تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
بایدها و نبایدهای پس از نوشتن کتاب

بایدها و نبایدهای پس از نوشتن کتاب

اگر نوشتن اولین پیش نویس خود را تمام کرده‌اید، دستاورد بزرگی به دست آورده‌اید . شما ایده کتابتان را متجلی کرده و باید به خود افتخار کنید . اما بعد از آنکه جشن و شادمانی‌تان به پایان میرسد، لحظه‌ای در سکوت به دست نوشته خود نگاه می‌کنید و از خود می‌پرسید: حالا با این دست نوشته چه کنم؟

شاید مطمئن نباشید که چه کاری باید انجام دهید . واقعیت آن است که بسیاری از نویسندگان مبتدی بعد از نوشتن کتاب خود به بعد از آن فکر نمی‌کنند. در این مقاله می‌آموزید که بعد از نوشتن کتاب خود چه کاری باید انجام دهید .

بعد از نوشتن اولین پیش نویس خود چه کاری نباید انجام دهید

  • تصور نکنید کار کتابتان به پایان رسیده است

پیش نویس اول، آغاز کار است نه پایان کار شما . اگر تا به حال نوشتن کتابی را تمام نکرده‌اید ممکن است فکر کنید به خط پایان رسیده‌اید. بهتر است این طور فکر کنید که به پایان فصل اول از کار خود رسیده‌اید. البته که هنوز کارتان تمام نشده و موارد زیادی برای انجام باقی مانده است .

  • از ویرایش کردن نترسید

ویرایش کردن کتاب برای اولین بار دلهره آور است اما تنها چیزی که لازم دارید برنامه ریزی و شیوه انجام است 

  • پیش نویس اول خود را منتشر نکنید 

ممکن است نویسندگان نابغه‌ای وجود داشته باشند که پیش نویس اولشان تبدیل به یک کتاب کامل شود اما برای نویسندگان مبتدی این موضوع صادق نیست. اکثر پیش نویسهای اول  از نظر کارگزاران ادبی کامل نیستند  و به چاپ نمی‌رسند . امروزه با وجود خدمات انتشارات های مختلف می توانید به راحتی نوشته خود را منتشر کنید اما واقعیت آن است که راحتی در انتشار کتاب باعث تربیت نویسندگانی موفق نمی‌شود . پیش نویس اول، نقطه آغاز کتاب است نه نقطه پایان آن.  

بعد از نوشتن پیش نویس اول چه کارهایی باید انجام دهیم

  • استراحت کنید  ( اما نه به مدت طولانی )

احتمالا شنیده‌اید که می‌گویند بعد از نوشتن پیش نویس اول کمی به ذهنتان استراحت دهید . استراحت کردن اهمیت دارد اما مهم است که با هدفمندی استراحت کنید . استراحت نباید طولانی مدت باشد زیرا شما را از دنیای داستان‌تان دور می‌کند و نیروی لازم را برای ویرایش کردن کتاب از شما می‌گیرد . توصیه می‌شود بیش از دو هفته استراحت نکنید. در طی این مدت به طور دوره‌ای به داستان‌تان سر بزنید . در این مدت نباید سعی کنید مشکلات کتاب‌تان را حل کنید اما نمیتوانید به طور کامل ذهنتان را از روی رمان خود بردارید.

اگر موضوعی به ذهنتان می‌رسد آن را یادداشت کرده و کناری بگذارید . هدف شما در این مدت آن است که بعد از دوره‌ای طولانی برای متمرکز ماندن بر روی داستان بیش از حد متمرکز نمانید . 

  • کتاب بخوانید 

در دوران استراحت خود کتاب بخوانید. حتی میتوانید مطالبی در مورد بازاریابی کتاب بخوانید و یاد بگیرید تا چطور یک کتاب موفق با مخاطبان هدف درست خود ارتباط برقرار می‌کند . این کار باعث می‌شود ایده‌های جدیدی به ذهنتان برسد.

  • داستان خود را خلاصه نویسی کنید 

خلاصه داستان  خلاصه‌ای همراه با جزییات از هر فصل است که در آن به شرح اتفاقاتی که افتاده می‌پردازید. وقتی خلاصه داستان‌تان را می‌نویسید سعی کنید ذهنتان را باز نگه دارید و آماده ایجاد تغییرات بزرگ باشید . اگر به ویراستار دسترسی دارید زمان خوبی است تا با او مشورت کنید . ایجاد تغییرات در این مرحله از ایجاد تغییرات در آخرین پیش نویس بسیار ساده تر است .

  • بازنویسی کنید 

بزرگترین لطفی که میتوانید به کتاب خود بکنید آن است که آن را بازنویسی کنید . این کار کنترل بیشتری بر روی داستان به شما می‌دهد . اگر به قسمتی برخورد کردید که نیاز به اصلاح نداشته باشد آن را در پیش نویس دوم کپی کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping