تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
موبی و ایپاب: کدام فرمت کتاب الکترونیکی برای شما مناسبتر است

موبی و ایپاب: کدام فرمت کتاب الکترونیکی برای شما مناسبتر است

شما کتابی را نوشته‌اید. آنچه در اختیار دارید فایل ورد طولانی است که مشتاقانه منتظرید تا مردم دنیا آن را بخوانند. در ابتدا باید فرمت فایل ورد خود را به فرمت دیگری تبدیل کنید و نمیدانید کدام را انتخاب کنید.

ایپاب چیست؟

کتاب الکترونیکی شبیه به نوع خاصی از یک صفحه وب است: روشی برای نشان دادن تصاویر و متون بر روی صفحه نمایش. متداول ترین فرمت در بین کتابهای الکترونیکی فرمت ایپاب است. این گونه فایلها میتوانند:

  • با هر وسیله‌ای که استفاده می‌کنید متن را سازگار می‌کنند
  • متن را تبدیل به فایل گفتاری می‌کنند
  • اندازه و شکل فونت را میتوانند تغییر دهند
  • تصاویر قرارداده شده را می‌پذیرند
  • اجازه هایلایت و نشانه گذاری کردن را می‌دهند

موبی چیست؟

موبی تقریبا از هر نظر شبیه به ایپاب است. تنها تفاوت بین فایل موبی و ایپاب آن است که فایل موبی:

  • استاندارد اختصاصی آمازون است
  • –           به آمازون اجازه می‌دهد کتاب الکترونیکی شما را از دور کنترل کند
  • فایل‌های  موبی مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) را تعبیه کرده‌اند که به آمازون اجازه می‌دهد فایل‌های موبی شما را فقط به دستگاه‌هایی که با حساب آمازون مرتبط هستند محدود کند.

برای کتاب الکترونیکی خود چه فرمتی را باید انتخاب کنید؟

هنگامی که فرمت فایل خود را انتخاب می‌کنید، اساسا باید به این سوال پاسخ دهید که می‌خواهید کتاب‌های الکترونیکی خود را کجا بفروشید:

  1. فقط در آمازون
  2. در اپل و کوبو و هر جای دیگری به جز آمازون
  3. تمام فروشگاههای الکترونیکی، آمازون، اپل و سایر مکانها

قبل از ساخت فایل موبی / ایپاب خود مطمئن شوید که فایل ورد شما در شرایط ظاهری مناسبی برای تبدیل کردن قرار دارد. منظور از شرایط ظاهری یعنی:

  1. متن شما باید عاری از اشتباهات املایی و دستور زبانی باشد
  2. فایل شما باید به شکل سازگاری فرمت بندی شده باشد
  3. باید رو و پشت جلد درستی را انتخاب کنید که برای بازاریابی کردن کتاب الکترونیکی‌تان مناسب باشد.
  4. متن باید عاری از اشتباهات املایی باشد

اگر در حال آماده شدن برای انتشار خود هستید، فقط گفتن یک داستان خوب کافی نیست. متن شما باید عاری از اشتباهات املایی و نقطه گذاری، غلط املایی تصادفی، قالب بندی نامرتب و موارد دیگر باشد.

  • فرمت بندی سازگار

هنگامی که فایل خود را از Word به Epub / mobi تبدیل می‌کنید، مبدل،  فایل شما را اسکن می‌کند و به دنبال عناوین اصلی و عنوان‌های فرعی می‌گردد. بنابراین اگر همه سرفصل‌ها  به یک شکل قالب بندی شده باشند، مبدل آنها را پیدا کرده و و به درستی ارائه می‌کند. اگر عناوین فصل‌های شما ترکیبی از اندازه‌های مختلف فونت، حروف و حروف کوچک، پررنگ و نه پررنگ باشد، مبدل هیچ ایده‌ای درباره ساختار فایل شما نخواهد داشت و کتاب‌های mobi یا epub شما غیرقابل خواندن خواهند بود. برای عناوین اصلی خود از اندازه و قالب یکنواخت فونت استفاده کنید تا مبدل باید بتواند بقیه کارها را انجام دهد

  • از بازاریابی برای کتاب الکترونیکی خود حمایت کنید

یادتان باشد که فایل ورد شما پایه و اساس کتاب الکترونیکی‌تان است. هر کتاب الکترونیکی به سه بخش تقسیم می‌شود:

  • صفحه اول کتاب الکترونیکی
  • متن کتاب
  • کمی بعد از پایان یافتن داستان

کاملاً واضح است که متن شما باید چه کاری انجام دهد: باید خوانندگان را خیره و مغز آنها را منفجر کند.
اما باید به خاطر داشته باشید که قسمت اول کتاب شما باید خواننده را جذب کند. بنابراین اگر شخصی به صفحه آمازون شما بیاید و دکمه «به داخل کتاب نگاه کن» را بزند، باید مطالبی ارائه دهید که او را گرفتار خود کند. بنابراین آن را با یادداشت‌های طولانی نویسنده و تشکر از دوستان پر نکنید.

ساده ترین راه برای ایجاد یک فایل mobi این است که فایل  Word خود را از طریق داشبورد KDP در آمازون آپلود کنید. آمازون این تبدیل را برای شما انجام خواهد داد.
هنگامی که آمازون تبدیل را تکمیل کرد، از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید کتاب الکترونیکی خود را پیش نمایش کنید یا نه. اگر خطای فرمت بندی، جا انداختگی،  قطع صفحه در مکان اشتباه وجود دارد، اکنون باید آن را پیدا کنید. اگر خطایی پیدا کردید، باید فایل ورد خود را دوباره را اصلاح کرده، سپس دوباره آن را آپلود کنید. این روند را تا رفع تمام خطاها ادامه دهید.

وقتی کتاب الکترونیکی خود را پیش‌نمایش می‌کنید، باید این کار را با استفاده از تنظیمات مختلف دستگاه/فونت انجام دهید. از آنجایی که صفحه بندی از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت است، ممکن است صفحه معیوب در یک صفحه نمایش دیگر ظاهر نشود. تنها زمانی ممکن است آن را پیدا کنید که از یک فونت به فونت دیگری بروید.

چگونه فایل ایپاب بسازیم:

شما نمی‌توانید از آمازون بخواهید که یک فایل Epub برای شما ایجاد کند، زیرا آمازون با آنها کار نمی‌کند. شما در اینجا چند گرینه دارید.
اگر کاربر اپل هستید، از Vellum استفاده کنید – یک ابزار قالب بندی بسیار آسان و زیبا.

برای افرادی که از کامپیوتر استفاده می‌کنند توصیه می‌کنیم از Draft2Digital استفاده کنید که یک ابزار تبدیل رایگان و آسان است.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping