تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه ساختار رمان خود را بدون فرمول طراحی کنید

چگونه ساختار رمان خود را بدون فرمول طراحی کنید

بسیاری از نویسندگان، چه مبتدی و چه با تجربه، با این سوال دست و پنجه نرم می‌کنند:
“آیا باید از ساختار داستان برای هدایت نوشته‌ام استفاده کنم؟ “

پاسخ مثبت است با این حال، نگرانی‌های به جایی در مورد نوشتن با ساختار داستان وجود دارد. از یک طرف، ساختار می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر بنویسید و راحت‌تر بر سد نویسندگی غلبه کنید، اما همچنین می‌تواند شما را محدود کند.

اما مزایای نوشتن داستان با کمک ساختار را نمیتوان نادیده گرفت، بنابراین سوال آن است که چگونه میتوانید بدون استفاده از فرمول از ساختار داستانی استفاده کنید.

ترس از فرمول

باور فراگیری در دنیای نویسندگی وجود دارد که می‌گوید ساختار داستانی خلاقیت شما را محدود کرده و داستان را به شما دیکته میکند. خوشبختانه به لطف شناخت نویسندگان از فواید ساختار، این باور در حال تغییر است. اما ترس از فرمول هم چنان وجود دارد.

ساختار داستان برای نویسندگان مبتدی نمیتواند آنها را مجبور به انجام کاری کند. ساختار راهنمایی است که میتوانید آن را دنبال کرده یا به آن بی توجه باشید. معمولا خطاهای موجود در رمان نتیجه اشتباه خود نویسنده است تا ساختار داستانی که از آن استفاده کرده است. اگر شما ایده قدرتمندی دارید استفاده از ساختار داستانی راهنمای مفیدی برای هموار کردن مسیر سفر شماست. تنها کافی است بدانید چگونه از آن استفاده کنید.

مزایای استفاده از ساختار داستانی

  • به شما نقشه راه می‌دهد

برای نویسندگان مبتدی، پیروی از یک ساختار به این معنی است که شما همیشه می‌دانید  داستان باید به کجا برسد. البته این بدان معنا نیست که ساختار داستان، رمان‌تان را به شما دیکته می‌کند – در عوض، فقط یک ایده تقریبی از آنچه باید اتفاق بیفتد و زمان آن را به شما می‌دهد.

  • الهام بخش شما برای نوشتن است

اغلب، نوشتن را به تعویق می‌اندازیم زیرا نمی‌دانیم در داستان‌هایمان چه اتفاقی می‌افتد. متأسفانه، این «ندانستن» می‌تواند به سرعت  باعث شود احساس کنیم در سد نویسندگی گرفتار شده‌ایم – یا حتی از رمان‌هایمان کاملاً دست بکشیم. ساختار داستان، اگرچه درمانی برای سد نویسندگی نیست، اما تضمین می‌کند که همیشه چارچوبی برای هدایت  خودبه جلو در اختیار دارید. همیشه چیزی برای نوشتن و یک ایده مبهم در مورد اینکه داستان شما به کجا می‌رود وجود دارد، به این معنی که فضای بیشتری برای الهام گرفتن موجود است – تا استرس گرفتن.

  • شما را صادق نگه می‌دارد

ممکن است قبل از آنکه رمان‌تان آماده باشد پایان آن را اعلام کنید. شاید از بخشهایی که نمیدانید چطور آنها را به پایان برسانید اجتناب کنید تنها به این دلیل که کنار آمدن با آنها سخت است. خوشبختانه دنبال کردن یک ساختار داستانی شما را صادق نگه می‌دارد و مجبور میکند با بخشهایی از داستان‌تان روبه رو شوید که به مراقبت احتیاج دارند و رمان بهتری را خلق کنید.

چگونه داستانی اصیل( اما در عین حال ساختارمند) بنویسیم

  • ایده اصلی را انتخاب کنید

برای شروع نیاز به داده دارید. مولفه‌های اصلی داستان خود را در یک یا دو پاراگراف خلاصه کنید و موارد زیر را پوشش دهید:

  • قهرمان شما کیست
  • درگیری‌ای که با آن روبه رو هستند چیست
  • نکته اخلاقی داستان‌تان چیست
  • چه چیزی الهام بخش شما برای نوشتن بوده است؟
  • چرا مجبور هستید این داستان را بنویسید

این سوالات اساس رمان شما را می‌سازد، و کمک میکند به موازات غرق شدن در ساختار، جهتهای مختلفی که میتوانید بروید را بررسی کنید.

  • اصول اولیه را ترسیم کنید

بعد از ساخت زیربنا، باید داستان را شکل دهید. به این سوالات در حدود یک پاراگراف پاسخ دهید.

  • داستان شما چگونه شروع می‌شود؟
  • چگونه پایان می‌یابد؟
  • چرا قهرمان شما درگیر می‌شود؟
  • با چه نقاط عطفی روبه رو می‌شوند؟
  • چه درسهایی می‌آموزند و چگونه؟

این فرصت شما برای ضبط هر ضرباهنگ خاص داستانی است که به ذهن شما رسیده است. اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانید، کمی به ایده پردازی کردن روی بیاورید. 

  • به نقطه آغاز برگردید

هنگامی که داستان شما “تمام” شد، باید به عقب برگردید و ایده اصلی را که قبلاً نوشتید دوباره بخوانید. چگونه تغییر کرده است و چگونه ثابت مانده است؟

تغییر لزوماً چیز بدی نیست، ببینید ایده‌های شما چه از طریق طوفان فکری شما و چه از طریق تأثیر ساختار داستان چگونه تکامل یافته‌اند. ممکن است تصمیم بگیرید که باید داستان خود را به ایده اصلی نزدیک‌تر کنید، یا ممکن است تغییراتی را که ایجاد کرده‌اید تایید کنید – هر چه که باشد، این فرصت شماست تا دوباره با منبع اصلی الهام خود ارتباط برقرار کنید

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping