تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
یک رمان معمولا چند کلمه است؟

یک رمان معمولا چند کلمه است؟

شاید کنجکاو باشید که یک رمان باید چند کلمه باشد. در مطلب گذشته در مورد تعداد کلمات کتاب کودک صحبت کردیم، اما اگر قصد رمان نوشتن دارید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید تا دست‌تان بیاید که یک رمان باید چند کلمه باشد.

چرا تعداد کلمات اهمیت دارند؟

اولین نکته اینکه، برخی از انتشارات‌ها رمان­هایی که از یک حجمی بیشتر یا کمتر باشند را قبول نمی‌کنند، و نکته‌ی دوم اینکه، رمان خیلی کم‌ حجم یا برعکس رمان بسیار حجیم ممکن است خواننده را نیز دلسرد کند، بنابراین باید به تعداد کلمات رمان توجه داشت. به‌طورکلی تعداد کلمات استاندارد به شرح زیر است:

داستان کوتاه: زیر ۷۵۰۰ کلمه

ناولت: بین ۷۵۰۰ تا ۱۷۵۰۰ کلمه

رمان کوتاه یا ناولا: بین ۱۷۵۰۰ تا ۴۰ هزار کلمه

رمان : بیش از ۴۰ هزار کلمه (معمولاً بین ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار کلمه)

تأثیر ژانر بر تعداد کلمه

 باید مدنظر داشته باشید که ژانر کتاب هم در تعداد کلمات آن تأثیر دارد. تعداد کلمات رایج به تفکیک ژانر به شرح زیر است:

رمان تخیلی: ۸۰ هزار تا ۱۱۰ هزار کلمه

رمان فانتزی: بین ۱۰۰ هزار تا ۱۱۵ هزار کلمه

رمان عاشقانه:۸۰  هزار تا ۱۰۰ هزار

 رمان نوجوان: ۵۵ هزار تا ۷۰ هزار

رمان رمزآلود: ۷۵ هزار تا 100 هزار

رمان هیجانی: ۸۰ هزار تا ۹۰ هزار

رمان شرح‌حال: ۸۰ هزار تا ۹۰ هزار

رمان وسترن: ۴۰ هزار تا ۷۵ هزار

اما چطور باید به این تعداد کلمات پایبند بود؟

در ابتدا خود را درگیر این مسئله نکرده و فقط بنویسید. کار ویرایش را پس از اتمام اولین پیش‌نویس آغاز کنید. پس‌ازآن اگر تعداد کلمات زیاد بود می‌توانید در مورد بخش­های مختلف از خود بپرسید:” آیا واقعاً لازم است که خواننده این مسئله را بداند؟” همچنین لازم نیست خیلی نسبت‌های فامیلی را توضیح دهید، فقط به آن‌هایی بپردازید که واقعاً اهمیت دارند. می‌توانید قیدها را نیز با افعالی که دربردارنده معانی قیدها هستند جایگزین کنید. درعین‌حال توجه داشته باشید که یکسری کلمات را بیش‌ازحد تکرار نکنید و در آخر مدنظر داشته باشید که صفت‌های زیاد لزوماً به غنی شدن داستان کمکی نمی‌کنند.

در انتها باید به این نکته هم توجه داشت که برای هر چیز استثنائاتی وجود دارد، بنابراین اگر تعداد کلمات رمان‌تان از محدوده‌های ذکرشده بالاتر رفت یا پایین‌تر آمد، خیلی نگران نشوید.

11 comments

    blank

    همه چی خوبه ولی چرا نزدید چند صفحه

      blank

      سلام
      تعداد صفحه به قطع و سایز فونت کتاب بستگی داره به خاطر همین تعداد کلمه مقیاس مشخص تری برای نشون دادن حجمه. هرچند که معمولا رمان ها در قطع رقعی استاندارد و با سایز فونت ۱۳ چاپ می شن.
      موفق باشین

    blank

    سلام من مشغول نوشتن داستان عاشقانه ای هستم و نزدیک ۵۰ هزار کلمه نوشتم که تا پایان داستان تا ۶۰ الی ۷۰ هزار تا کلمه هم میرسه.میخواستم بدونم چطوری باید بفهمم داستانی که مشغول نوشتنش هستم امکان چاپ شدنش وجود داره یا نه چون از نظر مالی خودم امکان چاپ را ندارم. اگه ممکنه راهنماییم کنید

      blank

      سلام،
      اثرتون رو ترجیحا ویراستاری شده برای ناشرهایی که در ژانر مرتبط پذیرش اثر دارن ارسال کنید تا بعد از بررسی بهتون بگن که امکان چاپش رو دارن یا نه.
      موفق باشید

    blank

    سلام یک سوال من میخوام یک رمان علمی تخیلی بنویسم ولی نمی دونم چیکار کنم چون باید وقتی نوشتم دونه کلمات را بشمارم و کامپیوتر هم ندارم که اپلیکیشن ورد را نصب کنم اپلیکیشنی را میشناسید که تو گوشی نصب بشه

      blank

      سلام،
      گوگل داکس.
      موفق باشید

    blank

    سلام.حداقل تعداد کلمات یک کتاب عملی(اجتماعی)باید چقدر باشه؟

    blank

    هری پاتر ۱۰۹۰۷۳۹کلمه بود ( بیشتر از ۱ میلیون کلمه )

    blank

    سلام ببخشید رمان تخیلی برای نوشتن خوبه یا نه

    blank

    سلام
    ببخشید هزینه چاپ کتاب چقدر ه؟ آیا باید ما هزینه ای پرداخت کنیم یا از طرف انتشارات به ما هزینه ای پرداخت میشه؟ به طور متوسط چه مبلغی پرداخت می‌کنند؟
    ممنونم

    blank

    سلام من به تازگی شروع به نوشتن رمان کردم.. فعلا حدود ۷۰ صفحه نوشتم و درحال ادامه دادنش هستم اما چون اولین تجربه نوشتن بنده هست نمیدونم بعد از تمام کردنش، برای ادامه و چاپ رمانم باید چ مراحلی رو طی کنم. ممنون میشم راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping