تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
بایدها و نبایدهای محتوانویسی

بایدها و نبایدهای محتوانویسی

گاهی اوقات محتوانویسان تازه کار یا حرفه‌ای در هزارتوی نوشتن محتوای بازاریابی و سایر محتواها گم می‌شوند. برای همین است که می‌بایست به بایدها و نبایدهای این حیطه اشراف داشته باشند. در چنین مواردی، مدیران بازاریابی یا مدیران تولید محتوا نیاز به آموزش نویسندگان محتوای خود دارند. در این صورت نویسندگان محتوا می‌توانند کیفیت نوشتار خود را بهبود بخشند تا در دنیای دیجیتال امروزی جا بیفتند.در زیر برخی از بایدها و نبایدهای محتوانویسی را ارائه می‌دهیم

بایدها و نبایدهای تولید محتوا، لیستی از قوانین ساده است که باید به هنگام تولید آن در ذهن داشته باشید.  این قوانین مربوط به گرامر، سئو، لحن و سبک نوشتاری و سایر عناصر نوشتن می‌باشند.

بایدهای محتوانویسی

  • قبل از نوشتن تحقیق کنید

ایده‌های بزرگ برای محتوانویسی با تحقیق کردن شروع می‌شود. شما باید برای ارائه داستانهای جذاب، نکات جالب و حقایق مربوط تحقیقات گسترده‌ای انجام دهید. تمامی اینها به مخاطب هدف شما کمک می‌کند با محتوایتان درگیر شود. تحقیق کردن قبل از محتوانویسی به شما در مرتب کردن افکارتان کمک می‌کند. همچنین باعث می‌شود درباره موضوعی که می‌نویسید متخصص شوید. اگر از اطلاعات آنلاین استفاده می‌کنید مراقب صحت و سقم آنها باشید.

  • ویرایش و غلطگیری کنید

اشتباهات املایی و گرامری باعث می‌شود نوشته هر کسی غیرحرفه‌ای به نظر برسد. هیچ خواننده‌ای دوست ندارد نوشته‌ای پر از چنین خطاهایی را بخواند، مهم نیست چقدر آموزنده باشد.
برای جلوگیری از چنین سناریویی، محتوای خود را قبل از انتشار به طور کامل تصحیح کنید تا از کیفیت بالای آن و عدم وجود خطا مطمئن شوید. سعی کنید قطعه محتوا را با صدای بلند بخوانید تا هر گونه خطا یا ناسازگاری در ساختار جمله را تشخیص دهید. پس از شناسایی چنین خطاهایی، بلافاصله محتوا را ویرایش کنید.

  • سئو را یاد بگیرید و اعمال کنید

اگر محتوای شما در صفحه اول صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل (SERPs) باشد، شانس بیشتری برای یافتن محتوای شما توسط مصرف کنندگان وجود دارد. مطالعه‌ای در سال 2022 نشان داد که نرخ کلیک (CTR) برای وب سایت‌هایی که رتبه اول را در SERP‌های گوگل دارند، 39.6٪ است. این رقم برای وب‌سایت‌هایی که رتبه دوم را دارند به 18.4 درصد کاهش می‌یابد و سپس برای وب‌سایت‌هایی که در رتبه دهم قرار دارند، به 2.2 درصد کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) برای محتوای شما ضروری است زیرا می‌تواند ترافیک را بدون هزینه به وب سایت شما بیاورد! بنابراین، یک استراتژی سئو را در فرآیند نوشتن محتوای خود بیاموزید و بگنجانید.

  • برای خواننده ارزش آفرینی کنید

خوانندگان فقط به خاطر مطالعه کردن وقت خواندن ندارند. آنها می‌خوانند تا پاسخ سوالات خود را بیابند، دانش کسب کرده یا خود را سرگرم کنند. بنابراین، تحقیق کنید..
مهم‌تر از همه، به خودتان بگویید که چرا در وهله اول مقاله را می‌نویسید. چه هدفی را دنبال می‌کند؟ چه ارزشی به تجربه خواننده می‌افزاید؟

  • پاراگرافهای کوتاه بنویسید

امروزه، هر محتوایی که حاوی بیش از 300 تا 500 کلمه باشد هم برای موتورهای جستجو و هم برای خوانندگان مناسب است. اگر چندین ایده را در یک پاراگراف جمع کنید، ممکن است خوانندگان خود را تحت تأثیر قرار دهید. به یاد داشته باشید، خوانندگان شما فقط برای اینکه خود را با یک رساله فلسفی روبرو کنند، روی وب سایت‌تان کلیک نمی‌کنند. آنها می‌خواهند اطلاعات واضحی در مورد برند شما و راه حل‌های آن برای مشکلاتشان بخوانند. بنابراین، پاراگراف‌های خود را کوتاه، ساده و مختصر نگه دارید تا وضوح و خوانایی را افزایش دهید. خواندن پاراگراف‌های کوتاه آسان تر است و به همین دلیل است که به جلب توجه خوانندگان کمک می‌کند. قاعده کلی این است که پاراگراف‌های خود را سه تا چهار جمله نگه دارید و نه بیشتر. در واقع، در صورت لزوم، حتی یک جمله می‌تواند به عنوان یک پاراگراف کافی باشد. برای حفظ آداب نوشتن، هر پاراگراف در محتوای شما باید به شکلی روان به پاراگراف بعدی منتقل شود.

نبایدهای محتوانویسی

  •  در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید

تحقیق در مورد کلمات کلیدی بخش مهمی از استراتژی محتوانویسی است. قدرت کلمات کلیدی به میزان جستجوی افراد برای کلماتی مشخص در صنعت شما برمیگردد. مردم چگونه در مورد محصولات، خدمات و محتوای شما جستجو می‌کنند؟

در اینجاست که کلمات کلیدی اهمیت می‌یابند. کلمات کلیدی با تعیین اینکه کدام کلمات کلیدی استراتژیک را باید در محتوای خود وارد کنید، می‌تواند به شما کمک کند تا بازار هدف خود را بهتر درک کنید. به طور خلاصه، هر زمان که افراد کلمه کلیدی مورد نظر شما را جستجو می‌کنند، ممکن است صفحه وب شما در SERP‌های گوگل نمایش داده شود.

  • محتوای خود را از جایی برندارید

ممکن است با تعداد زیادی از نویسندگان محتوا مواجه شده باشید که محتوای نویسندگان دیگر را کپی/پیست می‌کنند. به هیچ وجه وسوسه نشوید که راه آنها را دنبال کنید! اول از همه، انجام سرقت ادبی نشان می‌دهد که شما یک نویسنده واقعی  نیستید. همچنین نشان‌دهنده بی‌علاقگی شما به کسب‌وکار و علاقه بیشتر به درآمدتان است. نوشتن و انتشار محتوای کپی شده می‌تواند باعث حذف وب سایت شما از موتورهای جستجو شود. آنها ممکن است با مجازات‌های جدی دیگری نیز روبرو شوند. البته، ممکن است موارد متعددی وجود داشته باشد که برخی از اطلاعات، از جمله تصاویر، به راحتی در دسترس نباشد، اما شما همچنان باید آن‌ها را در وب سایت خود منتشر کنید. در این مواقع ذکر منبع را فراموش نکنید.

  • نوشتن طرح کلی را فراموش نکنید

به جای اینکه یک پست وبلاگ کامل را بلافاصله از ابتدا تا انتها تهیه کنید، با یک طرح کلی شروع کنید.
این به شما کمک می‌کند تا از همان ابتدا ذهن خود را روشن کنید که چه موضوعات فرعی را در محتوای خود لمس خواهید کرد. همچنین به شما کمک می‌کند در مسیر خود بمانید و مطمئن شوید که از موضوع اصلی دور نمی‌شوید. طبیعتاً هر پست وبلاگ طرح کلی متفاوتی خواهد داشت. با این حال، طرح کلی ممکن است ثابت بماند. به عنوان مثال، هنگام نوشتن یک پست وبلاگی در مورد معیارهای بازاریابی محتوا، تمام عناوین و عنوان‌های فرعی، از جمله “نتیجه گیری” را بنویسید. برخی از نویسندگان محتوا ترجیح می‌دهند مقدمه را نیز در طرح کلی خود بنویسند.

  • مطالب تکراری ننویسید

از به کار بردن کلمات زیاد در جملات خود بپرهیزید. ممکن است نویسندگان محتوای جدیدی را بیابید که ایده‌های مشابهی را بارها و بارها در همان مقاله می‌نویسند. برخی از آنها همچنین ممکن است محتوای نامربوط را برای افزایش تعداد کلمات مقالات خود اضافه کنند. هر کلمه‌ای که در مقاله خود می‌نویسید باید به ارزش افزوده به مخاطب کمک کند. تنها در این صورت است که مخاطب می‌تواند محتوای شما را مثمر ثمر بداند و در نتیجه، برای دریافت محتوای بیشتر به وب سایت شما مراجعه کند.

  • نوشتن را به تاخیر نیاندازید

برخی از نویسندگان ادعا می‌کنند که نمی‌توانند شروع به نوشتن کنند، مگر اینکه خلاقیتشان جاری شود. تنها زمانی که این خلاقیت ظاهر شود، آنها شروع به تهیه پیش نویس محتوای خود می‌کنند. اگر همیشه نوشتن را به تاخیر می‌اندازید از خود علت آن را سوال کنید. آیا نوشتن را به این دلیل به تاخیر می‌اندازید که از وظیفه نوشتن خود خسته شده‌اید؟ مشاغل نویسندگی زیادی به صورت آنلاین وجود دارد که میتوانید به راحتی یکی از آنها را انتخاب کنید

  • برای نوشتن از لغات پیچیده استفاده نکنید

هرچه از اصطلاحات پیچیده تر در محتوای خود استفاده کنید، درک آن برای خوانندگان دشوارتر خواهد بود. وقتی خواندن و درک محتوای شما برای آنها سخت باشد، احتمالاً علاقه خود را به پست‌ها و مقالات وبلاگ شما از دست می‌دهند. در نتیجه ممکن است کلاً خواندن مطالب شما را متوقف کنند. اگر این اتفاق بیفتد، موتورهای جستجو نیز ممکن است محتوای شما را جذاب نبینند.
بنابراین، شما باید زبان را ساده و خوانا نگه دارید. حتی زمانی که مجبور به نوشتن محتوای فنی برای مخاطبان آگاه هستید، توضیح اصطلاحات فنی در کمترین کلمه ممکن ایده خوبی است.

نتیجه گیری: آداب نوشتن را بیاموزید

برخلاف تصور رایج، فرآیند نوشتن محتوا اساساً یک روش آزمون و خطا است.
هیچ کس نمی‌تواند نتایج دقیق را تضمین کند، اما باید به تجزیه و تحلیل معیارهای وبلاگ و ایجاد محتوا بر اساس آن ادامه دهید. ما بایدها و نبایدهای نوشتن محتوا را توضیح داده‌ایم تا به شما کمک کنیم محتوایی ایجاد کنید که ارزشی برای مخاطبان خود ایجاد کند. اگر زمان کافی برای تمرکز بر نوشتن محتوا برای وب سایت یا مشتریان خود نداشته باشید، چه؟ اگر به تولید محتوا توجه نکنید، ممکن است محتوای شما خوانندگان را سردرگم کند، برداشت منفی از  برند شما ایجاد می‌شود و در نتیجه برندتان مشتریان خود را از دست می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping