تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه سریعتر بنویسیم: راهکارهایی برای تبدیل شدن به نویسنده‌ای سریعتر

چگونه سریعتر بنویسیم: راهکارهایی برای تبدیل شدن به نویسنده‌ای سریعتر

چه وبلاگ نویسی باشید که به صورت تمام وقت روی پست بعدی خود کار می‌کند، رمان نویسی که میخواهد اولین پیش نویسش را تمام کند یا فرد خلاقی باشید که آزادنویسی می‌کند، سریعتر نوشتن باعث می‌شود پروژه شما تبدیل به پروژه‌ای موفقیت آمیز شده یا با شکست مواجه شود. در پیش گرفتن چند عادت ساده به شما در یادگیری نحوه نوشتن سریعتر و پشت سر گذاشتن سد نویسندگی کمک می‌کند.

۹ راهکار برای تبدیل شدن به نویسنده‌ای سریعتر

  1. هر روز بنویسید . نوشتن مانند ورزش کردن با تمرین و تکرار بهتر می‌شود. قرار دادن زمانی منظم برای نوشتن روزانه حتی با آنکه ممکن است ضرب الاجلی برای نوشته خود نداشته باشید، اهمیت زیادی دارد. در برنامه روزانه خود جلسه‌ای برای نوشتن قرار دهید – آن را تبدیل به یک عادت کنید – و برای نوشتن آداب و ترتیبی برای خود در نظر بگیرید مثلا رفتن به مکانی خاص یا نوشیدن یک فنجان چای قبل از شروع نوشتن.
  2. برای خودتان موضوع تعیین کنید. ممکن است یک هدف نوشتاری داشته باشید که در راستای آن کار می‌کنید اما اگر موضوعی برای خود مشخص نکنید روند نویسندگی خود را دچار مشکل می‌کنید. معمولا زمانی که هیچ ایده‌ای به ذهنتان نمی‌رسد با سد نویسندگی روبه رو می‌شوید اما برخی اوقات زمانی با این سد مواجه می‌شوید که موضوعات زیادی برای پرداختن به آنها دارید.
  3. یک طرح کلی مشخص کنید. ممکن است متناقض به نظر برسد اما صرف کردن زمانی برای آماده شدن قبل از شروع به نویسندگی در نهایت باعث صرفه جویی در زمان می‌شود. برنامه ریزی کنید، نکات مهم پروژه خود و تعداد کلمات روزانه‌ای که میخواهید بنویسید را مشخص کنید. در این صورت نه تنها میدانید در مرحله بعدی چه کاری باید انجام دهید بلکه دقیقا میدانید نقطه پایان کجاست و برای رسیدن به آن چقدر باید تلاش کنید. 
  4. اطلاعات جمع آوری کنید. تندنویسی کردن یعنی برداشتن موانعی که سر راه نویسندگی وجود دارد. از پیش تحقیقات لازم را انجام داده و حقایق مرتبط، نقل قولها، حکایات یا ایده‌های مختلف را برای آنکه بعدا به آنها مراجعه کنید به طرح کلی‌تان منتقل کنید. این کارباعث کاهش زمان مورد نیاز برای به خاطر آوردن موضوعاتی می‌شود که میخواستید آنها را مطرح کنید.
  5. عوامل پرت کننده حواس را حذف کنید. صفحات اینترنتی، ایمیل و اپ‌های پیام رسان خود را ببندید. کامپیوترتان را از برق بکشید. موبایل‌تان را بی صدا کنید و در جایی دور از دیدتان قرار دهید. حتی اگر یک یا دو ساعت زمان ببرد، هر کاری که لازم است برای ایجاد یک عادت سالم نوشتاری انجام دهید.
  6. برای خود چالش تعیین کنید. آیا میتوانید در یک ساعت 1000 لغت بنویسید؟ 500 لغت چطور؟ نویسندگان مبتدی یا افرادی که برنامه شلوغی دارند ممکن است روزانه با 50 لغت شروع کنند، در حالیکه نویسندگان حرفه‌ای برای خود اهداف ساعتی یا دقیقه‌ای تعیین می‌کنند. در هر صورت، هدف خود را نوشتن تعداد کلمات مشخصی در یک دقیقه تعیین کنید تا سرعت نوشتن خود را بالا ببرید
  7. از تایمر استفاده کنید. گذاشتن تایمر چه در شکل دیجیتالی، اپ‌های زمان سنج یا تایمر‌های دستی، در ابتدای نوشتن، به شما در نوشتن کمک زیادی می‌کند. در این صورت نه تنها می‌توانید پیشرفت خود را در حین انجام چالشهای جدید بسنجید، بلکه میزان طفره رفتن خود را کم میکنید
  8. بازبینی کردن را به بعد بسپارید . معمولا یک نوشته خوب بعد از اولین پیش نویس به دست نمی‌آید. به خودتان استراحت بدهید. غلط‌های املایی را نادیده بگیرید. کمال گرا نباشید. اگر درگیر جمله بندی یک عبارت شدید، آن را به شکل ساده‌ای بنویسید و بعدا به آن برگردید.  زیرا در این صورت  وقت زیادی را صرف ویرایش کردن می‌کنید . پس به جای آنکه هر جمله را چند بار بخوانید، ویرایش را به بعد بسپارید.
  9. از مکان نما استفاده کنید. حتی اگر طرح کلی شما مملو از نکاتی است که درباره آنها تحقیق کرده‌اید، نوشتن شما را به عوالمی می‌برد که پیش بینی آنها را نکرده‌اید.  اگر جلوی جریان نویسندگی را برای پیدا کردن یک ایده یا واقعیت بگیرید وقتتان را صرف جستجو در هزارتوی حقایق می‌کنید. در عوض از مکان نما استفاده کنید و زمانی که کار نوشتن‌تان تمام شد آنها را جایگزین کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping