تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه داستانک بنویسیم: 5 توصیه نگارشی برای نوشتن داستانک ( داستان کوتاه ِ کوتاه )

چگونه داستانک بنویسیم: 5 توصیه نگارشی برای نوشتن داستانک ( داستان کوتاه ِ کوتاه )

یک داستان کوتاه را در نظر بگیرید. حالا آن را کوتاهتر کنید. به این داستانک می‌گویند . داستانهای کوتاه بین 1500 تا 10000 هزار کلمه دارند. داستانک‌ها بین 1500 کلمه دارند اما معمولا از این نیز کوتاهترند. آنها معمولا 500 کلمه دارند . اگر به 100 کلمه برسید به آن میکروداستان می‌گویند. داستانک، نویسندگان تازه وارد را وسوسه می‌کند. هر چه باشد نوشتن 500 کلمه بسیار ساده تر از  نوشتن 5000 کلمه است.  اما اگر نویسنده تازه کاری هستید ممکن است داستانک مناسب شما نباشد. فشرده کردن داستانی به این اندازه مهارت بالایی نیاز دارد.

اگر تجربه بیشتری دارید، داستانک روشی خوب برای تجربه ایده‌های داستانی جدید، امتحان کردن سبک جدید و تبدیل شدن به نویسنده‌ای بهتر بدون صرف زمان زیاد است.

نکاتی برای نوشتن داستانک

  • تنش را وارد داستان کنید 

صرف نظر از طول داستان، تنش، موتور محرک آن است. بدون تنش و درگیری، داستان بی معناست. داستانک شما نیز باید تنش و درگیری داشته باشد. این درگیری میتواند بیرونی یعنی بین دو کاراکتر، بین کاراکتر و جامعه و یا بین کاراکتر و طبیعت باشد. یا درگیری از نوع درونی باشد، و کاراکتر در درون ذهنش با خود درگیر باشد.

  •  از بیان جزییات بپرهیزید

شما وقت و فضای کافی برای توصیف، ارائه پیش داستان، فلسفه بافی یا هر کاری که از سرعت داستان‌تان کم می‌کند ندارید . به جای آنکه کل چیدمان داستان را برای خواننده توصیف کنید، جزییاتی را وارد کنید که ذهن خواننده را به تکاپو وا می‌دارد. مهمتر از آن مستقیما وارد داستان شوید. شما کلمات کافی برای تلف کردن بر سر معرفی کاراکترهایتان ندارید . 

  • مقتصدانه از دیالوگ استفاده کنید

دیالوگ‌های داستانک را فقط در حد رفع ضرورت قرار دهید. وقتی برای سلام و احوال پرسی و خاله زنک بازی وجود ندارد . دیالوگهای داستانک باید داستان را به جلو براند، کاراکترها را آشکار کند و داستان را جلو ببرد.  جزییات اضافی را از دیالوگها حذف کنید و چیزی که باقی می‌ماند قدرت بسیار بیشتری دارد . به یاد داشته باشید آنچه ناگفته باقی می‌ماند میتواند معنای شگرفی داشته باشد.

  • قلب داستان را نشانه بگیرید

حتی در داستانی 100 کلمه‌ای، باید به دنبال ایجاد رابطه‌ای عاطفی باشید. داستان شما باید قدرت تاثیرگذاری داشته باشید شما دوست دارید خواننده را بخندانید، به گریه بیاندازید یا منقلب کنید.  قبل از آنکه آغاز کنید ببینید میخواهید خواننده از داستان شما چه دستاوردی داشته باشد و احساس کند. این گونه میتوانید داستانی بنویسید که حقیقتا در خاطرها باقی بماند .

  • انتهای داستان را در نظر داشته باشید 

از اولین کلمه داستان‌تان بدانید که به کجا میخواهید برسید. هر جمله‌ای باید به سمت جمله آخر نشان گیری شده باشد. لحن نوشته شما باید در سرتاسر داستان یکسان باشد. داستانک نیازمند ویرایش شخصی تهاجمی تر و سخت گیرانه تر است. متن خود را به طور کامل ویرایش کنید تا کل نوشته‌تان نگاهی به پایان داستان داشته باشد. این میتواند تمرین بسیاری خوبی برای رسیدن به جایگاهی باشد که از هر کلمه رضایت دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping