تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه داستان را به شیوه ای تاثیرگذار روایت کنیم : هفت راهکار برای روایت داستان

چگونه داستان را به شیوه ای تاثیرگذار روایت کنیم : هفت راهکار برای روایت داستان

قصه گویی به انسانها این امکان را داد که جهان را درک کنند و از زندگی خود از ابتدای تاریخ بشر معنای عمیق تری بدست آورند. تکنیک های روایت داستان ممکن است از آن زمان تغییر کرده باشد اما قدرت قصه گویی در برانگیختن حس ارتباط عمیق تر بین ما ثابت مانده است.

چگونه داستان را به شیوه ای تاثیر گذار روایت کنیم

قصه گویی ابزاری قدرتمند است که مدیران بزرگ از آن برای انگیزه دادن به مردم و نویسندگان چیره دست برای خلق ادبیات کلاسیک استفاده می کنند. در زیر به برخی راهکارها برای تقویت کردن مهارت قصه گویی و درگیر کردن مخاطب اشاره می کنیم:

  1. پیام اصلی مشخصی را انتخاب کنید. یک داستان خوب معمولا به سمت پیام اخلاقی اصلی اش پیش می رود. هنگام نوشتن داستان باید ایده مشخصی داشته باشید. اگر داستان تان خنده دار است باید چرخشی در داستان ایجاد کنید که خواننده را به شدت به خنده بیاندازد. اگر داستانی جذاب تعریف می کنید، سعی کنید تنش های نمایشی داستان را زیاد کرده و مخاطب را تا رسیدن به نقطه اوج داستان معلق نگه دارید. صرف نظر از نوع داستان باید مضمون اصلی را به خوبی در آن نشان دهید.
  2. از درگیری ها استقبال کنید. شما به عنوان راوی داستان نمیتوانید از درگیری دوری کنید. داستان نویسان بزرگ انواع و اقسام مشکلات و موانع را بر سر راه قهرمان اصلی قرار می دهند. مخاطب برای آنکه در انتها از داستان راضی باشد باید شاهد تقلای کاراکترها برای دستیابی به اهدافشان باشد. برای اینکه بهتر بنویسید ضروری است تا درگیری و تضاد را در داستان خود وارد کنید.
  3. ساختار مشخصی داشته باشید. روشهای متفاوتی برای ساختاربندی یک داستان وجود دارد اما سه جز اصلی داستان عبارتند از مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه گیری. یک داستان موفق با یک حادثه محرک آغاز می شود، صحنه های اکشن در آن اوج می گیرد، به قله می رسد و در نهایت پایانی رضایت بخش دارد. با خواندن آثار داستان نویسان بزرگ ادبیات، می توان اطلاعات بیشتری را در مورد ساختار داستان به دست آورد .
  4. از تجارب شخصی خود استفاده کنید. چه شما داستانی واقعی بر اساس تجارب شخصی خود بنویسید یا نه، همیشه میتوانید از تجارب زندگی شخصی خود الهام بگیرید. به تجارب مهم زندگی خود فکر کنید و ببینید چگونه میتوانید از آنها داستان بسازید.
  5. مخاطب خود را درگیر کنید. برای آنکه داستانی را خوب روایت کنید باید با مخاطبتان ارتباط برقرار کنید.. اگر برای مخاطبی داستان کوتاه میخوانید میتوانید هر از چندی نگاهتان را از کتاب بگیرید و ارتباط چشمی برقرار کنید. اگر پادکست ضبط می کنید، همه چیز به لحن صدا و توانایی تان در انتقال احساسات بستگی دارد. از هر سبکی که برای روایت داستان استفاده می کنید،حتما مخاطب را در نظر داشته باشید.
  6. آثار داستان نویسان خوب را بخوانید.هیچ راهی بهتر از  خواندن آثار داستان نویسان مورد تحسین خود برای یادگیری نحوه ساخت و ارائه یک داستان وجود ندارد. به دنبال داستان نویسان خوب بگردید و از آنها بیاموزید.  
  7. دامنه داستان خود را محدود کنید. اگر داستانی واقعی مبتنی بر تجارب زندگی خود را روایت می کنید، انتخاب نکات اصلی ای که باید در داستان بیاورید دشوار است. بسیاری تمایل دارند تک تک جزییات را در داستان وارد کنند. ابتدا و انتهای مشخصی را برای داستانتان تعیین کنید، سپس رویدادی کلیدی را مابین آنها وارد کنید. مطمئن شوید که مخاطب میتواند داستانتان را دنبال کند . آنها را با پیش داستان و نکات بیراهه گیج نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping