تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه در ۷ گام مقاله تحلیلی بنویسیم

چگونه در ۷ گام مقاله تحلیلی بنویسیم

مقالات تحلیلی روشی برای به اشتراک گذاشتن بینش شما درباره یک اثر ادبی، تحقیق علمی یا رویداد تاریخی است.

مقاله تحلیلی چیست؟

مقاله تحقیقی تحلیلی ماهوی از یک موضوع را ارائه می‌دهد. مقالات تحلیلی را میتوان حول موضوع هنر، موسیقی، آثار ادبی، رویدادهای کنونی، رویدادهای تاریخی، سیاست، تحقیقات علمی، و فلسفه و موضوعات دیگر نوشت. از مقالات تحلیلی در نوشته‌های آکادمیک و مجلات، روزنامه‌ها، ژورنالهای دانشگاهی و بازرگانی استفاده می‌شود. یک مقاله تحلیلی خوب می‌تواند اطلاعات بنیادین را به نفع خواننده توضیح داده و زمینه‌سازی کند

هدف از مقاله تحلیلی چیست؟

مقالات تحلیلی به دو هدف نوشته می‌شوند، یکی برای خواننده و دیگری برای نویسنده. معلمان دبیرستان و اساتید دانشگاه برای کمک به رشد فکری دانشجویان خود آنها را مکلف به نوشتن مقالات تحلیلی می‌کنند. مقالات تحلیلی مهارت‌های نوشتاری دانش‌آموز را بالا می‌برد و درک او را از یک موضوع خاص افزایش می‌دهد.

مقالات تحلیلی همچنین به نفع خواننده می‌باشند. روزنامه‌ها و مجلات به طور مرتب مقالات تحلیلی را برای کمک به خوانندگان خود در درک اخبار روز منتشر می‌کنند. این نوع از مقالات نویسندگان را قادر می‌سازد، تا  به شهروندان  در زمینه موضوعات سیاسی، اقتصادی، هنری، کشاورزی، فرهنگی و موضوعات مهم دیگر آموزش دهند.

تفاوت مقالات تحلیلی با مقالات توصیفی

عاملی که یک مقاله تحلیلی را از مقاله توصیفی جدا می‌کند زاویه دید نویسنده است. در حالیکه مقالات تحلیلی ادعایی همراه با شواهد و مدرک را ارائه می‌دهند، مقالات توصیفی به شکل خلاصه‌ای از یک کتاب، چکیده فیلم، و دفترچه‌های راهنمایی هستند که دیدگاه یا تحلیل نویسنده در آنها آورده نشده است. مقالات توصیفی، چکیده‌ای از حقایق موجودند در حالیکه مقالات تحلیلی به تفسیر آنها می‌پردازند.

چگونه در ۷  گام یک مقاله تحلیلی بنویسیم

مقاله تحقیقی خوب دیدگاه مشخصی را ارائه می‌دهد، به شکل منظمی حول محوری اصلی پرداخته می‌شود، ادعاهای مخالف را عنوان می‌کند، و به طور کامل توسط منابع اولیه و ثانویه پشتیبانی می‌شود. در اینجا هفت گام برای نوشتن مقاله تحلیلی برای شما آورده شده است:

  1. زاویه دید انتخاب کنید. صرف نظر از اینکه چه دیدگاه اصلی‌ای برای خود انتخاب می‌کنید،  مقاله تحلیلی  را بر اساس بیانیه‌ای واحد از رساله خود تهیه کنید. 
  2. مقدمه‌ای یک پاراگرافی بنویسید که به متن اصلی‌تان ختم شود.  مقدمه عالی میتواند توجه خواننده را به خود جلب کند، بنابراین به پاراگرف اول خود  توجه  کنید. مقدمه‌های خوب با استفهام انکاری یا بیانی جسورانه شروع می‌شوند و شامل مفهومی جهان شمول و سوالاتی کلی هستند که در تحلیل‌تان به آن پاسخ خواهید داد.
  3. به دقت محتوای اصلی مقاله خود را تنظیم کنید. بعد از پاراگراف مقدمه، مقاله را به پاراگراف‌های اصلی‌ای تقسیم کنید که به عمق موضوعی خاص می‌پردازند پاراگرافهای اصلی باید با ارائه اطلاعات پیش زمینه‌ای و پرداختن به جزییات یا ارائه دیدگاههای متناقض  از رساله شما دفاع کنند. تعداد پاراگرافهای اصلی بر اساس زاویه دید مقاله‌تان متفاوت است. ساختار مقاله به اندازه موضوع مقاله مهم است. بنابراین برای هر پاراگراف اصلی برنامه ریزی کنید.
  4. جملات موضوعی مشخص بسازید. هر پاراگراف اصلی باید با جمله‌ای موضوعی شروع شود که هم معرف موضوع آن پاراگراف بخصوص باشد و هم آن را به رساله اصلی پیوند بزند.
  5. در مقاله خود شواهد و مدارک ارائه دهید. بدنه اصلی مقاله باید ترکیبی از اطلاعات و تحلیل‌ها باشد. شما نمیتوانید مخاطبان خود را با اظهاراتی فاقد شواهد مستدل متقاعد کنید.  بنابراین باید نکات اصلی تحلیل خود را با شواهد مستند از منابع اولیه و ثانویه اثبات کنید.
  6. فضایی برای نظرات مخالف اختصاص دهید. با بیان نظرات و دیدگاههای مخالف می‌توانید استدلال قویتری ارائه کنید. حتی اگر با دیدگاهی موافق نباشید، میتوانید یکی از پاراگرافهای اصلی را به طرح آن دیدگاه اختصاص دهید. سپس  با شواهد اضافی، آن دیدگاه را رد کرده و رساله خود را قوی تر کنید.
  7. در قسمت نتیجه گیری تحلیل خود را خلاصه کنید. چه هدفتان گرفتن نمره بهتر باشد یا بخواهید خواننده تجربه رضایت بخشی از خواندن مقاله شما داشته باشد، مقاله تحلیلی خود را با پاراگراف نتیجه گیری به پایان ببرید. پاراگراف نتیجه‌گیری محل ارائه شواهد تازه نیست. بلکه مهمترین نکات مقاله‌تان را به خواننده یادآوری می‌کند
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping