تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه وقتی برای نوشتن پیدا کنیم

چگونه وقتی برای نوشتن پیدا کنیم

در عصر و زمانه امروز به نظر می‌رسد که ما پیوسته در حال از دست دادن زمان هستیم. شما بدون ایجاد وقتی در برنامه خود نمیتوانید به طور مستمر بنویسید. اما وقتی شغل، خانواده، خانه و زندگی دارید چگونه میتوانید وقتی برای نوشتن پیدا کنید.

دست از گشتن به دنبال وقت برای نوشتن بردارید

اگر الویتهای زندگی‌تان بیشتر از میل و خواست شما به نوشتن است، به الویتهایتان برسید. سپس بررسی کنید که چه راه حلهایی میتوانید برای ایجاد فضایی برای تجلی خلاقیت خود ایجاد کنید. اگر خواسته‌های دیگری دارید که میخواهید به جز نوشتن آنها را دنبال کنید حتما آنها را برطرف کنید. شما یک بار زندگی می‌کنید. پس آن را صرف انجام کاری کنید که دوست دارید. در زیر به پنج اصل اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تلاشی آگاهانه برای الویت بندی کردن زمان‌تان داشته باشید.

اصل اول: زمان‌تان را بشناسید

اولویت قرار دادن نوشتن به معنای آن است که حداقل یکی از الویتهای زندگی‌تان را کم کنید. تا زمانی که متوجه نباشید چگونه زمانتان را می‌گذرانید نمیتوانید وقتی برای نوشتن پیدا کنید. زمانی را به ارزیابی کارهای روزانه و هفتگی خود اختصاص دهید. به یاد داشته باشید که کاری که در الویت است از سایر کارها مهمتر است. برای آنکه بهتر متوجه شوید چگونه زمانتان را می‌گذرانید، لیستی شامل پنج تا ده فعالیت که وقت شما را پر میکنند تهیه کنید. اگر مطمئن نیستید میتوانید به مدت چند روز یا چند هفته فعالیتهایتان را زیر نظر بگیرید.

اصل دوم: مصمم باشید

احتمالا بدون پذیرفتن عواقب منفی نمیتوانید برخی از الویتهای ضروری زندگی‌تان را نادیده بگیرید. اما اگر عادات خوبی را تمرین نکرده باشید زمان باقی مانده در جدول زمان بندی‌تان با فعالیتهایی پر می‌کنید که در راستای ارزشهای شما نیستند.

اگر در حال حاضر با الویتهای مبتنی بر میل و خواسته‌تان که وقت شما را می‌گیرند راضی هستید، لازم نیست آنها را از جدول زمان بندی خود حذف کنید. درست است که تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی، بازیهای ویدیویی و فعالیتهای مشابه شهرت بدی در رابطه با مدیریت زمان دارند. اما شبکه‌های اجتماعی میتوانند ابزاری مفید برای ارتباط برقرار کردن با عزیزان و افراد هم فکر با ما باشند. اما شاید لازم باشد کارهای مورد علاقه‌تان را از جدول برنامه ریزی‌تان حذف کرده تا بتوانید به فعالیت مورد علاقه‌تان یعنی نوشتن بپردازید.

اصل سوم: حد و مرز تعیین کنید

مشغله داشتن طبیعی است. اما آگاه باشید که مشغولیت داشتن باعث می‌شود حد و مرز الویتها گنگ و مبهم شود. زمان کمی که بعد از صرف غذا برای چک کردن شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید به راحتی میتواند تبدیل به یک ساعت نوشتن شود. برای آنکه نسبت به الویتهایتان صادق باشید حد و مرزهایی وضع کنید که به تمرین نویسندگی شما کمک کنند.

اصل چهارم: با فرایند نوشتن بازی کنید

فرایند نوشتن هر نویسنده‌ای منحصربفرد است. در نتیجه تنها راه درست برای ساختاربندی کردن زمان نوشتن‌تان راهی است که برای شما جواب می‌دهد. توصیه می‌شود هر روز زمانی را به نوشتن اختصاص دهید. گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد مانند اینکه هر زمان که ده دقیقه وقت پیدا کردید بنویسید. هر یک از این رویکردها برای نویسندگان مختلف جواب می‌دهد. برای آنکه از جدول زمان بندی‌تان نهایت استفاده را ببرید ابتدا رویکردی که بیشتر مناسب است را انتخاب کنید 

اصل پنجم: تعادل برقرار کنید

نوشتن نیازمند آن است که از نظر ذهنی و احساسی تلاش کنید. سعی کنید بین نوشتن و سایر جنبه‌های زندگی خود تعادل ایجاد کنید. با فرزندان خود وقت بگذارنید. کمی هوا بخورید، کتاب بخوانید، یا به دوستتان زنگ بزنید. وقتی به خودتان و روابطتان برسید، میتوانید برای نوشتن زمان بگذارید. وقت گذاشتن برای نوشتن کلید ایجاد عادت نوشتن پایدار است اما انعطاف پذیر بودن در زمان نیاز نیز ایرادی ندارد. اگر برای مراقبت از خود یا انجام اولویت‌های دیگر به استراحت طولانی‌مدت نیاز دارید، به خودتان استراحت دهید. در اخر، به یاد داشته باشید که مدیریت زمان نیاز به تقویت و تمرین دارد. این غیرواقعی است که انتظار داشته باشید یک شبه عادات خود را عوض کنید. در عوض، روی پیشرفت آهسته و مستمر تمرکز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping