر ضروری و احساس بی کفایتی شود. رها کردن چنین جدول‌های زمانی و تمرکز بر سفر منحصربه‌فردمان می‌تواند به ما کمک کند واقعی‌تر و رضایت‌بخش‌تر زندگی کنیم.       
    4-  شفقت به خود را تمرین کنید: شما باید در طول سفر تکامل‌تان با خود مهربان باشید. به جای اینکه خودتان را به خاطر شکستها یا فرصت‌های از دست رفته زجر دهید، باید شفقت به خود را تمرین و به خود یادآوری کنید که هیچ وقت برای شروع یا تلاش دوباره دیر نیست.

5-  تعیین اهداف شخصی: تعیین اهداف شخصی که با علایق و آرزوهای ما همسو باشد، صرف نظر از سن و شرایط‌مان، می‌تواند ما را برانگیزد تا گام‌هایی را برای تبدیل شدن به آنچه که میخواستیم باشیم برداریم. 
6-  یادگیری مادام العمر: مفهوم یادگیری مادام العمر را بپذیرید. پیگیری دانش، مهارت‌ها و تجربیات نباید به مراحل خاصی از زندگی محدود شود، بلکه باید به عنوان یک سفر مداوم در نظر گرفته شود

نتیجه گیری

نقل قول جورج الیوت، به عنوان یک قطب نما برای کسانی که در مسیر رشد شخصی و خودشناسی حرکت می‌کنند، عمل می‌کند. این نقل قول هنجارهای اجتماعی مربوط به سن و زمان را از بین می‌برد و ما را تشویق می‌کند تا پتانسیل‌های خود را کشف کرده و خود را در هر مرحله از زندگی از نو تعریف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping