تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه پیش نویس اولیه بنویسیم: ۵ نکته در باب نوشتن اولین پیش نویس

چگونه پیش نویس اولیه بنویسیم: ۵ نکته در باب نوشتن اولین پیش نویس


هنگامی که در حال نوشتن پیش نویس اولیه هستید، داشتن یک روند ساده برای دستیابی به ایده‌های داستانی و رونمایی از مضامین جدید مفید است.نوشتن پیش نویس برای بار اول بسیار دشوار به نظر می‌رسد. انتقال ایده داستان از ذهن به روی کاغذ امری طاقت فرساست. بزرگترین آثار ادبی از پیش نویس آغاز شده‌اند.


پیش نویس چیست؟

پیش نویس نسخه ابتدایی نوشته شماست. در حین نوشتن پیش نویس اول نویسنده تلاش میکند تا کاراکترهای اصلی را خلق کند و کارهایشان را به تصویر بکشد.


۵ نکته برای نوشتن پیش نویس اول

قبل از آنکه نوشتن را شروع کنید باید برای پایان بردن اولین پیش نویس خود برنامه داشته باشید. وقتی که ایده پردازی‌های اولیه را انجام دادید، از نکات زیر برای نوشتن یک پیش نویس خوب استفاده کنید:


1- روزانه زمانی را به نوشتن اختصاص دهید. نگاه کردن به یک صفحه خالی دلهره آور است برای همین است که باید در حین نوشتن منظم باشید. چه پیش نویس اولین کتاب، داستان کوتاه یا فیلم نامه خود را بنویسید باید برای نوشتن پیش نویس عادات نوشتاری مناسبی را در خود ایجاد کنید. فضایی آرام برای نوشتن پیدا کنید مانند کافی شاپ یا کتابخانه. اگر میخواهید در نویسندگی موفق باشید باید به جلسات نویسندگی خود به چشم شغلتان نگاه کنید. هر روز ساعات منظمی را صرف نوشتن کنید. اگر دچار سد نویسندگی شده‌اید به نوشتن ادامه دهید. مرحله پیش نویسی زمان و تلاش زیادی نیاز دارد و برای همین است که باید برنامه منظمی برای آن ترتیب ببینید.


2- برای خود جدول زمان بندی تهیه کنید. اگر میخواهید پروژه بزرگی را اجرا کنید، مانند نوشتن کتاب یا رمان، مدت زمان زیادی به طول میکشد. برای همین است که باید ضرب الاجلهای واقع بینانه‌ای برای خود تعیین کنید. اینکه با زمان خود چه می‌کنید بستگی به این دارد که چه نوع نویسنده‌ای هستید. پلاتر ( رسام )‌ها ترجیح میدهند قبل از نوشتن، طرح کلی دقیقی داشته باشند. اگر از این نوع نویسنده‌ها هستید، با طرح خلاصه نوشته خود شروع کنید، لیستی از نکات اصلی، حرکات طرح و قوس‌های کاراکتری را یادداشت کنید.


3- تحقیقات اولیه انجام دهید. اگر درباره موضوعی مینویسید که در یک مکان یا دوره زمانی بخصوصی اتفاق می‌افتد باید تحقیقات اولیه‌ای انجام دهید تا نوشته‌تان دقیق و موثق باشد. اما گذاشتن زمان بیش از حد بر روی تحقیق، وقت شما را برای نوشتن میگیرد. در ابتدای فرایند نوشتن پیش نویس باید قدری تحقیق کنید.

4- خارج از چارچوب بنویسید. اگر احساس می‌کنید در یک بخش از پیش نویس خود گیر کرده‌اید به بخش جدیدی بروید. اگر نمیتوانید کاراکترتان را معرفی یا فضا سازی کنید به فصل بعد بروید. همیشه میتوانید به عقب برگردید. همین موضوع در مورد نوشته‌های غیرداستانی نیز صادق است. اگر نمی‌توانید پاراگراف مقدمه یا جملات موضوعی بنویسید به قسمت بدنه مقاله خود بروید و قسمت اصلی آن را بنویسید. معمولا این فرایند به شما کمک می‌کند مقاله خود را تمام کنید.

5- جلوی نقایص را نگیرید. کمال گرایی دشمن پیش نویس اولیه است. اگر چندین بار یک پاراگراف را بازنویسی و سعی می‌کنید تا حد ممکن آن را بی نقص بنویسید هیچ گاه پیش نویستان را به اتمام نمیرسانید. در حین نوشتن متوجه می‌شوید که پیش نویستان پر از غلط املایی و کلمات ضعیف است. در این مرحله ایرادی ندارد – شما در فرایند ویرایش زمان کافی برای اصلاح اشتباهات دارید. روی عناصر بزرگترِ تصویریِ پیش نویستان کار کنید مثلا روی زاویه دید قوی و منطقی نشان دادن انگیزه‌های کاراکترها. اطمینان حاصل کنید که وقت کافی برای اصلاح موارد کوچک در پیش نویس دوم و سوم دارید

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping