تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه ایده‌های خود را به شکل موثر بیان کنید

چگونه ایده‌های خود را به شکل موثر بیان کنید

شاید شما یک ایده بسیار خلاقانه داشته باشید اما برای آنکه آن را به واقعیت تبدیل کنید باید یاد بگیرید چگونه به طور موثر ایده‌هایتان را انتقال دهید.

چرا صحبت کردن در مورد ایده‌ها اهمیت دارد؟

انتقال ایده‌ها به شکل موثر نه تنها برای رشد هر کسب و کاری لازم است برای بلکه رشد فردی نیز لازم می‌باشد. در زیر به برخی از فواید آن اشاره می‌کنیم

رشد کسب و کار: اگر کسب و کاری دارید که به دنبال ارتقای آن هستید باید ایده‌های خود را به سرمایه گذاران، شرکتهای دیگر یا حتی به عموم مردم انتقال دهید. این کار برای رشد کسب و کارتان لازم است. اینکه آیا  شرکای تجاری جدید شما دوست داشته باشند یا نه، به این بر می‌گردد که چقدر خوب ایده‌هایتان را مطرح کرده باشید.

بالا رفتن اعتماد به نفس: وقتی دیگران از تلاش سخت شما تقدیر می‌کنند و استعدادهایتان را می‌شناسند حس خوبی دارد. به همین ترتیب وقتی ایده‌هایتان انتخاب می‌شوند، اعتماد به نفستان تقویت می‌شود. یک ایده به ایده دیگری ختم می‌شود. حالا میتوانید آزادانه ایده‌های جدیدی پیدا کنید و آنها را ارائه دهید

–  بالا رفتن حقوق/ ترفیع: اگر در ذهنتان ایده‌های زیادی دارید و میتوانید به خوبی آنها را انتقال دهید، روی کار شما تاثیر می‌گذارد. اگر ایده‌های شما برگزیده شوند، به کار گرفته شده و موفقیت آمیز باشند، میتوانید انتظار ترفیع یا افزایش حقوق داشته باشید.

نکاتی برای انتقال و بیان کارامد ایده ها

اگر می‌خواهید ایده‌ها و افکر خود را با مشتریانتان به خوبی در میان بگذارید باید این نکات را در خاطر داشته باشید:

برای چه کسی ایده‌هایتان را ارائه می‌دهید

قبل از آنکه ایده‌هایتان را برای کسی بازگو کنید باید اطلاعات بیشتری در مورد شرکت، فرد یا هر کسی که ایده خود را برای او بازگو می‌کنید، بدست آورید. اما قبل از آن هدف از ایده‌های خود را بشناسید. آیا پیشنهاد کتاب است؟ پیشنهاد تجاری است؟ رابطه همکاری است؟ وقتی هدف ایده‌هایتان را شناسایی کنید به سراغ افرادی می‌روید که علاقه مند به شنیدن و پذیرش ایده‌های شما با آغوش باز هستند. موفقیت ایده شما به تحقیقات بازاری حول آن ایده بستگی دارد. بعد از لیست کردن همکاران احتمالی میتوانید در مورد مدل تجاری و ساختار آن تحقیق کنید.

روی ایده خود تحقیق کنید

قبل از آنکه روی شنوندگان احتمالی تحقیقاتی انجام دهید ابتدا در مورد ایده‌تان تحقیق کنید. اگر شما اطلاعاتی راجع به ایده خود داشته باشید دیگران بیشتر به ایده شما گوش می‌دهند. اطلاعات موجود ایده شما را عملی تر نشان می‌دهند. اگر شما به سرمایه گذاران اطلاعاتی ارائه دهید آنها بیشتر ترغیب به سرمایه گذاری می‌شوند.

ایده خود را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید

ایده شما همیشه باید دو بخش داشته باشد.

ایده: یعنی دانستن ایده واقعی. دانستن همه چیز در مورد آن. اگر می‌دانید که ایده‌تان منحصربفرد است، نصف نبرد را برنده شده‌اید. در صورتی که ایده شما حاوی پیشنهادی برای شنوندگان نباشد کسی به آن گوش نمی‌کند. مردم میخواهند بدانند ایده شما چه ارزش افزوده‌ای برای آنها دارد.

نقشه عملی: درباره نحوه بکارگیری ایده‌تان صحبت کنید. اگر نقشه عملی برای آن دارید احتمال آنکه ایده‌تان قبول شود بیشتر است.

نحوه برقراری ارتباط با دیگران را مشخص کنید.

چگونه میخواهید با دیگران برای صحبت درباره ایده‌تان ارتباط برقرار کنید؟ شما باید ببینید چگونه میخواهید اولین قدم را بردارید.ممکن است به آنها زنگ بزنید، ایمیل بزنید یا در لینکدین یا سایر پلتفرم‌های اجتماعی گفتگو کنید. اما تحقیق درباره شیوه برقراری ارتباط بسیار مهم است. همه چیز را پشت تلفن نگویید و قرار ملاقاتی تنظیم کنید. وقتی کسی مقابل شما می‌نشیند راحتتر می‌تواند حرفهایتان را باور کرده و به شما اعتماد کند.

اشتباهات رایجی که به هنگام صحبت درباره ایده‌هایتان نباید انجام دهید

اگر این اشتباهات رایج را مرتکب شوید روی ارائه ایده‌تان تاثیر منفی می‌گذارید:

  • گوش ندادن و صحبت کردن ممتد: زمانی که ارائه ایده شما تبدیل به موعظه می‌شود دیگر کسل کننده است. بدین ترتیب شنوندگان  علاقه خود را به ایده‌های شما از دست می‌دهند و از شما میخواهند صحبت خود را تمام کنید. گوش دهید، تحلیل کنید و سپس صحبت نمایید.
  • عدم برانگیختن کنجکاوی در شنونده: اگر شنونده کنجکاو نباشد گوش نمی‌دهد. یک روش خوب برای تحریک کنجکاوی صحبت درباره فوایدی است که قرار است عایدشان شود. هر کسی می‌خواهد درباره منافعی که برایش دارد مطلع شود.
  • مضطرب بودن: دلشوره داشتن خوب است اما مضطرب بودن ممکن است ایده شما را نابود کند. اگر برای روبه رو شدن با مخاطب خود بسیار نگران هستید در هنگام ارائه ایده‌های خود اشتباه می‌کنید. نباید به شکل ضعیف شروع کنید. اگر ضعیف شروع کنید هر طور هم که تمام کنید شکست می‌خورید و نمیتوانید توجه مخاطب را جلب کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping