تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چطور کودکان را کتاب‌خوان کنیم

چطور کودکان را کتاب‌خوان کنیم

کتاب خواندن با بچه‌ها سرگرم‌کننده ‌است؛ هم باعث نزدیکی بیشتر‌تان می‌شود و هم باعث می‌شود اوقات خوشی را به خنده و صحبت کردن با یکدیگر بگذرانید. این کار همچنین می‌تواند بذر علاقه‌مندی به کتاب را نیز در وجود فرزند‌تان بکارد. در ادامه‌ی این مطلب راهنمایی‌ها و راهکار‌‌هایی را برای کتاب خواندن برای بچه‌ها و با بچه‌ها(از نوزادی تا سنین بالاتر) برایتان آورده‌ایم.

هیچو‌قت خیلی زود نیست

 هیچوقت برای کتاب خواندن برای بچه‌ها زود نیست. شاید متوجه کلمات نشوند، اما بغل شدن، شنیدن صدایتان و نگاه کردن به عکس‌ها را دوست دارند. شما حتی با جنین داخل شکم هم می‌توانید صحبت کنید چرا که آن‌ها از ۱۸‌هفتگی می‌توانند صداها را بشنوند و حرف زدن شما با آن‌ها در این دوران موجب می‌شود که پس از به دنیا آمدن هم به شنیدن صدای شما علاقه‌مند باشند.

وقتی کم سن‌ و‌سال و نوزاد هستند از کتاب‌های سیاه و سفید استفاده کنید چرا که چشم‌ها و قدرت بینی‌شان هنوز به خوبی و درستی رشد نکرده است.

وقتی فرزند‌تان کمی بزرگتر می‌شود

 کار کردن بر روی کتاب‌های تصویردار خوب است، اما اگر فرزند‌تان متمرکز نبود، کتاب را می‌جوید و تمرکز نمی‌کرد اصلا خودتان را نگران نکنید، این مسئله کاملا طبیعی است. اگر سرتان خیلی شلوغ است و وقت زیادی ندارید نگران نباشید، تنها چند دقیقه وقت صرف این کار کردن هم کافی است. در این مسیر می‌توانید راهکارهای زیر را به کار ببرید:

  • از ‌فرزندتان بپرسید دوست دارد چه چیزی برایش بخوانید. اگر خودشان داستان را انتخاب کرده باشند علاقه‌ی بیشتری به آن نشان خواهند داد. (اگر دائم یک داستان را انتخاب می‌کنند هم اصلا جای نگرانی نیست.)
  • اگر امکانش هست، تلویزیون و کامپیوتر را خاموش کنید. وسایل حواس‌پرت‌کن که نباشند، تمرکز کردن برای هردوی‌تان، آسان‌تر خواهد بود.
  • نزدیک هم بنشینید. می‌توانید فرزندتان را تشویق کنید که کتاب را خودش نگه داشته و ورق بزند.
  • به تصاویر هم نگاه کنید. لازم نیست که همینطور کلمات را بخوانید و ردشوید. شاید چیز خنده‌داری در صفحه باشد که هر دو بتوانید به آن بخندید یا فرزندتان بتواند اتفاقاتی که در ادامه بیفتد را حدس بزند.
  • سوال بپرسید و در مورد کتاب صحبت کنید. کتاب‌های تصویری راهی عالی برای با‌خبر شدن از ترس‌ها و نگرانی‌ها‌ی فرزندان‌تان و همینطور کنار آمدن با احساسات‌شان است. به آن‌ها فضای صحبت کردن داده و بپرسید که در مورد داستان چه حسی دارند.
  • خوش بگذرانید. هیچ راه درست یا غلطی برای قصه خواندن وجود ندارد. حتی می‌توانید صدای‌تان را برای هر شخصیت عوض کنید و در کنار هم سرگرم شوید.
blank

ایجاد علاقه نسبت به مطالعه

 وقتی بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، می‌توانند فعالیت‌های بیشتری انجام دهند تا اینکه به قصه خواندن شما گوش دهند یا خودشان کتاب بخوانند.در این شرایط چطور می‌شود علاقه‌ به مطالعه را در آن‌ها به وجود آورد؟

  • خودتان مطالعه داشته باشید: روزنامه، مجله، کتاب … هیچ فرقی نمی‌کند. سعی کنید فرزند‌تان را هم مشارکت دهید. مثلا اگر غذای جدیدی می‌پزید از او بخواهید دستورالعمل را برایتان بخواند.
  • کتاب هدیه بدهید و فرزندتان را تشویق کنید که از دوستانش کتاب قرض گرفته و به آن‌ها کتاب قرض بدهند. این کار باعث می‌شود که داستان‌های بیشتری بخواند.
  • با هم به کتاب‌خانه بروید.
  • فرزندتان را تشویق کنید تا همواره با خودش کتاب داشته باشد. بدین طریق هرگز حوصله‌اش سر نخواهد رفت. خودتان هم می‌توانید این کار را امتحان کنید.
  • در خانه کتاب‌خانه داشته باشید. اگر امکانش هست در اتاق فرزندتان نیز کتاب‌خانه‌ای مخصوص به او قرار دهید.
  • به کتاب خواندن با همدیگر ادامه دهید. چون فرزندتان بزرگتر شده بدین معنا نیست که نمی‌توانید از با هم کتاب خواندن لذت ببرید.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping