تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه داستانهای اکشن مهیج بنویسیم: ۵ نکته در باب اکشن نویسی

چگونه داستانهای اکشن مهیج بنویسیم: ۵ نکته در باب اکشن نویسی

یادگیری نحوه نوشتن صحنه‌ها و داستان‌های اکشن می‌تواند به شما در پیدا کردن تبحر در نویسندگی و ارتباط با خوانندگان جدید کمک کند. نوشتن داستانهای اکشن به کاراکترهای قدرتمندی نیاز دارد که ضمن سرگرم کردن خواننده، داستان را به جلو پیش ببرند.

چهار عنصر داستانهای اکشن

  1. طول جمله: نوشتن صحنه‌های اکشن شامل دانستن چگونگی سرعت بخشیدن به روایت است تا خوانندگان با سرعتی ثابت و رضایت بخش از قسمت اکشن داستان بهره ببرند. اگر سکانس‌های اکشن شما با جملات پر پیچ و خم و پر از فعل و توصیف ساخته شده باشد، به احتمال زیاد مخاطب شما را گیج و آشفته می‌کند. جملات کوتاه تر ساده تر به موضوع می‌رسند، جلوه‌های بصری را سریع و کارآمد انتقال میدهند و از تعداد کلمات حجیم میکاهند.
  2. زبان معلوم: روایت داستان با زبان معلوم شتاب آن را بالا نگه میدارد. خوانندگان میتوانند عملکرد فعال کاراکترهای اصلی را در زمان واقعی ببینند، که در نتیجه داستان زنده تر می‌شود.
  3. اهداف کاراکترها: اکشن باید به دلیلی اتفاق بیفتد  و کارهای اکشن کاراکتر باید بر اساس انگیزه‌ها، زاویه دید و انتخاب‌های قبلی‌اش باشد. اعمال قهرمان داستان همیشه باید او را به سمت اهداف اصلی‌اش به گونه‌ای هدایت کند که در ارتباط با رویدادهای نوشته شده در داستان باشد. اهداف کاراکتر روی پیشرفت او تاثیر می‌گذارد و بسته به نحوه روی دادن حوادث او را  مجبور به تغییر می‌کند.
  4. عواقب: دیدن صحنه‌های اکشن ممکن است جالب باشد اما بدون عامل خطر یا نتیجه‌ای فاجعه بار، آن عنصر هیجان انگیزی که مخاطبان را بر لبه صندلی‌شان می‌نشاند، کم دارد. اکشن نویسی باید این حس را در خواننده بوجود آورد که هر لحظه امکان دارد اتفاقی برای قهرمان داستان بیفتد.

۵ نکته برای نوشتن صحنه‌های اکشن موثر

اگر به دنبال نوشتن داستان اکشن خود هستید، نکات نوشتاری زیر به شما کمک میکند:

  1. علت و معلول را نشان دهید. از اولین باری که کاراکتر شما فراخوان اقدام را دریافت می‌کند، فعالیت او را به همراه عواقب تصمیمش دنبال کنید. گاهی اوقات کاراکتر منجر به روی دادن اتفاق می‌شود و گاهی از اتفاقی که افتاد گیج و مبهوت است. لحظات اکشن را میتوان به گونه‌ای ساخت که علت برخی از معلولها یا معلولها به تنهایی تا مدت زمانی دیگر آشکار نشود.
  2. جلوه‌های بصری خلق کنید. برای ارائه تصاویر قوی برای مخاطب، از صحنه‌های اکشن به صورت موجز و تأثیرگذار استفاده کنید . هر چه صحنه‌هایتان شفافتر باشند، خواننده بهتر آنها را درک و جذب میکند. شما نمی‌خواهید خوانندگان به جزئیات یا سکانس‌هایی که ظاهراً غیرممکن است آویزان شوند. جلوه‌های ویژه‌ای که سریع سراغ اصل مطلب می‌روند برای به طراحی صحنه‌های اکشن مناسبترند.
  3. داستان را به جلو ببرید. در یک داستان خوب، لحظاتی که اکشن در آن اتفاق می‌افتد باید زنده به نظر برسند  و داستان را به جلو پیش ببرند.حتی اگر قهرمان داستان هنوز با شرور روبه رو نشده  صحنه‌های بدون اکشن باید توسط اهداف کاراکتر به جلو پیش برده شوند. از مونتاژ، گذشته نمایی، یا سایر تکنیک‌های نویسندگی استفاده کنید تا سرعت داستان را ثابت نگه دارید و اطلاعات روایی لازم را ارائه دهید
  4. لحظات اکشن را کوتاه کنید. داستانهای اکشن لحظات پرفعالیت شدیدی دارند و بهتر است در بازه‌های زمانی کوتاه اتفاقی بیفتند تا خواننده با خواندن رویدادهای بلند و بالا احساس خستگی نکند.  خواننده هر از چندی نیاز به تنفس نیاز دارد تا داستان را هضم کند.
  5. از زبان موثر استفاده کنید. صحنه‌های اکشن  در درگیری‌ها یا تعقیب و گریز‌ها سریع جلو می‌روند و در نتیجه داستان هم باید سریع پیش برود. جملات کوتاه و حاوی تصاویر قدرتمند که با سرعت معقولی حرکت می‌کنند برای نشان دادن سکانسهای اکشن قوی مفیدند.کاراکتر باید به مقصد برسد نه اینکه فقط در راه باشد.  اصطلاحات خاص می‌توانند در نحوه درک عملکرد و تجربه داستانتان تفاوت ایجاد کنند
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping