تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۱۰ برتری کتاب دوستان بر دیگران

۱۰ برتری کتاب دوستان بر دیگران

کسانی که عاشق مطالعه هستند یک سری مزیت بر دیگران دارند؛ وقتی به اطلاعات و آمار نگاه کنید متوجه می‌شوید که مطالعه کاری جدی است. این روزها کمتر کسی عاشق کتاب خواندن بوده و این حرکت را دنبال می‌کند.

طبق اعلام یونیسف، حدود یک میلیون نفر بدون اینکه بتوانند اسم‌شان را امضا کنند یا کتابی بخوانند وارد قرن 21 شده‌اند. از سویی، اگر هر فرد روزانه تنها 15 دقیقه مطالعه کند، سالانه 1 میلیون کلمه خوانده. مطالعه به شدت از آلزایمر و بیماری‌های ذهنی مرتبط با افزایش سن جلوگیری می‌کند. در ادامه به دیگر مزیت‌هایی که دوست داران کتاب و کتاب‌خوانی از آنها بهره‌مندند اشاره می‌کنیم.

1_ موضوعات جالبی برای صحبت کردن دارند

 کتاب خواندن باعث می‌شود هم مسائلی را بیاموزید و هم موضوعات جالبی برای صحبت کردن داشته باشید. به عنوان یک انسان، توانایی‌تان برای تجربه کردن محدود به موقعیت جغرافیایی، زمان، تعهدات و شرایط مالی‌تان است. کسانی که عاشق کتاب خواندن هستند از طریق مطالعه می‌توانند این تجربیات را داشته باشند. در اصل، مطالعه باعث می‌شود تجربیاتی که شاید هرگز نتوانیم داشته باشیم را، به نحوی تجربه کنیم.

2_ پشت فکر و ایده‌هایشان حمایت دیگران است

 برای کسی که عاشق مطالعه است، افکار یک سری دیگر به نظر احمقانه می‌رسند. بدون وجود کتاب، نسل‌های متوالی از آدم‌ها مدام اشتباهات گذشتگان را تکرار می‌کردند؛ مثلا به غالب بودن تفکر خرافی و خطرات آن در برخی جوامع توجه کنید. کسانی که دوست‌دار مطالعه هستند، خود را در معرض اطلاعاتی که از اذهان پخته و هوشمند سرچشمه گرفته قرار می‌دهند و بدین ترتیب متوجه حقایق شده و در دام اشتباهات نمی‌افتند.

3_ هرگز احساس تنهایی نمی‌کنند

 کسانی که مطالعه می‌کنند می‌دانند که در یک سری از تجربیات زندگی با دیگران شریک هستند. وقتی مطالعه نکنید، دنیایتان محدود به اطراف‌تان می‌شود. مثلا اگر فقط به شبکه‌های اجتماعی سر زده و با همکاران و دوستان‌تان ملاقات داشته باشید، زندگی خیلی ساده به نظر می‌رسد. اما با کتاب خواندن می‌توانید مرزها درنوردید.

4_ مفروضات خود و دیدگاه‌شان نسبت به واقعیت را به چالش می‌کشند

 وقتی قانون گذاران سعی در سرکوب مردم یا فریب‌شان دارند، یکی از اولین کارها این است که آنچه می‌خوانند را کنترل کرده و انگیزه‌شان برای خواندن را از بین می‌برند. با خواندن، افراد اطلاعات و آگاهی پیدا کرده و از ظلم‌ها و ناحقی‌هایی که در حق‌شان می‌شود آگاه می‌شوند.

5_ فرصت‌های بیشتری پیش روی خود می‌بینند

 کتاب‌ها به توصیف و تشریح چیزهایی می‌پردازند که هرگز نمی‌توانستید با چشم‌های خود ببینید یا بشنوید. فرض کنید اگر فقط می‌توانستید زندگی خود و خانواده و دوستان را ببینید و از هیچ کجای دیگری اطلاعات نداشتید اوضاع چه شکلی می‌شد. در این صورت تفکر محدودی از توانایی انسان و شیوه‌ی زندگی‌اش داشتید. افراد بی‌شماری از کتاب‌های مختلف الهام گرفته و دست به کارهای خارق‌العاده‌ای زده‌اند.

6_ ابزاری سالم برای فرار از واقعیت دارند

 واقعیت سخت است و همه گه گاهی احتیاج به فرار کردن از آن دارند. یک سری ابزارهای فرار مثل کتاب از ابزارهای دیگر سالم‌تر هستند. به جای اینکه از مواد و الکل برای منتقل کردن خودتان به دور دست‌ها استفاده کنید، می‌توانید تنها با کتاب خواندن پا به فرار گذاشته و از اوقات فراری بودن‌تان لذت ببرید.

7_ افکارشان تصفیه‌تر شده‌است

 مطالعه ذهن را تیز و قوی نگه داشته، با ایده‌های جدید به آن تازگی بخشیده و با مطرح کردن چالش‌های جدید از آن کار می‌کشد. خوشبختانه به مانند ورزش کردن، مطالعه هم چیزی است که در هر برهه‌ی زمانی می‌توانید از آن بهره ببرید. حتی بر ورزش این برتری را دارد که لازم نیست کاناپه یا تخت خواب راحت‌تان را رها کنید.

8_خوش استایل‌تر صحبت می‌کنند

 افرادی که دوست‌دار مطالعه‌اند نه تنها مدام کلمات جدید یاد می‌گیرند، بلکه نحوه‌ی استفاده از آنها در بافت متن را نیز می‌آموزند. به لحاظ گرامر هم در زمینه‌ی گفتار و نوشتار پیشرفت می‌کنند.

9_ خودآگاه‌ترند

 چه خواندن کتاب‌های خودشناسی باشد چه خواندن کتاب‌های تخیلی، کسانی که دوست‌دار مطالعه هستند بهتر متوجه طرز تفکر و دیدگاه خود می‌شوند. وقتی کتاب تخیلی می‌خوانید می‌توانید بین خودتان و شخصیت‌ها، شباهت‌هایی پیدا کنید. خواندن در مورد شخصیتی که شبیه به شماست بسیار آموزنده است، چراکه می‌تواند نقط کورتان را به شما نشان داده و شما را از خودتان آگاه‌تر کند.

10_ دانش قدرت می‌آورد

 اگر به حیوانات نگاه کنید، یکی از شیوه‌های یادگیری زنده ماندن برایشان از طریق یادگیری از بزرگ‌ترهاست و در برخی حیوانات توانایی ساخت وسایل یا مهارت‌های غیرغریزی از نسلی به نسل دیگر آموخته می‌شود. توانایی انتقال اطلاعات به وسیله‌ی نوشتن، یکی از دلایل پیشرفت سریع جوامع و تکنولوژی است. به لحاظ دستاورد و تاثیرگذاری، هوش بر قوای فیزیکی اولویت دارد. اگر چنین نبود، انسان‌ها تا این حد بر کره‌ی زمین چیره نمی‌شدند.

 آیا شما هم دوستدار کتاب خواندن هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping