تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
استراتژی‌های کتاب نویسی: 10 تاکتیک کتاب نویسی که منجر به شکست می‌شوند

استراتژی‌های کتاب نویسی: 10 تاکتیک کتاب نویسی که منجر به شکست می‌شوند

آیا برای پایان بردن کتاب خود با مشکل روبه رو هستید؟ آیا عوامل ایجاد کننده‌ی سد نویسندگی را می‌شناسید؟ آیا چند استراتژی برای نوشتن کتاب می‌خواهید که به شما در گذر از این فاز کمک کند؟ اینکه نتوانید یک کتاب را تمام کنید ربطی به مهارت یا نظم و انضباط شما ندارد. بلکه روند نوشتن شما با شکست روبه رو شده است. شما موارد غلطی را امتحان کرده‌اید که در نهایت منجر به شکست شما شده است. در زیر به برخی از استراتژی‌هایی که باعث شکست شما می‌شوند اشاره میکنیم:

  • نیروی اراده

اولین و واضح ترین تاکتیکی که مردم برای نوشتن کتاب استفاده می‌کنند، اعمال اراده بیشتر است. آنها فکر می‌کنند اگر بتوانند خودشان را مجبور کنند روی صندلی بنشینند و بنویسند، می‌توانند کتابشان را تمام کنند. تنها استفاده کردن از  اراده طاقت فرسا است. شما دائماً با خودتان در حال دعوا هستید و این می‌تواند به راحتی شما را به سمت احساس فرسودگی سوق دهد.       
اشتباه نکنید، شما نمی‌توانید یک کتاب را بدون اراده تمام کنید. اما اراده به تنهایی برای اتمام کتاب شما کافی نیست

  • آزادنویسی

دومین تاکتیکی که به هنگام نوشتن کتاب جواب نمی‌دهد، آزادنویسی است. به عبارت دیگر آنها  فقط می‌نویسند. آزادنویسی فواید زیادی دارد. زیرا خلاقیت شما را زیاد می‌کند و کمی از کمال‌گرایی شما را کنار می‌گذارد. اما شما نمی‌توانید با آزادنویسی راه خود را به سمت پایان کتاب پیش ببرید.

  • یادگیری به تنهایی

سومین تاکتیکی که جواب نمی‌دهد، تلاش برای یادگیری به تنهایی است. چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد فرآیند نوشتن وجود دارد. اما می‌توان از آن به عنوان راهی برای به تعویق انداختن نوشتن استفاده کرد. کتاب خواندن به تنهایی نمی‌توانند کتاب شما را تمام کند

  • نوشتن در دل طبیعت

تاکتیک چهارم که بی فایده است، نوشتن در دل طبیعت است. هیچ چیز مانند نوشتن در طبیعت، خیال‌پردازی‌های یک نویسنده را قلقلک نمی‌دهد. مثلا شما به یک کلبه جنگلی در دل جنگل فکر می‌کنید. اما عوامل پرت کننده حواس مانع از نوشتن شما می‌شوند. مثلا حشرات مزاحم، تماشای پرندگان، آب و هوا، و کتابهایی که فرصت خواندن آنها را نداشته‌اید.   
بالاخره شما باید به خانه خود برگردید  و اسیر حواس پرتی‌های روزمره می‌شوید.

  • الهام گرفتن از کتابهای دیگر

تاکتیک پنجم الهام گرفتن از  کتاب خواندن است. خواندن کتابهای الهام بخش یکی از عواملی است که نوشتن شما را به تعویق می‌اندازد.خواندن کتابهای دیگر سبک شما را به هم می‌ریزد.  کتاب خواندن خوب است! اما تنها خواندن کتاب شما را به جایی نمی‌رساند.

  • پشت هم نوشتن

ششمین تاکتیک بی فایده تلاش برای پشت هم نوشتن است. ممکن است در طول روز مطالب زیادی بنویسید اما نمیتوانید کل کتاب را یک روزه تمام کنید و فقط باعث خستگی خود می‌شوید. 

  • بازخورد گرفتن

هفتمین کاری که مردم برای اتمام کتابشان انجام می‌دهند و غالبا شکست می‌خورد، دریافت بازخورد است. شاید آنها به یک گروه نویسندگی بپیوندند یا نوشته خود را با همه کسانی که می‌شناسند به اشتراک بگذارند.این شاید مخرب ترین و بزرگترین دلیلی است که مردم در به پایان رساندن کتاب‌های خود شکست می‌خورند.       
بسیاری از نویسندگان، به محض اینکه چیزی می‌نویسند، می‌خواهند آن را به اشتراک بگذارند. ممکن است یک فصل اول، 10 هزار کلمه باشد. آنها می‌خواهند آن را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارند و نظر آنها را بشنوند. یا اگر واقعا متعهد هستند (و دوستان و خانواده‌ای ندارند که از نوشته آنها حمایت کنند) به یک گروه نقد ادبی می‌پیوندند تا بازخورد خود را دریافت کنند.
اما مشکل اینجاست: فرض کنیم افرادی که نوشته خود را با آنها به اشتراک می‌گذارید آن را دوست ندارند. وقتی بازخورد منفی بگیرید چگونه میخواهید به نوشتن ادامه دهید.شما تا زمانی که کتابتان را تمام نکرده‌اید به بازخورد احتیاجی ندارید

  • کلاسهای نویسندگی

هشتمین تاکتیکی که افراد در هنگام نوشتن کتابشان اسیر آن می‌شوند این است که در کلاس‌های نویسندگی شرکت میکنند. این کار شبیه به یادگیری با کتاب‌ها، مقاله‌ها، ویدیوهای یوتیوب است. شما فکر می‌کنید کلاس نویسندگی به شما کمک می‌کند کتابتان را تمام کنید. یا فکر می‌کنید، شاید باید به دانشگاه برگردید و مدرک نویسندگی خود را بگیرید.اما افرادی هستند که اکنون 80000 دلار یا بیشتر وام دانشجویی دارند و هنوز کتاب خود را تمام نکرده‌اند. یادگیری بیشتر در مورد نوشتن و خلاقیت عالی است اما کلاس رفتن به تنهایی کمکی در پایان بردن کتاب شما نمی‌کند.

  • اهمال کاری

نهمین چیزی که نویسندگان در جریان نوشتن کتاب با آن روبه رو می‌شوند اهمال کاری است. شما فکر می‌کنید با یک روز مرخصی گرفتن میتوانید کتابتان را تمام کنید. راه‌های زیادی برای به تعویق انداختن نوشتن کتاب وجود دارد، اما به تعویق انداختن نوشتن فقط حس بدی در شما ایجاد می‌کند و باعث پرورش خلاقیت‌تان نمی‌شود.

  • جا زدن

آخرین راهی که مردم را از پایان بردن کتابشان دور می‌کند رسیدن به این نتیجه گیری منطقی است که به تمام تلاشهایشان پایان داده و جا بزنند. اگر می‌خواهید برخی از استراتژی‌های نوشتن کتاب را در خود پرورش دهید که به شما کمک می‌کند تا کتاب خود را به پایان برسانید، باید بدانید که چه چیزی باعث ایجاد سد نویسندگی یا تصمیم شما برای ترک نوشتن شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping