تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه پیش نویس ثانویه بنویسیم: ۵ نکته برای تمام کردن پیش نویس ثانویه

چگونه پیش نویس ثانویه بنویسیم: ۵ نکته برای تمام کردن پیش نویس ثانویه


بالاخره اولین پیش نویس خود را نوشته‌اید اما هنوز سراغ ویرایش نرفته‌اید. مرحله بعدی در رمان نویسی جایی است که تمام اطلاعاتی که در مرحله پیش نویس اول وارد کرده‌اید به طور کامل تحلیل و به داستانی منسجم تر تبدیل می‌شوند.


چرا به پیش نویس ثانویه نیاز داریم؟


در دومین پیش نویس شما داستان خام پیش نویس اول را به دقت تحلیل می‌کنید. در این مرحله است که تغییرات لازم را باید وارد کنید. پیش نویس دوم امکان ایجاد تغییرات بزرگ در کاراکتر سازی و یا پیدا کردن شکافهای داستانی که قبلا به آن توجه نکرده بودید را مهیا می‌کند.
پیش نویس دوم سختترین پیش نویس است – هیچ نویسنده‌ای نمی‌خواهد رمان خود را پس از گذراندن مراحل پر زحمت جمع آوری، تکه پاره کند. – اما این یک گام ضروری است که شما را تبدیل به نویسنده بهتری می‌کند و برای رمان‌تان سودمند است.


۵ نکته برای ویرایش کردن پیش نویس دوم

اگر میخواهید بدانید چطور پیش نویس دوم خود را بنویسید به نکات زیر توجه کنید:


۱- استراحت کنید سپس با ذهنی باز سراغ پیش نویس خود بروید. بخصوص اگر این اولین رمان شماست، تنها زمانی پیش نویس دوم خود را آغاز کنید که به اندازه کافی از پیش نویس اول زمان گذشته باشد. ممکن است وجود برخی عناصر داستانی ضروری به نظر برسد اما در قالب داستان شما جای نگیرد. یا داستان شما چیزی نیاز داشته باشد اما ندانید چطور آن را وارد کنید. استراحت کردن به شما میکند از زاویه جدیدی به داستان نگاه کنید.
۲- بی نظمی‌های موجود در داستان خود را متوجه شوید. شما در پیش نویس اول ایده‌های خود را وارد کرده‌اید و ساختاری دارای مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه گیری بوجود آورده‌اید. با این حال اولین باری که کل پیش نویس را میخوانید گیج می‌شوید. سراغ فصل اول بروید زیرا تغییرات و اصلاحات اساسی در آن قسمت اتفاق می‌افتد. برخی جملات را حذف و جملاتی اضافه کنید. نترسید. اگر رمان به سمتی میرود که ازآن راضی نیستید همیشه میتوانید از نو اصلاح کنید.
۳- آن را به اهداف مجزا تقسیم بندی کنید. لازم نیست از ابتدا تا انتهای پیش نویس دوم خود را بخوانید و به همه موضوعات بپردازید. تعیین هدف برای پرداختن به هر یک از عناصر پیش نویس اول، مثلا کار کردن روی قوس‌های احساسی کاراکتر، می‌تواند به شما کمک کند هر جنبه ضروری از داستان خود را که باید به صورت منسجم آورده شود تحت کنترل خود در آورید. هنگامی که همه این عناصر به صورت جداگانه تثبیت شدند می‌توانید آنها را به گونه‌ای در کنار هم قرار دهید که پیش نویس دوم قابل مدیریت تر باشد.
۴- روایت خود را دنبال کنید. هر فصل را بخوانید و ببینید آیا در مسیر روایت داستان قرار دارد یا نه. مواردی که به نظرتان غیرضروری‌اند یادداشت کنید. آیا وقایع به صورت منطقی یا پشت سر هم دنبال می‌شوند؟ آیا اهداف کاراکتر به روشنی بیان شده است؟ آیا هر فصل جدید با فصل قبلی ارتباط دارد؟ این عناصر باید سر جای خود باشند تا بتوانید پیش نویس را به درستی تحلیل کنید. مطمئن شوید که صحنه زائد یا اطلاعات تکراری وجود نداشته باشد.
۵- تا تمام نشدن پیش نویس غلط گیری نکنید. وسوسه انگیز است که به عقب برگردید و همه خطاهای خود را برطرف کنید، اما اگر در مرحله سوم یا مرحله چهارم نیستید، این کار اتلاف وقت است. گرفتن غلطهای املایی و گرامری باید برای پیش نویس نهایی کنار گذاشته شود . زیرا در حین فرآیند نوشتن شما مجبور به بازنویسی، تغییر ساختار و سازماندهی مجدد تا لحظه انتشار کتاب هستید.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید