تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه در دفترچه یادداشت بنویسیم: سه مزیت همراه داشتن دفترچه یادداشت

چگونه در دفترچه یادداشت بنویسیم: سه مزیت همراه داشتن دفترچه یادداشت

بسیاری از نویسندگان از دفترچه یادداشت برای ثبت ایده‌هایی که نقشی کلیدی در رمانها، داستانها یا نمایش نامه‌های آینده دارند، استفاده می‌کنند. در زیر با شیوه‌هایی برای استفاده از دفترچه یادداشت به منظور شکار ایده‌های خودجوش آشنا می‌شوید.

دفترچه یادداشت چیست؟

دفترچه یادداشت ابزاری است که بسیاری از نویسندگان برای ثبت افکار خلاقه خود از آن استفاده می‌کنند. دفترچه یادداشت در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارد. شکل و اندازه دفترچه یادداشت اهمیتی ندارد تنها چیزی که مهم است آن است که دفتری باشد که نویسنده بتواند با خود حمل کند و ایده‌ها و کارهایی که باید انجام دهد را در آن بنویسد.

سه فایده نگهداری دفترچه یادداشت

دفترچه یادداشت دارایی ارزشمندی در دنیای نویسندگی شماست. در زیر به چند دلیل اشاره می‌کنیم:

  1. برای پیگیری ایده‌های خود: دفترچه یادداشت مکانی عالی برای نگه داشتن تمام افکار شما در یک مکان است. می‌توانید از آن برای یادداشت کردن ایده‌های جدید یا گسترش ایده‌های قدیمی استفاده کنید. وقتی زمان طرح رمانتان فرا می‌رسد، می‌دانید که برای ایده‌ها به کجا بروید.
  2. برای استفاده از خلاقیت خود: حریم خصوصی یک دفترچه یادداشت به شما این امکان را می‌دهد که نوشته‌های خود را آزمایش کنید و دیگر نگران درست کردن همه چیز نباشید. می‌توانید از دفترچه یادداشت خود برای تهیه فهرست، نقاشی یاجمع آوری بریده‌های روزنامه استفاده کنید . این فضای نامحدود به مغز شما اجازه می‌دهد ایده‌های خلاقانه جدیدی را کشف کنید.
  3. برای یادآوری اینکه شما یک نویسنده هستید: حتی اگر دفتر یادداشت خود را در طول روز بسته نگه دارید، دیدن آن به شما یادآوری می‌کند که نویسنده هستید.

۱۵ ایده برای دفترچه یادداشت

اگر علاقه مند به داشتن دفترچه یادداشت شخصی هستید یا دفترچه‌ای جدید خریده‌اید و میخواهید کاری متفاوت را امتحان کنید، برخی از این فعالیتها را در زمان نوشتن امتحان کنید:

  • آزادنویسی: پنح دقیقه را به آزادنویسی کردن درباره موضوعی که به شدت شما را مستاصل می‌کند اختصاص دهید
  • بازنویسی: صحنه‌ای را از پروژه فعلی خود، اما از زاویه دید کاراکتری دیگر بازنویسی کنید
  • ثبت خاطرات: تک تک کارهایی که در یک بیست و چهار ساعت از زندگی خود انجام می‌دهید را یادداشت کنید. خاطره نویسی به شما کمک می‌کند ایده‌هایی را از زندگی شخصی خود الهام گرفته و در داستانهایتان به کار ببرید.
  • یادداشت برداری: به گفتگوهای عادی مردم در فضای عمومی گوش کنید و برای صحبت کنندگان پیش داستان اختراع کنید.
  • پست وبلاگی بنویسید: . فرض کنید یک بلاگر هستید و پست وبلاگی مختصری درباره موضوعی که فکر می‌کنید عامه مردم باید از آن مطلع باشند، بنویسید
  • طراحی کنید: طرحی از هر یک از کاراکترهای پروژه فعلی‌تان بکشید.
  • مطالعه کنید: در حین کارگاه آموزشی یک نویسنده یادداشت برداری کنید به طوری که بازخورد تمامی شرکت کنندگان در فضایی منسجم جمع آوری شود
  • کاراکترهایتان را بشناسید. با هر یک از کاراکترهای خود مصاحبه کنید و از آنها سوالاتی را بپرسید که پاسخشان را نمی‌دانید. لیستی از موضوعات مورد علاقه هر یک از کاراکترهایتان پیدا کنید. 
  • ایده پردازی کنید. لیستی از ایده‌های رمان و داستان کوتاه تهیه کنید
  • اسامی‌ای که دوست دارید را یادداشت کنید. وقتی به اسمی بر می‌خورید که احساس می‌کنید متناسب با یکی از کاراکترهایتان است، آن را در دفتر خود یادداشت کنید
  • برنامه بازاریابی خود را بررسی کنید. برای آخرین کتاب خود، ابزاری را به جهت بازاریابی طراحی کنید از پوستر گرفته تا کارت‌های تبلیغاتی
  •  عکسهای مرجعی که الهام بخش شما هستند، جمع آوری کنید. این عکسها میتواند شامل عکس افراد، مکانها یا اشیایی باشد که شما را یاد پروژه نویسندگی‌تان می‌اندازد
  • نوشتن یا طرح واره‌ها را تمرین کنید. لیستی از طرح واره‌های نوشتاری آنلاین تهیه کنید و بر اساس یکی از طرح واره‌های مورد علاقه‌تان داستانی بنویسید.
  • صفحات صبحگاهی بنویسید. بعد از بیدار شدن از خواب سه صفحه مطلب بنویسید
  • اطلاعاتی را جمع آوری کنید که به کارتان می‌آید. لیستی از کارگاههای نویسندگی محلی که میخواهید در آنها شرکت کنید را تهیه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping