در قرن نوزدهم، هنر داستان سرایی با ظهور ژانر وحشت، چرخشی هیجان انگیز به خود گرفت. جنبههایی از عناصر ماوراء طبیعی، معماری گوتیک، و اسرار تاریک ذهن انسان، در ادبیات نفوذ کرد و روایتهای فراموشنشدنی را به تصویر کشید. این دوره شاهد تولد شاهکارهایی بود که هر کدام در عامل ترس منحصر به فرد بودند و مرزهای تخیل را درنوردیدند. این داستانهای جاودانه، از جنجالهای غیرعادی گرفته تا موجودات شوم، ردپایی پاکنشدنی در این ژانر بر جای گذاشته و بر نسلهای بسیاری از نویسندگان تأثیر گذاشته اند
فرانکشتاین نوشته مری شلی ( 1818)
«فرانکنشتاین» اثر مری شلی در سال 1818، با پرده برداری از پیامدهای وحشتناک پیگیری علمی غیراخلاقی، موضوعات جاه طلبی، انزوا و مسئولیت را عمیقا بررسی میکند. داستان، ویکتور فرانکنشتاین، دانشمندی طرد شده را روایت میکند که موجودی عجیب و غریب را زنده میکند. او به طرز فاجعه باری خلقت خود را رها میکند و منجر به زنجیرهای ویرانگر از وقایع میشود. داستان سرایی استادانه شلی، تصویری ترسناک از وضعیت انسان را نشان میدهد و اخلاقیات و محدودیتهای پیشرفت علمی را زیر سوال میبرد. این داستان به عنوان سنگ محک برای گفتگو در مورد جستجوی انسان برای دانش و پیامدهای بالقوه و ویرانگر آن شناخته میشود.
سقوط خانه آشر اثر ادگار آلن پو (1839)
“سقوط خانه آشر” سفریدر تاریکی روان انسان است که در سال 1839 نوشته شده است. این داستان گوتیک و سرد حول عمارت غم انگیز آشر و ساکنان عذاب کشیده آن، رودریک و مادلین آشر، میچرخد. فروپاشی خانوادگی و فروپاشی ذهنی پو به طرز ماهرانهای فضایی از پیشگویی و ناامیدی را میبافد و به تدریج تنش را تا اوج فاجعه تشدید میکند. او از طریق استفاده قدرتمند از نمادگرایی و وحشت روانی، خوانندگان را با مضامین جنون، انزوا و قدرت ترس روبرو میکند. این داستان یک شاهکار جاودانه است و توانایی بی بدیل پو را در برانگیختن وحشت و دسیسه از طریق روایت نشان میدهد
دراکولا نوشته برام استوکر ( 1897)
رمان «دراکولا» نوشته برام استوکر که در سال 1897 نوشته شد، یک رمان کلاسیک ترسناک است که عناصر ادبیات گوتیک را به طرز ماهرانهای با اضطرابهای دوران ویکتوریا درباره اخلاق و تمایلات جنسی ترکیب میکند. کنت دراکولای ترسناک در این داستان خانه اجدادی خود را ترک میکند تا نفرین مردهاش را پخش کند و باعث هرج و مرج در لندن شود. استوکر با جمع آوری گروهی از افراد شجاع برای مبارزه با این موجود شرور، روایتی هیجان انگیز ارائه میدهد که بسیار ترسناک است. این رمان از طریق مجموعهای از نوشتههای خاطرات، نامهها و سیاهههای مربوط به کشتی، تجربه جذابی است.
بلندیهای بادگیر اثر امیلی برونته (1847)
تنها رمان امیلی برونته که در سال 1847 نوشته شده است، با استادی به کاوشی عمیق و پرفراز و نشیب در زمینه عشق، انتقام و طبقه اجتماعی میپردازد. داستان که در لنگرگاهها و بادگیر یورکشایر اتفاق میافتد، بر رابطه پرتنش بین هیثکلیف غمگین و کاترین ارنشاو ی با روحیه متمرکز است. آثار برونته بهطور جسورانه، آرمانهای ویکتوریایی را از طریق تصویری سرسختانه از قدرت مخرب وسواس و واقعیتهای شکاف طبقاتی به چالش میکشد. این رمان غیرخطی و با طرحی پیچیده بیان میشود، و طبیعت انسان را نشان میدهد.
پرونده عجیب دکتر جکیل و آقای هاید اثر رابرت لوئیس استیونسون (1886)
“پرونده عجیب دکتر جکیل و آقای هاید”، روایتی جذاب از شخصیتهای دوگانه را بازگو میکند. دکتر جکیل، دانشمند معروف لندنی، معجونی درست میکند که او را به آقای هاید تبدیل میکند، که مظهر تمایلات شیطانی سرکوب شده اوست. داستان، اگرچه در فضایی گوتیک روایت میشود، اما به دلیل کاوش در ماهیت دوگانه بشریت، عمیقاً با خوانندگان مدرن همخوانی دارد. تصویر استیونسون از پیامدهای بالقوه فاجعه آمیز میل مهار نشده و ابهامات اخلاقی ذاتی در هر فردی همچنان خوانندگان را مجذوب و ناراحت میکند. این داستان مرزهای وحشت روانی را جابجا میکند.
کارمیلا اثر جوزف شریدان لو فانو (1872)
این رمان یک اثر ادبی پیشگامانه در قلمرو ترسناک گوتیک است، به ویژه برای تصویر اولیهاش از خون آشام. داستان از طریق چشمان لورا، زن جوانی که در استایریا زندگی میکند، بازگو میشود، که با کارمیلای مرموز، دختری به ظاهر بی گناه با رازی تاریک روبرو میشود. این روایت، مضامین میل ممنوع و ترس از دیگری را بررسی میکند که در ردایی از راز و وحشت پیچیده شده است. فضایی که هم با تعلیق و هم احساسات همراه است، به روایت عمق میبخشد و آن را به اثری جذاب تبدیل میکند.
تصویر دوریان گری اثر اسکار وایلد (1890)
در «تصویر دوریان گری»، اسکار وایلد به وضوح مضامین زیباییشناسی، دوگانگی اخلاقی، و اثرات مخرب زیادهخواهی خودخواهانه را بررسی میکند. این کتاب که در سال 1890 منتشر شد، داستان مرد جوان و زیبایی به نام دوریان گری را روایت میکند که تا ابد جوان میماند در حالی که نقاشی پرتره او پیر میشود و گناهانش را ثبت میکند. روایت به خطرات ارزش دادن به زیبایی و لذت بردن بیش از حد از هر چیز میپردازد. سبک و شوخ طبعی فریبنده وایلد، همراه با کاوش نگران کننده رمان در مورد انحطاط و ترسناک بودن، جایگاه آن را به عنوان یک داستان کلاسیک تثبیت میکند.
چرخش پیچ اثر هنری جیمز (1898 )
این رمان یک کاوش استادانه از وحشت روانی است که در یک روایت مبهم قرار گرفته است. این رمان کلاسیک داستان نگرانکنندهای را روایت میکند که یک خانم از دو کودک در یک ملک دور افتاده انگلیسی مراقبت میکند، در حالی که ظاهراً توسط ارواح تسخیر شده است. جیمز به طرز ماهرانهای مرزهای بین واقعیت و ماوراء طبیعه را محو میکند و خوانندگان را مجبور میکند که عقل سلیم حاکم را زیر سوال ببرند. این رمان از طریق نثر ظریف خود به موضوعات بی گناهی، فساد و ناشناخته میپردازد. ساختار روایی پیچیده و ابهام غیرقابل حل آن، «چرخش پیچ» را به موضوعی ماندگار برای تحلیل و بحث تبدیل کرده و جایگاه خود را به عنوان اثری اساسی در ادبیات ترسناک تثبیت کرده است.
شبح اپرا اثر گاستون لرو (1909)
رمان «شبح اپرا» اثر گاستون لرو در سال 1909، خوانندگان را به سفری هیجان انگیز به دنیای سایه در خانه اپرای پاریس میبرد. این داستان مملو از تعلیق، عاشقانه و تراژدی است و ترکیبی قدرتمند از وحشت و تراژدی را ارائه میدهد. موضوع عشق نافرجام و کاوش در خط باریک بین جنون و نبوغ، این داستان را به یک اندازه متقاعد کننده و تکان دهنده میکند. سبک روایی لرو، که روزنامهنگاری تحقیقاتی را با هیجانگرایی ادبیات گوتیک ترکیب میکند، به رمانی جذاب منجر میشود که الهامبخش اقتباسهای بیشماری است
وارنی خون آشام اثر جیمز مالکوم رایمر (1845)
“وارنی خون آشام”، داستان مهمی در ادبیات خون آشام است. این داستان وحشتناک، که در ابتدا به صورت مجموعهای از جزوهها منتشر شد، داستان وحشتناک سر فرانسیس وارنی، خونآشامی را روایت میکند که خانواده بنِرورث را عذاب میدهد. روایت قسمت به قسمت و ملودراماتیک آن مملو از عناصر گوتیک ترسناک، تعلیق و ماوراء طبیعی است. شخصیت وارنی هم بهعنوان تبهکار و هم بهعنوان قربانی به تصویر کشیده میشود. او شخصیتی پیچیده دارد که مضامین گناه، پشیمانی و مبارزه با طبیعت خود را در بر میگیرد.