تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه مهارتهای تحقیقی خود را ارتقا دهیم

چگونه مهارتهای تحقیقی خود را ارتقا دهیم

خواه در حال نوشتن یک پست در وبلاگ باشید یا یک داستان کوتاه، احتمالاً در اولین پیش نویس خود به نقطه‌ای خواهید رسید که اطلاعات کافی برای ادامه کار ندارید – و اینجاست که تحقیق کردن لازم میشود.

چرا مهارتهای تحقیقاتی اهمیت دارد؟

مهارتهای تحقیقاتی بخش مهمی در فرایند نوشتن است زیرا نویسنده را قادر می‌سازد تا با بدست آوردن اطلاعات طرحی برای پروژه خود خلق کند. با توسعه روشهای تحقیقاتی سازمان یافته و موثر، میتوانید در هر زمینه‌ای که لازم است در مورد آن بنویسید اطلاعات بدست آورید.

۶ نکته برای ارتقای مهارتهای تحقیقاتی

  1. به طور گسترده شروع کنید، سپس به ویژگی‌های خاص بپردازید. تحقیق کردن کار بزرگی است، بنابراین دانستن اینکه از کجا شروع کنید طاقت فرسا است – برای شروع میتوانید در اینترنت جستجو کنید. منابعی چون گوگل و ویکی پدیا با آنکه همیشه دقیق نیستند، روشی خوب برای تحقیق درباره یک موضوع هستند  و طرحی کلی و تاریخچه‌ای کوتاه به همراه نکات کلیدی  از آن را ارائه میدهند.
  2. یاد بگیرید که چگونه یک منبع با کیفیت را تشخیص دهید. هر منبعی قابل اعتماد نیست بنابراین باید منابع خوب را از منابع نه چندان خوب بشناسید. برای تعیین یک منبع قابل اعتماد باید از مهارتهای تحلیلی و تفکر انتقادی استفاده کنید و از خود این سوالات را بپرسید: آیا این منبع با سایر منابع من همخوانی دارد؟ آیا نویسنده در این زمینه متخصص است؟ آیا زاویه دید نویسنده با موضوع مورد نظر در تضاد است؟
  3. صحت اطلاعات را از چندین منبع ارزیابی کنید. اینترنت مکان بزرگی است و هر کسی هر چیزی که میخواهد را میتواند به صورت آنلاین بگوید. بسیاری از وبسایت‌ها  صحت محتوای خود را ارزیابی نمی‌کنند. این یعنی منابع غیرقابل اعتماد زیادی در اینترنت وجود دارد. بهترین راه مقابله با این موضوع آن است که مطمئن شوید هر چه که در تحقیقات خود پیدا کرده‌اید توسط منابع دیگر تایید شده است. به جای آنکه سراغ فقط یک سایت بروید حتما با دو یا سه سایت دیگر مقایسه کنید.
  4. نسبت به جوابهای غافلگیرکننده پذیرا باشید. تحقیق خوب تحقیقی است که به سوالات مورد نظر شما پاسخ دهد . تنها تایید گرفتن یک استراتژی تحقیقاتی محدود است زیرا فقط محدود به انتخاب اطلاعات است و شما را از درک دقیق موضوع بازمیدارد. وقتی تحقیق می‌کنید ذهنتان را باز نگه دارید تا هر چه عمیق تر بیاموزید.
  5. منضبط باشید. در طی فرایند جمع آوری داده، با اطلاعات زیادی روبه رو خواهید شد. باید این اطلاعات را مرتب و منظم نگه دارید تا آنها را گم نکنید و بتوانید با دقت آنها را بررسی کنید. روشهای زیادی برای منظم نگه داشتن پروژه تحقیقاتی وجود دارد که به برخی از رایج ترینها اشاره می‌کنیم: جستجوهای اینترنتی خود را نشانه گذاری  کنید. از فیش استفاده کنید. کتابهایتان را حاشیه نویسی کنید.
  6. از منابع کتابخانه‌ای استفاده کنید. اگر هنوز درباره تحقیق خود سوال دارید نگران نباشید – مکانهای زیادی وجود دارد که میتوانند به شما کمک کنند، حتی اگر دانشجو نباشید. بسیاری از کتابخانه‌های دانشگاهی نه تنها به اساتید و دانشجویان خدمات ارائه می‌دهند بلکه عموم مردم نیز میتوانند از آنها استفاده کنند. برای یافتن راهنمای تحقیقاتی یا دسترسی به پایگاه‌های داده خاص، حتماً وب سایت‌های کتابخانه را بررسی کنید
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping