تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
هفت نکته برای نوشتن مدخل گیرا

هفت نکته برای نوشتن مدخل گیرا

 

چگونه خواننده را جذب چیزی که میخواهید بگویید می‌کنید؟ یک تکنیک استفاده از مدخل خوب است. منظور از مدخل، جملات آغازین هیجان انگیزی است که خواننده را مجاب به خواندن داستان می‌کند

مدخل چیست؟  

مدخل یک تکنیک ادبی برای خلق شروعی گیرا است که هدفش جلب توجه خواننده است. مدخل انواع مختلفی دارد اما یک مدخل قوی معمولاً با وارد کردن خواننده در  وسط یک عمل دراماتیک و ایجاد کنجکاوی درباره یک شخصیت جذاب، وضعیت غیرمعمول یا سوال مهم، عمل می‌کند.

چرا مدخل خوب مهم است؟

هدف از جمله آغازین ( یا صحنه) جلب توجه و آوردن دلیل برای خواننده به جهت وقت و انرژی گذاشتن بر روی نوشته شماست. مدخل‌ها از هر نوعی که باشند برای  هر دو شیوه داستانی( داستان کوتاه و رمان بلند از هر ژانر)  و مستند  ( آکادمیک، مقاله تحقیقاتی و مقاله‌های روایی) حیاتی‌اند.

هفت نکته برای نوشتن یک مدخل خوب

گاهی اوقات یک مدخل جذاب به ذهن شما الهام می‌شود. در مواقع دیگر رسیدن به ایده مدخلی خوب نیازمند استفاده از مهارتهای نوشتاری است. در زیر به هفت روش گام به گام برای ساخت مدخل مناسب اشاره میکنیم:

  1. عنوان اولین مدخل است. یادتان باشد شما فقط یک فرصت برای جلب توجه خواننده قبل از آنکه کتابتان را باز یا بر روی مقاله‌تان کلیک کنند فاصله دارید. حتی قبل از جمله اولتان، عنوان اولین موقعیت برای جلب توجه خواننده است. عنوان مانند یک کتاب کوچک است. به این فکر کنید که چگونه می‌توانید مخاطب را با زبانی عاطفی یا ترکیبی شگفت انگیز از کلمات شیفته خود کنید.
  2. خواننده را وسط ماجرا بیاندازید. یکی از استراتژی‌های کلاسیک مدخل نویسی آن است که با رویدادی پر از اکشن یا فرازگاه شروع کنید. و  دوم، با انداختن خواننده به وسط داستان، او را با سوالاتی روبه رو  کنید که مجبور شود داستان را ادامه دهد .  در ادبیات این تکنیک، تکنیک میان رویداد نام دارد. میتوانید  با استفاده از مقدمه یا پیش نمایی مدخل خود را بنویسید  و  سپس نوشتن را به ترتیب زمانی شروع کنید، یا  به صورت غیرخطی ادامه دهید
  3. ارتباط عاطفی ایجاد کنید. اگر قطعه شما پر از رویدادهای اکشن نیست، باید با صحنه‌ای عاطفی توجه خواننده را جلب کنید. نشان دادن پاسخ احساسی شدید کاراکتر در صفحه اول باعث ایجاد همدلی بین آنها و کاراکتر می‌شود.اگر خواننده بتواند از ابتدا با کاراکترها ارتباط عاطفی برقرار کند، علاقه بیشتری برای خواندن رویدادهای بعدی داستان در او ایجاد می‌شود.  
  4. شروعی غافلگیرکننده داشته باشید. شروع کردن داستان با جمله‌ای غیرمنتظره خواننده را مشتاق به ادامه خواندن می‌کند .یک جمله موضوعی همچنین می‌تواند به عنوان لنزی عمل کند که مخاطب از طریق آن بقیه داستان شما را می‌بیند.مدخل، خواننده را وا میدارد تا برای یافتن ارتباطات موجود در مابقی داستان تلاش کند.
  5. خواننده را با سوالات تنها بگذارید. اکثر تکنیکهای جلب توجه خواننده در یک چیز با هم مشترکند: خواننده را مجبور به سوال پرسیدن می‌کنند. یک مدخل خوب، باعث میشود خواننده درباره انگیزه کارکترها، داستان پس زمینه و غیره سوال  کند. شاید در دبیرستان یاد گرفته باشید که مقاله را با استفهام انکاری شروع کنید. همین تکنیک را اجرا کنید اما سوال واقعی را از انتهای داستان حذف کنید . در عوض صحنه‌ای را طراحی کنید که خواننده را به سمت یافتن پاسخ هدایت کند. 
  6. از توصیف کردن دوری کنید. از ارائه متنهای توصیفی طولانی که سوالی را در ذهن خواننده متبادر نمی‌کنند خودداری کنید. پاسخ ندادن به برخی از سوالات باعث بلاتکلیفی خواننده می‌شود و بعدها میتوانید جزییات را وارد کنید. توصیف طولانی از خصوصیات فیزیکی کاراکتر اصلی‌تان گزینه خوبی برای پارگراف ابتدایی نیست مگر آنکه آن خصوصیات پس زمینه‌ای اسراری داشته باشند.
  7. وقتی توجه خواننده را جلب کردید، آن را حفظ کنید. نوشتن مدخل خوب توجه خواننده را به خود جلب می‌کند اما اگر سوالات زیادی را در ذهن آنها پاسخ نداده باشید، مستاصل می‌شوند. برای حفظ توجه خواننده حداقل  به برخی از سوالاتی که در ابتدای کتاب آورده‌اید پاسخ دهید و برخی از اطلاعات را برای بعد بگذارید. یکی از تکنیکهای کارامد طرح سوال جدید بعد از پاسخ دادن به سوال قبلی است تا خواننده را مرتبا در بلاتکلیفی نگه دارد.  داستانهایی که چندفصلی هستند، نباید تنها برای فصل اول مدخل داشته باشند. سعی کنید هر فصل را با یک تیزر، عمل، دیالوگ یا حقیقیتی جالب شروع کنید که توجه خواننده را به خود جلب کند.

1 comment

    blank

    سلام بسیار متنی قوی و با دقت بود و در عین حال مفید ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping