تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۸ قانون نویسندگان بزرگ برای نویسندگان جوان

۸ قانون پیشنهادی نویسندگان بزرگ برای نویسندگان جوان

دان براون، مارگارت آتوود، نیل گایمن، و بسیاری دیگر هشت راهکار نوشتن برای نویسندگانی از هر سبک اراده می دهند.

ایجاد عادات و مهارت های نوشتاری یک تلاش مادام العمر است. نویسنده ماهر بودن یعنی آنکه هر روز دل و جرات آن را داشته باشید تا به صفحات خالی نگاه و آنها را پر کنید. خوشبختانه بسیاری از نویسندگان به نام ادبیات کلاسیک و رمان های پرفروش دانش و تجربیات خود را برای نویسندگان جوان ثبت کرده اند. 

۸ قانون نویسندگان بزرگ عصر حاضر  برای نویسندگان جوان

نوشتن فرایندی پیچیده است و هر نویسنده ای باید قوانین خاص خودش را برای نوشتن داشته باشد. قوانین ابتدایی زیادی برای نویسندگان جوان وجود دارد. برخی از قوانین سبکی هستند: به جای زبان معلوم از زبان مجهول استفاده کنید ، از کلیشه گویی خودداری کنید و غیره. برخی قوانین فنی ترند: از علایم نگارشی درست استفاده کنید، از چندبخشی کردن جملات بپرهیزید و غیره. به جز قوانین ابتدایی، قوانین غیررسمی بیشماری نیز وجود دارند که توسط نویسندگان مطرح آزموده شده اند. کتابهای زیادی در مورد نوشتن بخوانید و کتابهای مرجع نویسندگان را در اختیار داشته باشید : کتابهای گرامر، دیکشنری تیزاروس و غیره. در زیر به برخی از توصیه های نویسندگان برتر در زمینه نویسندگی اشاره می کنیم

با خواننده قرارداد ببنید و آن را فسخ نکنید – دان براون

دان براون به ایجاد قرارداد بین نویسنده و خواننده اعتقاد دارد. منظور از قرارداد  قولی ضمنی است که به خواننده در مورد آنچه که در پایان کتاب تحویل می دهید، داده می شود. در هر رمان هزاران قول کوچک و بزرگ وجود دارد. در روند داستان سرایی لازم است به تک تک وعده های خود، هر چند بدیهی،  عمل کنید.

شما نوشتن را یاد می گیرید زیرا یک خواننده اید. – جودی بلوم

خواندن کتابهای خوب بهترین روش برای یادگیری نویسندگی است. گاهی اوقات با خواندن یک کتاب متوجه می شوید که چه کارهایی نمیخواهید انجام دهید یا چه کارهایی میخواهید انجام دهید. تنها کتابهای کلاسیک نخوانید بلکه کتابهای عصرحاضر را نیز بخوانید. خواندن به شما کمک می کند یادبگیرید چطور کتاب را سرهم کنید.

در روند تعریف داستان حقیقت را بگویید. – نیل گایمن

جزییات احساسی و دقیقی را عنوان کنید. شما میتوانید تونلی زیرزمینی بسازید که وجود ندارد اما اگر بوی فاضلاب و چک چک مداوم قطرات آب را توصیف کنید، خواننده را به سمت تجربه ملموسی جذب می کنید که حس واقعی بودن به او می دهد. موارد شناخته شده را در کنار ناشناخته ها قرار دهید.

سبد کاغذباطله دوست شماست. – مارگارت آتوود

در حین روند بازبینی، ممکن است مجبور شوید بخشی از نوشته های خود را حذف کنید. سخت است اما اگر نوشته های عزیزتان منظور داستان را به خوبی نمی رسانند باید آنها را پاک کنید. گاهی اوقات تغییر در لحن، شدت یا دیدگاه میتواند فصلی ناموزون را اصلاح کند. تغییر زمان روایت داستان از گذشته به زمان حال میتواند همین تاثیر جهشی را داشته باشد. حالتهای مختلف را امتحان کنید و حالتی را که بیشتر با داستان شما منطبق است انتخاب کنید. –

چه چیزی برای مردم جالب است؟ – مالکولم گلدوِل

به عنوان یک نویسنده چه چیزی برایتان جالب است و برای اطرافیان تان چه چیزی جالب است؟ صرف این که شما قصد داشتید با یک داستان به هدفی برسید، به این معنی نیست که لزوماً باید آن اتفاق را رقم بزنید. معمولا مشکلاتی لاینحل در مسیرتان قرار می گیرند. و گاهی اوقات ویژگی های جالب آنها بر ایده اصلی غلبه می کند.

اگر داستانی را روایت کنید، مخاطب متوجه آن می شود اما دیگر به آن اهمیتی نمی دهد. – دیوید مامت

شما باید داستان را نشان دهید اما آن را تعریف نکنید. از روایت کردن داستان بپرهیزید. ساده بگویید تا مخاطب بتواند شما را دنبال کند. آنها باید بدانند چه داستانی را دنبال می کنند تا شما بتوانید گمراهشان کنید. خواست فهمیدن قسمتهای بعدی داستان را در آنها شعله ور کنید تا بتوانید آنها را در پیچ و خمهای داستان بیندازید.

 خودتان را شکنجه نکنید – جیمز پاترسون

اگر نوشتن بخشی از داستان برایتان ناراحت کننده است و با آن در کشمکش هستید ، قسمت دیگری را بنویسید. روی پایان بردن داستان متمرکز شوید. اگر در جایی از داستان گیر کردید در گوشه آن بنویسید « بعدا انجام شود» و به فصل بعدی بروید. بیش از حد برای پایان بردن یک فصل پافشاری نکنید. اگر روی صحنه، فصل یا حتی جمله ای گیر کرده اید، میتوانید بعدا آن را بنویسید.

خرابکاری کنید – بیلی کالینز

بیلی کالینز موقع نوشتن ابتدا یک یا دو پیش نویس دستی تهیه می کند و سپس با خط زدن کلمات و کل جمله ها، آنها را به هم می ریزد.  بعد از نوشتن پیش نویس های درهم و برهم اش ،شروع به منظم کردن آنها می کند. او نوشته هایش را در کامپیوتر تایپ می کند و حین نوشتن ویرایش شان می کند. اگر این روش برای شما مناسب است، پروژه بعدی خود را ابتدا به صورت پیش نویس بنویسید و روی کلمات اضافه خط بزنید، حاشیه نویسی کرده و مثل گذشته آنها را تایپ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

1

جمع جزء: 178,200 تومان

مشاهده سبد خریدتسویه حساب