تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
ایده‌هایی برای نوشتن کتابهای کودکان

ایده‌هایی برای نوشتن کتابهای کودکان

آیا می‌خواهید کتابی برای کودکان بنویسید اما ایده‌ای ندارید؟  اغلب نویسندگان جوان ساعتها به کاغذ خالی نگاه میکنند و موضوعی برای نوشتن پیدا نمیکنند.                             

گاهی این امر نویسندگان را چنان دلسرد می‌کند که به کلی از ایده خود دست می‌کشند. در این مقاله با استراتژی‌هایی به جهت نوشتن کتابهای داستانی برای کودکان آشنا می‌شوید. در این استراتژی از سرنام کلمه‌ای چهار حرفی به نام STOP استفاده شده است.

S–  با هر چیزی که میدانید شروع کنید.

این یک راه طبیعی برای جمع آوری ایده برای کتاب برای کودکان است. چه موقعیت احساسی، آموزنده یا احمقانه‌ای را تجربه کرده‌اید که بتوانید در یک داستان جذاب برای کودکان نقش آفرینی کنید؟         
علت یا موضوعی که به قلب شما نزدیک است و به روشی معنادار روی شما تأثیر گذاشته است چیست؟         
اگر واکنش اولیه شما نسبت به این سوال یک ذهن خالی است، نگران نباشید. به خودتان اجازه دهید که برای مدتی کمی پیشروی کنید. اگر این کار را انجام دهید، این احتمال وجود دارد که انواع ایده‌ها را به ذهنتان خطور کند. آیا اطلاعات زیادی در مورد ورزش، بازی‌های ویدیویی، آشپزی، رقص، هیولاها، هنر، حیوانات خانگی، پدربزرگ و مادربزرگ و سفر دارید؟ از همین موضوعات شروع کنید.
در اینجا چند سوال باید از خود بپرسید:

  •  آیا آیین یا سنتی در خانواده‌تان دارید که بتوانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید؟     
    –  آیا در بین دوستانتان به چیزی معروف هستید؟ به عنوان مثال، شاید شما علاقه زیادی به کاراته، بافتنی، تغییرات آب و هوایی، شیرینی پزی یا سلامت روان دارید.    
    –  آیا تجربه‌ای از زندگی دارید که بتوانید آن را به دیگران انتقال دهید؟ شاید چندین بار جابجا شده باشید، سبزیجات را دوست نداشته باشید، باغی را دوست داشته باشید، یا با یک چالش فیزیکی یا عاطفی خاص بزرگ شده باشید

T  – با دیگران حرف بزنید

بسیاری از نویسندگان درون گرا هستند، که گفتگوی یک به یک را به یک استراتژی عالی برای جمع آوری ایده تبدیل می‌کند. بله، اگر مایل به تعامل با مردم و گوش دادن باشید، میتوانید از این مکالمات الهام بگیرید.    
این مکالمات می‌تواند در هر جایی اتفاق بیفتد: در خط خواربار فروشی، در هواپیما، در محله، در طبیعت گردی. هیچ کس نمی‌داند چه زمانی جرقه یک مفهوم به ذهنتان خطور میکند.    
اگر علاقه مند به نوشتن برای بچه‌های خردسال هستید، با معلمان در مورد اینکه آنها به چه موضوعاتی علاقه مند هستند صحبت کنید. سپس با دوستان، کتابداران، صاحبان کتابفروشی و البته کودکانتان صحبت کنید. از آنها بپرسید که به چه چیزی اهمیت می‌دهند.
آیا آنها از چیزی می‌ترسند یا هیجان زده هستند؟ چه چیزی باعث خنده آنها می‌شود؟ معلمان درباره چه موضوعاتی به کودکان درس می‌دهند؟ مکالمه یک تاکتیک ایده‌پردازی شگفت‌انگیز برای گوش دادن به مضامین جهانی است که همه ما را به هم متصل می‌کند.

برخی از عبارات خوب برای شروع یک مکالمه عبارتند از:

  • درباره فلان شخص به من بگو.” به من بگو چه چیزی در کلاس میشنوی. به من بگو درباره‌ی چه چیزی هیجان زده / ترسیده / عصبی شده ای        
    – داستان کفش/روسری/کلاه/حلقه/حیوان خانگی خود را به من بگو. همیشه درباره‌ی چیزی که می‌شنوید پس زمینه‌ای وجود دارد که میتواند الهام بخش شما باشد

O  ذهنت را باز کن

  • نیمکره سمت راست مغز را به سمت خلاقیت مغز باز کنید. 
    ذهن را به روی ایده‌ها، محرک‌ها و دیدگاه‌های جدید باز کنید.   
    نکته حرفه‌ای: برای اینکه خلاقیت خود را تحریک کنید، سعی کنید تکان بخورید، محیط خود را تغییر دهید و به مغز خود محرک‌های جدیدی بدهید .موارد زیر روش‌های خاصی هستند که می‌توانید هنگام تلاش برای ارائه ایده‌های جدید برای کتاب کودکان آنها را انجام دهید تا خلاقیت خود را بالا ببرید.
  • حرکت کنید

پیاده روی به طور منظم ارتباطات جدید بین سلول‌های مغز را تقویت می‌کند، از زوال بافت مغز که با افزایش سن به وجود می‌آید جلوگیری می‌کند، حجم هیپوکامپ (منطقه مغزی حیاتی برای حافظه) را افزایش می‌دهد و سطح مولکول‌هایی را که رشد را تحریک می‌کنند، افزایش می‌دهد. نورون‌های جدید می‌سازد و انتقال پیام بین آنها را بالا می‌برد.
وقتی بیرون از خانه هستید، تلفن یا دفترچه یادداشت کوچک را به همراه داشته باشید تا بتوانید افکار خود را در یک برنامه یادداشت کنید.


مدیتیشن کنید  
مدیتیشن یک راه عالی برای ارتباط با راهنمای درونی شماست.         .

زمانی که نیاز دارید گفتگوی مغزی خود را خاموش کنید، یک فضای آرام پیدا کرده و پانزده دقیقه مراقبه کنید. به سادگی دم و بازدم کنید.           
اگر به یک مانترا نیاز دارید که تمرکز شما را حفظ کند، می‌توانید این مانترا را تکرار کنید: “من برای ایده‌های جدید آماده هستم.” یا “من چاه عمیقی از خلاقیت هستم.”

پس از چند لحظه سکوت، می‌توانید از خود یک سوال بپرسید و به پاسخ‌هایی که ناخودآگاهتان می‌دهد گوش دهید. به عنوان مثال، “چه پیامی را می‌خواهم انتقال بدهم؟ ”      
نوشتن خودکار

در این تکنیک سوالی را از خود می‌پرسید، سپس چشمانتان را می‌بندید و هر چه به ذهنتان می‌رسد یادداشت میکنید.

 این فرآیند به شما اجازه می‌دهد تا با صدای درونی خود در ارتباط باشید و حواس‌پرتی را از خود دور کنید.

روتین خود را تغییر دهید

به جای میز کار معمولی در خانه، در کافی شاپ یا کتابخانه بنویسید. مسیر جدیدی را به سمت خواربارفروشی یا باشگاه ورزشی انتخاب کنید. هر گونه تغییر جزئی در روتین شما مجموعه‌ای از محرک‌های جدید را بوجود می‌آورد.   

کشف کنید، به مسافرت بروید، داوطلب شوید

کار جدیدی را امتحان کنید. به  موزه بروید یا به مکانی که می‌خواستید، سفر کنید. برای سازمانی که واقعاً دوست دارید داوطلب شوید.       خود را از روال عادی‌تان خارج کنید تا تجربیات و مهارت‌های جدید و تازه به دست آورید.         

با کسی که تجربه متفاوتی از شما دارد مصاحبه کنید

ما اغلب اطراف خود را با افرادی مانند خودمان احاطه می‌کنیم، که همین امر پذیرش دیدگاه‌های جدید را محدود می‌کند.
آیا درباره کتابخانه انسانی،  که یک سازمان غیرانتفاعی در دانمارک است چیزی شنیده‌اید؟ ایده این کتابخانه این است که یک انسان را برای گفتگو اجاره کنیم تا کلیشه‌ها، سوگیری‌ها و دیدگاه‌های موجود را به چالش بکشیم.    
با پدربزرگ و مادربزرگ خود گفتگو کنید. از آنها بپرسید که دوست دارند چه پیامی به نوه‌هایشان بدهند. با فرد یا خانواده‌ای از کشور دیگری دوست شوید.

P – بنویسید

شروع به نوشتن کنید. ایده آن است که مغز خود را به دستتان متصل کنید.     
– قبل از آنکه نوشتن را شروع کنید هر چه به ذهنتان می‌رسد یادداشت کنید   
–  به جای خودکار از مداد استفاده کنید.           
–  به جای جملات کامل، یادداشت برداری کنید.

وقتی شروع به آزمایش فرآیند خلاقانه خود می‌کنید، تکنیک‌هایی را پیدا خواهید کرد که برای شما مفید هستند          .

ده ایده‌ی خوب برای کتاب بچه ها

پرفروش‌ترین کتاب‌های کودکان طبیعتاً به چیزهایی که بخشی از زندگی کودکان هستند و آنچه که آنها به طور طبیعی دوست دارند، برمیگردد.            در زیر به چند موضوع اشاره میکنیم.   
1-  وسایل نقلیه / چیزهایی که حرکت میکنند   
2- طبیعت/فصول  
3- هیولاها          
4-  حیوانات مزرعه
5-  حیوانات خانگی
6- حیوانات باغ وحش         
7- خلاقیت / طراحی / نقاشی
8-  حیوانات جنگل
9- موجودات دریایی          
10- غذا

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping