تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
میز کار یک نویسنده باید چگونه باشد؟

میز کار یک نویسنده باید چگونه باشد؟

به‌عنوان نویسنده، شاید شنیده باشید که یک نوشته خوب از بکارگیری ۵ حس حاصل می‌شود. اما این ۵ حس را چطور باید که به کار گرفت؟ منطقی است که قرار دادن خودتان در معرض فضاهای جدید یا آشنا، صداها، بوها، بافت‌ها و مزه‌های تازه بتواند به غنی‌تر کردن نوشته‌تان کمک کند. بنابراین می‌ارزد جوری میز خود را بچینید که مناسب نویسندگی باشد.

چطور می‌نویسید؟ از خودکار ضخیم استفاده می‌کنید یا نازک ؟ در ورد می‌نویسید یا برنامه‌ای دیگر؟ از سایت‌های تبدیل گفتار به نوشتار استفاده می‌کنید یا خیر؟ میزتان چه شکلی است؟ بعضی نویسنده‌ها برای هرچه بیشتر الهام و انگیزه گرفتن در اماکنی همچون قطار، جنگل و یا حتی تابوت به نوشتن پرداخته‌اند اما خب لازم نیست شما تا این حد پیش بروید، همین که دستی به سروگوش میز خود بکشید کافی است.

بهتر است که میز نوشتن‌تان مطابق با کاری باشد که درحال انجام آنید. مثلاً اگر در مرحله طوفان فکری هستید شاید بهتر باشد قدمی زده یا با دوستان‌تان صحبت کنید. اگر در مرحله‌ یادداشت کردن ایده‌ها هستید بهتر است در محیطی پرانرژی مثل کافه باشید. اما اگر در مرحله بازنگری هستید، بهتر است پشت میزی راحت و با حداقل میزان حواس‌پرتی بنشینید. ما در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا میز خود را برای کاری که انجام می‌دهید بهینه کنید.

انگیزه بگیرید: چه چیزی به شما الهام و انگیزه می‌بخشد؟ خودکار مورد علاقه‌تان؟ دیدن منظره بیرون از پشت پنجره؟ گوش کردن به آهنگی خاص؟

آن طور که گالن فولی نویسنده توصیه می‌کند، باید چیزهایی که شما را وارد فاز خلاقیت می‌کنند پیدا کرده تا محیطی مناسب برای نوشتن ایجاد کنید.

برای بهینه‌سازی میز تحریرتان و الهام و انگیزه گرفتن، موارد زیر را امتحان کنید:

  • پالت رنگی‌ای آرام‌بخش (رنگ‌های سرد)، انرژی‌بخش (رنگ‌های گرم) یا هر ترکیب رنگی‌ای که به شما الهام می‌بخشد را انتخاب کنید.
  • در اطراف خود اجسام جالب بچینید: مجسمه، نقل‌قول‌های انگیزشی، عکس عزیزان‌تان یا جاهای مورد علاقه‌تان.
  • در اتاقی کار کنید که به بیرون دید داشته باشد یا اگر ممکن است در باغ یا پارک به کار کردن بپردازید.
  • مغزتان را با رایحه‌های عجیب‌وغریب تحریک کنید، مثلاً ادویه‌های مورد علاقه‌تان یا عطری خاص که شما را به جای دیگر می‌برد. با تمام این‌ها حواس‌تان باشد که خیلی غرق این مسائل نشوید و حواس خود را پرت نکنید چراکه میزتان باید موجب تمرکزتان نیز بشود.

تقویت تمرکز: کم کردن بهم ریختگیها موجب افزایش بهره‌وری می‌شود اما گاهی اوقات بسته به شرایط، باید به هم ریختگی‌ها را همان‌طور که هستند نگه دارید.

برای بهینه‌سازی میز تحریرتان و متمرکز ماندن، موارد زیر را امتحان کنید:

  • لباس‌های راحت پوشید و شالی دور گردن‌تان بیندازید تا گرم بمانید.
  • میز و صندلی مناسبی داشته باشید تا به لحاظ ارگونومی مشکلی برایتان پیش نیاید و بتوانید ساعات طولانی به کار بپردازد.
  • سروصدای اتاق خود را کنترل کنید. در سکوت به کار بپردازید (اگر لازم است از گوش‌گیر استفاده کنید) یا با برنامه‌های مختلف صدای وایت نویز پخش کنید.
  • بوهای آشنا باعث افزایش بهره‌وری و تمرکز می‌شوند. می‌توانید از عود یا شمع‌های معطر استفاده کنید.
  • روی میز گلدان داشته باشید چراکه گل‌ها باعث کاهش استرس، افزایش خلاقیت و حفظ بهره‌وری می‌شوند.
blank

انگیزه‌تان را حفظ کنید: اگر حس می‌کنید برای انگیزه داشتن به پاداش احتیاج دارید، راه‌های زیادی برای جایزه دادن به خودتان وجود دارد.

مثلاً وب‌سایت ! written?kittenهر زمان که صد کلمه بنویسید به شما عکس هایی از گربه‌ها نشان می‌دهد. اما اگر خیلی دیدن گربه‌ها برایتان جالب نیست، تسلیم نشوید!

برای بهینه‌سازی میز تحریرتان و حفظ انگیزه، موارد زیر را امتحان کنید:

  • آهنگ هایی پخش کنید که انرژی‌تان را زیاد می‌کنند، مثل راک، تکنو و رپ یا موسیقی‌های کلاسیک و بی‌کلام که اعصابتان را آرام می‌کنند.
  • آب یا نوشیدنی مورد علاقه‌تان را بنوشید تا دچار کم‌آبی نشوید و برای حفظ قند خون و انرژی‌تان کمی از خوراکی‌های مورد علاقه‌تان را بخورید.
  • تو دو لیست یا لیست‌ انجام کار داشته باشید و اهداف خود را به طور مشخص روی آن یادداشت کنید (مثلاً نوشتن تعداد خاصی از کلمات، تحقیق روی مسئله‌ای خاص یا تمام کردن بخشی یا فصلی از کتاب‌تان) .
  • با استفاده از تخته وایت برد یا یک تکه مقوا، پیشرفت خود را ثبت و اندازه‌گیری کنید تا ببینید تا پایان چقدر راه مانده است.

هر کجای راه نویسندگی که هستید فقط به خاطر داشته باشید: هیچ راه درست یا غلطی برای انگیزه گرفتن و بهره‌ور بودن هنگام نویسندگی وجود ندارد. هر روشی که حس می‌کنید رویتان جواب می دهد را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping