تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۸ ژانر عامه پسند: راهنمای ژانرهای ادبی محبوب

۸ ژانر عامه پسند: راهنمای ژانرهای ادبی محبوب

 

در دنیای ادبیات، ژانرهای مختلفی وجود دارد. عالم داستانی به دو بخش  داستان ادبی و داستانهای عامه پسند تقسیم می‌شود. داستان ادبی شامل کتابهایی است که در دبیرستانها و کلاسهای زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. داستانهای عامه پسند مورد علاقه عموم مردم هستند و شامل ژانرهایی چون عاشقانه، اسرارآمیز، ترسناک و هیجانی، خیال پردازانه و کتابهای کودکان می‌شوند.

۸ ژانر ادبی عامه پسند

  1. عاشقانه: رمان عاشقانه محبوب ترین ژانر است. خوانندگان به نویسندگان محبوب ژانر عاشقانه خود وفادارند. زیر ژانرهای محبوب عاشقانه شامل عاشقانه‌های فراطبیعی و عاشقانه‌های تاریخی هستند.
  2. اسرارآمیز: بسیاری از کتابهای اسرارآمیز عامه پسند به خصوص اگر بخشی از یک مجموعه بزرگتر باشند، خوانندگان زیادی را به خود جلب می‌کنند. رمانهای اسرارآمیز با تله‌ای هیجانی شروع می‌شوند،  خواننده را با روندی هیجان انگیز مشتاق نگه می‌دارند و سپس با پایانی رضایت بخش که به تمام سوالات آنان پاسخ می‌دهد، خاتمه می‌یابند. زیرژانرهای اسرارآمیز محبوب عبارتند از رمانهای اسرارآمیز دنج، رمانهای جنایی واقعی، داستان جنایی، رمانهای اسرارآمیز علمی، داستانهای کاراگاهی هارد بویلد، و درام جنایی پلیسی
  3. خیال پردازی و علمی تخیلی: کتابهای تخیلی اغلب در دوره زمانی متفاوتی رخ می‌دهند. آنها موجودات جادویی، از جادوگران تا زامبی‌های قاتل را به تصویر می‌کشند. بسیاری از داستانهای علمی تخیلی در ناکجاآبادی در گذشته یا آینده رخ می‌دهند.کتابهای علمی تخیلی ممکن است دارای زمینه‌ای تاریخی باشند اما اکثرا به تبعات پیشرفتهای علمی می‌پردازند. زیرژانرهای خیال پردازانه عبارتند از: خیال پردازی شهری، استیم پانک، خیال پردازی حماسی، خیال پردازی تاریک، شمشیر و جادوگری. در همین حال، برخی از ژانرهای داستانی مانند رئالیسم جادویی جذابیت پوچ و خیالی را با تکنیک‌های چالش برانگیز موجود در داستان ادبی ترکیب می‌کنند.
  4. هیجان و وحشت: رمانهای ترسناک و هیجانی در ارتباط نزدیکی با رمانهای اسرارآمیز و خیال پردازانه قرار دارند. نویسندگانی چون دیوید بالداچی و دان براون در زمره بهترین نویسندگان رمان ترسناک هستند.
  5. نوجوان: ادبیات داستانی نوجوان ژانرهای محبوب بزرگسالان را در  قالب کتابهایی پدید می‌آورد که مخاطبان نوجوان را هدف قرار می‌دهند. ژانر داستانی نوجوان از علمی تخیلی گرفته تا عاشقانه تا جنایی و خیال پردازانه شامل همان کاراکترهای قدرتمند و خطوط داستانی پیشرانی است که در کتابهای بزرگسالان یافت می‌شود.جی کی رولینگ با سری کتابهای هری پاتر به موفقیت زیادی در زمینه ژانر نوجوان دست یافته است.
  6. ادبیات داستانی کودکان: داستان کودکانه مخاطبانی بسیار خردسال دارد. با کتابهای عکس برای کودکانی که خواندن و  نوشتن بلد نیستند اغاز می‌شود و به داستانهای کوتاه برای خوانندگان کوچک ختم می‌شود. توجه داشته باشید که کتاب عکس با کتاب مصور یا رمان تصویری یکی نیست. داستان‌های افسانه‌ای یکی از زیرژانرهای ادبیات داستانی کودکان است.
  7. کتابهای مذهبی، الهام بخش و خودیار:  این ژانر کتاب غیر داستانی مخاطبان زیادی را در سراسر جهان جذب می‌کنند.بسیاری از کتابهای خودیاری در زمینه کسب ثروت و موفقیت در کسب و کار می‌باشند.   بیشتر عناوین در گروه مذهبی کتاب‌های خودیاری هستند که آموزه‌های دینی را در خود جای داده‌اند. آنها پیشنهاداتی برای مقابله با مشکلات زندگی واقعی، از منظر معنوی را ارائه می‌دهند.
  8. زندگی نامه، خویش نامه و خاطرات روزانه: این کتابهای غیرتخیلی داستان زندگی شخصی را تعریف می‌کنند. در مورد خویش نامه و خاطرات روزانه، نویسنده کتاب سوژه داستان است. زندگی نامه‌ها توسط شخصی غیر از سوژه نوشته می‌شوند. این کتابها از اطلاعات واقعی تشکیل شده‌اند که توسط چندین منبع پشتیبانی می‌شوند. این باعث می‌شود زندگی نامه‌ها از داستان‌های تاریخی که در بازه‌های زمانی تاریخی  تنظیم شده و بر اساس زندگی واقعی نیستند، متفاوت باشند.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping