تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
بیوگرافی داگلاس آدامز نویسنده‌ای که 2 سیارک به نامش است

بیوگرافی داگلاس آدامز نویسنده‌ای که 2 سیارک به نامش است

داگلاس آدامز نویسنده، طنزپرداز و نمایشنامه نویس بریتانیایی بود که بیشتر به خاطر مجموعه علمی تخیلی خود به نام «راهنمای مسافران مجانی کهکشان» شناخته شده است. در این مقاله به بررسی زندگی و کار داگلاس آدامز خواهیم پرداخت و دوران کودکی، کارهای خلاقانه و تأثیر ماندگار نوشته‌های او بر فرهنگ عامه را بررسی خواهیم کرد. همچنین به برخی دیگر از آثار برجسته و حقایق جالب زندگی او خواهیم پرداخت. چه از طرفداران پر و پا قرص «راهنمای مسافران مجانی» باشید و چه صرفاً در مورد نویسنده کتاب کنجکاو باشید، این مقاله  به تمام سوالات شما پاسخ می‌دهد.

دوران کودکی

داگلاس آدامز در 11 مارس 1952 در کمبریج  به دنیا آمد. پدرش کریستوفر داگلاس آدامز (1927-1985) و مادرش جانت دونوان (1927-2016) بود که به عنوان مشاور مدیریت و پرستار مشغول به کار بودند. اگرچه خانواده چند ماه پس از تولد او به لندن نقل مکان کرد، آدامز بیشتر دوران کودکی زندگی خود را در برنت وود، اسکس گذراند. پدربزرگ و مادربزرگ مادری او در آنجا یک پناهگاه حیوانات را اداره می‌کردند. او یک خواهر کوچکتر به نام سوزان داشت و پس از طلاق والدینش در سال 1957، همه آنها به پناهگاه نقل مکان کردند. آدامز زمانی که پدر و مادرش دوباره ازدواج کردند، چهار خواهر و برادر ناتنی به دست آورد. جالب اینجاست که پدربزرگ او بنجامین فرانکلین ویدکیند، نمایشنامه نویس معروف بود.

تحصیلات

داگلاس آدامز در دوران دبستان خود در مدرسه ابتدایی پریمروز هیل در برنت‌وود تحصیل کرد و در سن 9 سالگی در آزمون ورودی مدرسه برنت‌وود قبول شد. او از سال 1959 تا 1964 در مدرسه ابتدایی و بعداً تا دسامبر 1970 به دبیرستان رفت. با این حال، توانایی‌های استثنایی او در نوشتن به سرعت او را در سراسر مدرسه به شهرت رساند. در واقع، او بالاترین نمره ممکن، یعنی ده از ده، را برای نوشتن خلاقانه خود دریافت کرد و تنها دانش آموزی شد که تا به حال چنین نمره‌ای را از هالفورد دریافت کرده بود. آدامز این خاطره را در طول زندگی به ویژه هنگامی که با سد نویسندگی  مواجه میشد با خود حفظ کرد.
داگلاس آدامز به عنوان یک نویسنده جوان، برخی از اولین آثارش را در مدرسه منتشر کرد. در سال 1962، او گزارشی درباره باشگاه عکاسی نوشت که در مجله برنت وودیان چاپ شد. ویراستار مجله‌ی  برادشیت، پل نیل میلن جانستون بود که بعدها به یکی از شخصیت‌های اثر معروف آدامز به نام راهنمای مسافران مجانی کهکشان تبدیل شد. آدامز حتی اولین جلد مجله برادشیت را طراحی کرد. آدامز در ژانویه 1970، زمانی که فقط 17 سال داشت، شعری زیبا سرود. این شعر در اوایل سال 2014 در کمد مدرسه کشف شد.

راهنمای مسافران مجانی کهکشان

در سال 1977، داگلاس آدامز نویسنده و سیمون برت، تهیه کننده رادیویی، یک مجموعه رادیویی کمدی – علمی تخیلی به نام «راهنمای مسافران مجانی کهکشان» را در رادیو 4 بی‌بی‌سی پخش کردند. آدامز طرح کلی یک قسمت آزمایشی و چندین داستان دیگر را  ارائه کرد که در رادیو بی بی سی پخش شد      
این مجموعه رادیویی از مارس 1978 به صورت هفتگی در بریتانیا پخش و توسط رادیو ملی عمومی در ایالات متحده توزیع شد. پس از موفقیت سری اول، قسمت دیگری ضبط و پخش شد که معمولاً به عنوان مجموعه‌ی  کریسمس شناخته می‌شود. سری دوم پنج قسمتی بود و  در ژانویه 1980  هر شب یک قسمت از آن پخش  می‌شد.

آدامز در حین کار بر روی سریال‌های رادیویی و انتشار رمان‌ها در  زمان به پایان رساندن آنها مشکل داشت. با این حال، او پنج رمان در این مجموعه نوشت که مبنایی برای اقتباس‌های دیگر بود، مانند یک کتاب مصور سه قسمتی، یک بازی رایانه‌ای ماجراجویی، و یک نسخه تصویری ویرایش شده از رمان قبلی           
در سال 1980، آدامز تلاش کرد رمان مسافران مجانی کهکشان را به فیلم تبدیل کند و برای همکاری با استودیوهای هالیوود و تهیه کنندگان احتمالی چندین سفر به لس آنجلس داشت. این مجموعه رادیویی پایه و اساس یک مینی سریال تلویزیونی در بی‌بی‌سی شد که در سال 1981 در شش قسمت پخش شد. پس از مرگ آدامز در سال 2001، یک فیلم اقتباسی در سال 2005 منتشر شد و سه مجموعه رادیویی دیگر بر اساس رمان‌های باقی‌مانده در این مجموعه ساخته شد. آخرین قسمت از سری پایانی با تقدیم به آدامز به پایان رسید.

دکتر هو

داگلاس آدامز مشارکت قابل توجهی در سریال دکتر هو داشت که با ارسال فیلمنامه‌ای برای برنامه رادیویی آزمایشی راهنمای مسافران مجانی کهکشان به دفتر تولید دکتر هو در سال 1978 آغاز شد. او سریال سیاره دزدان دریایی را منتشر کرد و همچنین سعی کرد فیلمنامه‌ای را برای دکتر هو  و کریکمن ارسال کند که بعداً به رمان زندگی، جهان و همه چیز تبدیل شد. آدامز در سال 1979 به عنوان ویراستار فیلمنامه فصل هفدهم سریال دکتر هو فعالیت کرد و به نوشتن سه سریال با بازی تام بیکر در نقش دکتر ادامه داد: سیاره دزدان دریایی، شهر مرگ (که با نام مستعار “دیوید اگنیو” منتشر شد و شادا که فقط تا حدی به دلیل اختلافات صنعتی فیلمبرداری شد.  
اپیزودهایی از دکتر هو که نویسنده آنها آدامز بود از معدود اپیزودهایی بودند که در ابتدا رمان نشده بودند، زیرا او به دیگران اجازه نوشتن آنها را نمی‌داد و قیمتی بالاتر از آنچه ناشران حاضر به پرداخت آن بودند درخواست میکرد. عناصر شادا و شهر مرگ در رمان بعدی آدامز، آژانس کارآگاهی جامع دیرک جنتلی، دوباره مورد استفاده قرار گرفتند، و شادا در نهایت به عنوان یک نمایشنامه صوتی توسط بیگ فینیش پروداکشنز، با تصاویر نیمه متحرک بازسازی شد، که در سال 2003  در  وب سایت بی بی سی پخش و متعاقبا منتشر شد.

میراث

داگلاس آدامز در 11 می‌2001 در سن 49 سالگی به دلیل بیماری عروق کرونر درگذشت. او پس از تمرین ورزش خود در یک باشگاه خصوصی در کالیفرنیا دچار حمله قلبی شد. تشییع جنازه او در 16 می‌در سانتا باربارا برگزار شد و در ژوئن 2002 در قبرستان هایگیت در شمال لندن آرام گرفت.

درست قبل از مرگ آدامز، سیارک 18610 آرتوردنت به نام او نامگذاری شد. در سال 2005، سیارک دیگری به نام 25924 به افتخار او داگلاس آدامز نامگذاری شد.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping