تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
تمرین خلاقیت: چطور در یک هفته یا کمتر داستان بنویسیم

تمرین خلاقیت: چطور در یک هفته یا کمتر داستان بنویسیم

شما میتوانید داستانهای کوتاه بسیار خوبی را در مدت زمانی کم بنویسید، به شرط آنکه منظم بوده و برنامه ریزی دقیقی برای نوشتن داشته باشید.

حتی بهترین داستان نویسان با سد نویسندگی رو به رو می‌شوند. گاهی اوقات ایده‌ای برای نوشتن به ذهن نمی‌رسد. در عوض میتوانید در مدت زمان کوتاهی داستان کوتاه بنویسید. ملزم کردن خود به تکمیل نوشته‌ای خلاقه در مدتی کوتاه به شما کمک می‌کند از سد نویسندگی بگذرید، عادات نوشتاری بهتری در خود ایجاد کنید و مطمئن شوید که در انتها پیش نویس کاملی از یک داستان کوتاه دارید

چطور در ۶ روز داستان بنویسیم

داستانهای کوتاه خوب ممکن است در مدت زمان کمی نوشته شوند اما این کار نیازمند پشتکار و نظم و انضباط است. در زیر به چند راهکار در این زمینه اشاره میکنیم:

  1. روز اول: ایده داستان خود را انتخاب کنید. اولین گام برای نوشتن  داستان کوتاه مشخص کردن ایده است. شاید لیستی از ایده‌های داستان کوتاه داشته باشید که تا کنون فرصت پرداختن به آنها را نداشته‌اید. شاید برای کاراکتر اصلی یا عنصر داستانی ایده‌ای داشته باشید که نیاز به بسط دادن دارد . بعد از مشخص کردن ایده داستان جزییات ابتدایی آن را مشخص کنید. زاویه دیدتان چیست؟ آیا با راوی اول شخص می‌نویسید یا سوم شخص؟ ایا داستان شما در گوشه کنار جهان اتفاق می‌افتد یا در یک مکان واحد؟ هر چه این خصوصیات را بیشتر مشخص کنید بهتر میتوانید پیش نویس اولتان را بنویسید.
  2. روز دوم: در روز دوم روی نوشتن اولین پرده از ساختار سه پرده‌ای داستان خود تمرکز کنید. نویسندگان خوب در صفحات آغازین داستان کاراکترها، درگیری‌ها، صحنه ارایی‌ها و لحن داستان را وارد می‌کنند. پرده اول باید حاوی بذر شکل گیری کاراکترها و کمی صحنه‌های اکشن باشد تا توجه خواننده را جلب کند.   
  3. روز سوم: به اوج داستان برسید. وقتی اساس داستان خود را بنا کردید وقت آن است که به پرده دوم بروید. چطور میتوانید تنشها را برای قهرمان داستان بالا ببرید؟ برای کاراکتر یا درگیری اصلی‌ای که میتواند در پرده دوم به نتیجه برسد چه کارهایی کرده‌اید؟ چه بذرهایی باید بکارید تا به پایانی رضایت بخش در انتهای داستان برسید؟ پاسخ دادن به این سوالها در پایان روز سوم باید شما را به سمت نقطه اوج داستان پیش ببرد.
  4. روز چهارم: داستان را تمام کنید. در پایان روز چهارم باید داستان کاملی داشته باشید. برای این منظور باید پرده سوم را بنویسید. عواقب اوج داستان برای قهرمان چیست؟ کاراکتر اصلی شما از ابتدای داستان چطور تغییر کرده است؟ آیا میخواهید داستان به شکل امیدوارکننده‌ای تمام شود یا ناامید کننده؟
  5. روز پنجم: ویرایش. حالا که پیش نویسی آماده دارید، وقت ویرایش کردن و بازبینی است. کل داستان کوتاه خود را با دیدی تازه بخوانید. آیا کاراکترتان به گونه‌ای عمل می‌کند که با داستان سازگاری دارد؟ علاوه بر حل سوالات بزرگ، اکنون زمان آن است که به جزئیات بپردازیم. در انتخاب کلمات خود دقت کنید. اشتباهات دستوری یا نگارشی را برطرف کنید
  6. روز ششم: تجزیه و تحلیل کنید.  حالا که داستان کوتاه خود را تمام کرده‌اید، باید تصمیم بگیرید که با آن چه کار کنید. شاید آن را در یک مجله ادبی وارد کنید. شاید آن را در وبلاگ یا توییتر خود منتشر کنید. شاید آن را کنار بگذارید و داستانی جدید بنویسید. حتی بهترین نویسندگان هم گاهی داستانهای بد می‌نویسند. هدف این تمرین نوشتن یک داستان کوتاه از ابتدا تا انتها است. وقتی در یک هفته بتوانید داستان کوتاه بنویسید میتوانید سرعتتان را بالاتر برده و روزی یک داستان بنویسید.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping