تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
یک طرح داستانی که همیشه جواب می‌دهد

یک طرح داستانی که همیشه جواب می‌دهد

امروز به یکی از طرحواره‌های داستانی می‌پردازیم که همیشه جواب می‌دهد. پاسخها ممکن است در طول ماهها، سالها و دهه‌ها متفاوت باشد اما امروز این طرح واره را امتحان کنید و نتیجه‌ی آن را ببینید.

کاراکتر چه چیزی می‌خواهد؟

 همانطور که انواع داستان‌ها را مطالعه کرده‌ایم، همه آنها حول ارزش‌هایی می‌چرخند که ما انسان‌ها داریم. این ارزش‌ها خواسته‌ها، اهداف و در نهایت اعمال ما را هدایت می‌کنند.  ما می‌دانیم که یک کاراکتر برای پیشبرد داستان به هدف نیاز دارد. اما آیا وقت گذاشته‌اید تا بفهمید که چقدر آن را می‌خواهد و چرا آن را می‌خواهد؟ شاید اگر دچار سد نویسندگی شده‌اید، باید آنچه را که کاراکترتان می‌خواهد دوباره بررسی کنید.
آن ارزش‌ها یا نیازها نوع طرح یا داستانی را که ما می‌گوییم تعیین می‌کنند.

یک طرح واره ساده:

شاید شما به یک کاراکتر یا داستان گیر نکرده‌اید، اما به عنوان یک نویسنده گیر کرده‌اید. در اینجا یک دستور ساده وجود دارد که هر بار جواب می‌دهد: در مورد آنچه می‌خواهید بنویسید.      
داستان در مورد شخصیتی است که چیزی می‌خواهد. آنها آنقدر آن را می‌خواهند که حاضرند وضعیت موجود را به هم بزنند، چیزی را در زندگی خود تغییر دهند تا به آنچه می‌خواهند برسند.          
آخرین باری که چیزی را آنقدر می‌خواستید که حاضر بودید برای به دست آوردن آن هر کاری (هر کاری!) انجام دهید، کی بود؟
آخرین باری که چیزی داشتید که خیلی دوستش داشتید و برای محافظت از آن دست به هر کاری زدید کی بود؟
چیزی که می‌خواهید اما هرگز نمی‌توانید داشته باشید چیست؟

از قضاوت و ویرایش آن خواسته‌ها دست بردارید و آنها را بنویسید. اگر می‌خواهید پس از اتمام کار، می‌توانید آنها را پاره کنید یا بسوزانید، اما زمانی را صرف نوشتن کنید. کاراکترهای ما خواسته‌هایی دارند که ترجیح می‌دهند آنها را پنهان کنند. اگر ما به انسانیت خودمان، طیف خواسته‌های خودمان دست نزنیم، چگونه می‌توانیم آن‌ها را در داستان‌هایمان به تصویر بکشیم؟

داستانهای بزرگ بر اساس خواست شما نوشته می‌شوند

خواست بهترین و بدترین بخش زندگی است و تمام داستان‌های بزرگ در مورد آرزوها و خواسته‌ها هستند. برای نوشتن یک داستان خوب، باید با خواسته خود ارتباط برقرار کنید.        
نیازی نیست به آن خواسته عمل کنید و  نیازی به وسواس در مورد آنچه می‌خواهید ندارید. شما باید خواست خود را بشناسید، و همانطور که خودتان را می‌شناسید خواسته‌تان را درک کنید. 

تمرین

تایمر را برای پانزده دقیقه تنظیم کنید و پاسخی به این سوال بنویسید: در حال حاضر بیشتر از همه در دنیا چه می‌خواهید؟ شما می‌توانید به عنوان خودتان یا به عنوان کاراکتری که خلق می‌کنید پاسخ دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping