تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چارلز دیکنز: برگزیده‌ای از رمانهای معروف چارلز دیکنز

چارلز دیکنز: برگزیده‌ای از رمانهای معروف چارلز دیکنز

چارلز دیکنز نویسنده مشهور دوران ویکتوریاست که آثار کلاسیکش به مدت دو قرن است که در سرتاسر دنیا ترجمه و تدریس شده است.

چارلز دیکنز چه کسی بود؟

 چارلز دیکنز نویسنده انگلیسی در قرن نوزدهم بود که رمان، داستان کوتاه، داستان مصور و رمانهای کوتاه بسیاری نوشته است. برخی از مشهورترین رمانهای او عبارتند از الیور توییست، انتظارات بزرگ، داستان دو شهر و سرود کریسمس.  او کار خود را با نوشتن طنز برای نشریات آغاز کرد که برخی از آنها را خودش منتشر ساخت. او به‌خاطر پرتره‌های بی‌نظیر خود از طبقه فرودست در لندن عصر ویکتوریا، که شکاف میان ثروتمندان را برجسته نشان می‌دهد و خوانندگانش را از نظر اجتماعی بیشتر آگاه می‌کند، شناخته شده است. مجموعه آثار او همچنان بر ادبیات و فرهنگ معاصر تأثیر می‌گذارد و بسیاری از آثار او به خوانندگان جوان آموزش داده می‌شود.

برخی از رمانهای چارلز دیکنز

  1. یادداشت‌های پیکویک ( 1836- 1837 ): اولین رمان دیکنز – پس از انتشار مجموعه نقاشی‌هایش، یک اشراف زاده‌ی پیر مهربان و دوستانش را دنبال می‌کند که به سفرهای یک روزه به خارج از لندن می‌روند و تجربیات خود را گزارش می‌دهند. این یک  نمونه اولیهاز  سبک طنز دیکنز و بررسی تنش‌های طبقه بالا و پایین جامعه است.
  2. الیور توییست ( 1837 -1838 ): الیور توئیست داستان یتیمی را روایت می‌کند که در لندن زندگی کرده و با پیوستن به باند جیب‌برها از خود مراقبت می‌کند. این داستان از دوران کودکی  دیکنز که در کارخانه‌ها کار می‌کرد الهام گرفته شده است. در سال 1837، او شروع به انتشار این رمان به صورت ماهانه در مجله  Bentley’s Miscellany کرد. این کتاب سپس سال بعد به طور کامل منتشر شد.
  3. نیکولاس نیکلبی: رمان سوم دیکنز، نیکلاس نیکلبی، نیز به صورت سریالی بین سال‌های 1838 و 1839 منتشر شد. داستان، مرد جوانی از طبقه کارگر را دنبال می‌کند که باید پس از مرگ پدرش  از مادر بیوه و  خواهرش حمایت کند. آنها پس از یک سرمایه گذاری اشتباه فقیر شده‌اند.
  4. مغازه‌ی عتیقه فروشی: مغازه‌ی عتیقه فروشی به عنوان یک سریال هفتگی در مجله ساعت استاد همفری منتشر شد. داستان درباره یک یتیم جوان زیبا به نام نل ترنت است که با پدربزرگ و مادربزرگش در مغازه عتیقه فروشی آنها زندگی و کار می‌کند
  5. بارنابی روج: سریال دیگری که در مجله‌ی  ساعت استاد همفری منتشر شده بارنابی روج است، این رمان تاریخی در جریان شورش‌های گوردون – شورش چند روزه در لندن به انگیزه تصویب یک قانون تبعیض ضد کاتولیک در سال 1780 اتفاق می‌افتد.

عناصر سبک ادبی چارلز دیکنز

سبک و مضامین مورد علاقه دیکنز باعث شد که کار او اصطلاح «دیکنزی» را به ارمغان آورد، که به تصویری از جامعه ویکتوریایی با کاراکترهای کاریکاتوری که نمادی از افراط در ثروت است اشاره دارد. در اینجا چند عنصر از سبک نوشتاری دیکنز آورده شده است.

  1. چیدمان لندن در عصر ویکتوریا: دیکنز شاید بیشتر به خاطر توصیفاتش از طبقه بندی اجتماعی لندن در طول انقلاب صنعتی شناخته میشود. در لندنِ دیکنز، آسمان با ابرهای خاکستری فلزی پوشیده شده است، دودکش اجاق گازها دود میکنند، و هر ساختمان سنگی و آجری پوشیده از دوده سیاه است.
  2. کاراکترهای اصلی کاریکاتوری: کاراکتر‌های دیکنز اغلب با جزئیات اغراق‌آمیز توصیف می‌شوند و ویژگی‌های فیزیکی آنها بازتابی از شخصیت‌شان است.  طمع و ثروت به شکل کاراکترهای چاق است، در حالی که کاراکترهای سخت گیر دارای کمرهای بیش از حد صاف و صورت‌های مربعی شکل هستند. این امر همچنین در نام‌های تخیلی و پیچیده آن‌ها مانند مارتین چازلِویت، نیکلاس نیکلبی و بارنابی روج نیز منعکس شده است.
  3. لحن طنز: رمان‌های دیکنز مانند دوست مشترک ما، نامه‌های پیک‌ویک، و دوران سخت از طنز برای تقویت تفسیر اجتماعی در آثارش استفاده می‌کنند. اغراق‌آمیز نشان دادن بی‌عدالتی‌های اعمال شده بر شخصیت‌های او تا حد طنز، انتقاد اجتماعی او از صنعتی‌سازی، دادگاه‌ها و نابرابری اقتصادی را برجسته می‌کند
  4. تکرار کلمات: دیکنز دوست داشت کلمات یا جملات را برای اثر ریتمیک آنها تکرار کند. معروف‌ترین مثال، جملات آغازین داستان دو شهر است: « زمان از این بهتر نمی‌شد، زمان از این بدتر نمی‌شد »
  5. از دست دادن معصومیت: بسیاری از قهرمانان دیکنز سفرهایی را طی می‌کنند که شامل برخی از واقعیت‌های خشن  جهان است. شخصیت‌های همنام الیور توئیست، مارتین چوزلویت، و نیکلاس نیکلبی همگی نمونه‌هایی از دوران جوانی کاراکترهای اصلی هستند که توسط تجربه‌ای دردآور به لرزه در می‌آیند، و معمولاً به فقر کاراکترها یا تغییر در موقعیت اجتماعی آنها مربوط می‌شود.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping