تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
توصیه‌های اف. اسکات فیتزجرالد برای کسانی که می‌خواهند داستان بنویسند

توصیه‌های اف. اسکات فیتزجرالد برای کسانی که می‌خواهند داستان بنویسند

اف.اسکات فیتزجرالد را ذاتا یک نویسنده می‌دانند. مخصوصا دوست نزدیکش ارنست همینگوی، استعداد او را ذاتی و طبیعی می‌داند. هرچند که خود فیتزجرالد دیدی متفاوت به خودش دارد. در این مطلب قصد داریم با نقل قول‌هایی از اف.اسکات فیتزجرالد، راهنمایی‌هایی در زمینه‌ی داستان نویسی به شما ارائه دهیم.

1_ کارتان را با یادداشت برداری آغاز کنید

 فیتز جرالد عادت داشت افکار و مشاهداتش را در دفتر یادداشت کنید. او سپس آنها را دسته‌بندی می‌کرد، مثلا ” عواطف و احساسات”، ” مکالمات و چیزهایی که اتفاقی شنیدم” و ” توصیف دخترها”.

” باید با یادداشت برداری شروع کنی. ممکن است لازم باشد سالها نوت برداری کنی. وقتی به چیزی فکرمی‌کنی، وقتی چیزی را به خاطر می‌آوری، یادداشتش کن. همان وقت که به ذهنت می‌آیند یادداشت کن. شاید دفعه‌ی دوم به این وضوح دوباره به ذهنت نرسند.”

2_ طرحی کلی از داستانتان بنویسید

 وقتی فیتزجرالد روی رمانی کار می‌کرد، خودش را با جداول و نمودارهایی که شخصیت و تاریخچه‌ی کاراکترها را نشان می‌دادند، احاطه می‌کرد. او به رمان‌نویسان جوان توصیه کرده تا کارشان را با یک طرح کلی آغاز کنند.

3_ در مورد کاری که در دست دارید با کسی صحبت نکنید

 فیتزجرالد هرگز در مورد کتابی که مشغول نوشتنش بود با کسی صحبت نمی‌کرد.

“قانون خوبی است که در مورد کتاب تا زمانی که تمام نشده‌است به کسی حرفی نزنید. اگر این کار را بکنید انگار بخشی از آن را از دست می‌دهید. انگار دیگر کتاب کاملا متعلق به شما نیست”.

4_ آدم خلق کنید، نه تیپ

” با یک فرد آغاز کنید و پیش از اینکه متوجه شوید تیپ‌سازی کرده‌اید، اگر کارتان را با تیپ‌سازی شروع کنید به چیز خاصی نمی‌رسید.”

خود فیتزجرالد کسانی را که می شناخته به عنوان قهرمان ها یا شخصیت‌های داستانش پرورش می داده‌است

5_ از کلمات آشنا استفاده کنید

” هرگز نباید از کلمه‌ای ناآشنا استفاده کنی مگر اینکه برای بیان معنایی جزئی، مجبور به جست و جوی آن شده باشی. استثنائاتی هم هست، مثلا برای جلوگیری از تکرار، قافیه سازی و غیره.”

6_ برای پویا نگه داشتن جملاتتان از فعل استفاده کنید نه صفت

” در تمام نثرهای ظریف افعال هستند که بار جملات را می‌کشند. افعال باعث پویایی جملات می‌شوند. ”

7_ بی‌رحم باشید

 یک نویسنده باید تصمیمات سختی بگیرد. فیتزجرالد در مورد خطر وابستگی بیش از حد به نوشته‌تان هشدار می‌دهد. او می‌گوید به کل نوشته نگاهی بی‌طرفانه داشته باشید و اگر چیزی خوب نیست از شرش خلاص شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping