تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چطور برای شخصیت‌های داستان‌تان اسم انتخاب کنید

چطور برای شخصیت‌های داستان‌تان اسم انتخاب کنید

اگر در صدد نوشتن داستان باشید، یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید انتخاب اسم برای شخصیت‌ها، مخصوصا شخصیت اصلی داستان است؛ اسمی که در ذهن‌ها بماند. اسمی که ورد زبان شود، اسمی که یادآور داستان‌تان باشد. در این مطلب نکاتی که هنگام انتخاب اسم برای شخصیت‌های داستان‌تان باید مدنظر داشته باشید را معرفی می‌کنیم.

۱آیا اسم با کاراکتر همخوانی دارد؟

 جیمز گتسبی یا جی گتسبی؟ کدام یک برای شخصیت گتسبی در رمان گتسبی بزرگ مناسب‌تر به نظر می‌رسد؟ آیا جیمز نامی دم‌ دستی‌تر و جی نامی که بیشتر با شخصیت گتسبی همخوانی دارد نیست؟ اسم، آوا، حروف و غیره باید طوری باشند که نمایاننده‌ی شخصیت باشند یا برعکس، برای به سخره گرفتن کاملا با او در تضاد باشند.

۲حواس‌تان به بلندی نام باشد

 می‌توانید هم از اسامی کوتاه استفاده کنید هم از اسامی بلند (مثلا همراه با القاب ، دوشیزه، شاهزاده و غیره). اضافه کردن نام خانوادگی، پسوند و پیشوند را نیز مدنظر داشته باشید.

۳بیان را در نظر داشته باشید

 بعضی اسم‌ها هستند که تلفظ‌‌شان القا کننده‌ی شخصیت صاحب آن نام است. مثلا بعضی اسامی بیشتر مختص افراد خشک هستند، بعضی اسامی افراد سالخورده را تداعی می‌کنند و بعضی اسامی آدم‌های تازه به دوران رسیده را.

۴اسم مستعار

 انتخاب اسم واقعی و اسم مستعار برای شخصیت، می‌تواند برای خواننده گمراه کننده باشد، اما اگر هنرمندانه این کار را انجام دهید به تقویت روایت کمک خواهد کرد. مثلا همه اسم مستعار شخصیت را صدا می‌زنند و تنها یک نفر است که او را با نام کاملش صدا می‌زند.

۵درباره‌ی ریشه‌ی اسامی تحقیق کنید

 اگر نمی‌خواهید اسمی بسازید و قصد دارید از اسمی واقعی استفاده کنید، معنا و ریشه‌ی اسامی را جست‌وجو کنید تا نامی که بیشتر با شخصیت‌تان همخوانی دارد را پیدا کنید.

۶آیا نام با داستان جور در می‌آید؟

 ژانر داستان، زمان وقوع داستان، خصوصیات شخصیت‌ها، هدف‌شان، تمامی این موارد را مدنظر داشته باشید. (مثلا بعضی اسامی در یک برهه‌ای از تاریخ وجود نداشته‌اند یا در آینده وجود نخواهند داشت.)

۷خود را محدود نکنید

 لازم نیست خود را به اسامی واقعی و معنادار محدود کنید، نامی که انتخاب می‌کنید می‌تواند الف، ب، ج باشد. اسم واقعی نویسنده و یا حتی معما‌گونه مانند تام مارولو ریدل در هری‌پاتر که بعدا به آیم لرد ولدمورت تغییر پیدا کرد. حتی فراتر، شخصیت‌ها می‌توانند اسم هم نداشته باشند!

۸الهام بگیرید

 توصیه نمی‌شود که نامی مشهور انتخاب کنید، اما می‌توانید اسامی افراد معروف را با هم ترکیب کرده و اسمی جدید خلق کنید. لزوما نه اسامی افراد، می‌توانید از اسم اشیا با اماکن هم استفاده کنید. فقط حواس‌تان جمع باشد که آن اسم قبلا جای دیگری استفاده نشده باشد.

۹بلند تکرارش کنید

 موردی که انتخاب کرده‌اید را پیش خودتان بلند تکرارکنید. آیا خوب به نظر می‌رسد؟ تلفظش آسان است؟ در این زمینه می‌توانید شخصیت هرمیون یا هرماینی سری کتاب‌های هری‌پاتر را مدنظر داشته باشید. حتی می‌توانید از دیگران هم کمک بگیرید و بپرسید که نظرشان در مورد این نام چیست: تلفظش چطور است؟ با شنیدن نام او چگونه کاراکتری به ذهن‌شان خطور می‌کند؟ آیا آن‌ها را به یاد کسی می‌اندازد؟

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید