تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
داستانهای 6کلمه‌ای: چگونه کوتاهترین داستانی که هیچ گاه از خاطرتان نمی‌رود را بنویسید

داستانهای 6کلمه‌ای: چگونه کوتاهترین داستانی که هیچ گاه از خاطرتان نمی‌رود را بنویسید

اینطور شایع است که ارنست همینگوی برای نوشتن یک داستان کوتاه تنها از شش کلمه استفاده کرد. داستان ارنست همینگوی این بود: “برای فروش: کفش کودک، استفاده نشده”      

در حالی که نمی‌توانید کل داستان زندگی را در شش کلمه تعریف کنید، ممکن است بتوانید یک لحظه‌ی درگیری یا لحظه مهمی در زندگی یک شخصیت را در غالب شش کلمه توصیف کنید. به علاوه این کار سرگرم کننده است. بیایید نحوه نوشتن یک داستان واقعا کوتاه را  با هم بررسی کنیم.           
داستان‌های شش کلمه‌ای روشی عالی برای تمرین نوشتن بدون نیاز به زیاد نوشتن است. همچنین می‌توان از آنها به عنوان دست گرمی برای نوشتن رمانهای بلند استفاده کرد.

  • داستان بخوانید

با خواندن داستانهای کوتاه شش کلمه‌ای شروع کنید. یکی از وبسایتهای خوب در این زمینه وبسایت sixwordstories.net. است که میتوانید از آن استفاده کنید. 

  • لحظه‌ی درگیری خود را انتخاب کنید

بخشی از چیزی که یک داستان را می‌سازد هدفی متضاد است. به نمونه‌هایی که در زیر آورده‌ایم فکر کنید. لحظه درگیری کجاست؟

داستان اول: راپونزل من دارم لیز می‌خورم. کلاه گیس؟      
خواستگار راپونزل هدفی دارد (رسیدن به راپونزل) و درگیری این است که موهایی که از آن بالا به پایین افتاده و او در حال کشیدنشان است کلاه گیس است و خواستگار بیچاره لیز می‌خورد.

داستان دوم: گودال عمیق گمراه کننده. گم شدن کودک کنجکاو

داستان دوم دلالت بر یکی از دو داستان دارد: کودکی که در یک گودال گم شده است یا اینکه وقتی کسی متوجه می‌شود کودک در آن افتاده است چه اتفاقی می‌افتد. هدف، نوع درگیری را تعیین خواهد کرد.

داستان سوم: او به دروغ گفت: من هم دوستت دارم.         
در مورد سوم، هدف گمراه کردن کسی است. درگیری؟ دروغ‌ها (یا شاید چرا او دروغ می‌گوید)

  • چگونه داستان کوتاه شش کلمه‌ای بنویسیم

اکنون که به چند نمونه نگاه کردید، آماده نوشتن هستید!   
با یک یا دو جمله جذاب شروع کنید.  موقعیتی که یک داستان را بدون بیان کامل آن روایت می‌کند. شخصیت‌های درگیر چه کسانی خواهند بود؟ آنها چه میخواهند؟ چه چیزی مانع خواهد شد؟ برای هر کدام کلماتی را انتخاب کنید. مثل این:     
اگر ایده‌ای دارید، اما نمی‌توانید بفهمید که چگونه آن را در شش کلمه کوتاه کنید، چند توصیه برای شما داریم: از اختصار استفاده کنید. به جای «من هستم» از «من» استفاده کنید. به جای «آنها هستند» از «آنها» استفاده کنید.
و اگر داستان‌های شش کلمه‌ای شما آثار هنری نیستند نگران نباشید. آنها قرار است سرگرم کننده و خلاقانه باشند.

  • از داستانهای شش کلمه‌ای خود به عنوان طرح واره نویسندگی استفاده کنید

وقتی یک داستان شش کلمه‌ای می‌نویسید یا می‌خوانید، احتمالاً می‌خواهید در مورد داستان بیشتر بدانید، درست است؟ داستان‌های شش کلمه‌ای شما را به شدت محدود می‌کند و البته نکته همین است.    
وقتی چند داستان شش کلمه‌ای نوشتید، بهتر است آن را به یک طرح واره نویسندگی تبدیل کنید. یکی را انتخاب کنید و همان داستان را با استفاده از کلماتی که می‌خواهید بنویسید. اکنون می‌توانید شخصیت‌های جالب، پیچش‌های داستانی شگفت‌انگیز و هر تعداد کلمه‌ای که میخواهید به آن اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping