تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۹ نکته برای نوشته دیالوگ خوب در داستان

۹ نکته برای نوشته دیالوگ خوب در داستان

نویسندگان و فیلمنامه نویسان دائماً مهارت‌های دیالوگ نویسی خود را تقویت می‌کنند تا مطمئن شوند که شخصیت‌های آنها واقعی و مرتبط به نظر می‌رسند. از نکات برجسته زیر برای یادگیری نحوه نوشتن مکالمه بین شخصیت‌های رمان، داستان کوتاه یا فیلمنامه خود استفاده کنید.

اولین باری که دیالوگ می‌نویسید، ممکن است تکرار الگوهای گفتار عادی برای شما دشوار باشد. حتی بهترین نویسندگان هم برای نوشتن دیالوگ مابین کاراکترهای خود ممکن است دچار مشکل شوند. با تلاش و تمرین زیاد میتوانید دیالوگهای خوبی بنویسید.

  1. لحن اطرافیان خود را تقلید کنید. ممکن است کاراکتر پزشکی خلق کرده باشید که طرز صحبت کردنش مانند مادرتان باشد. یا سرباز قهرمان داستان مانند مربی قدیمی والیبالتان صحبت کند. میتوانید به کافی شاپ محل خود بروید و گفتگوی مردم را گوش کنید. هیچ منبعی بهتر از دیالوگهای روزانه مردم در زندگی واقعی برای نوشتن دیالوگ داستان‌تان وجود ندارد.
  2. گفتگوی میان کاراکترها را توسط روایت داستان تفکیک کنید.دیالوگهای طولانی خواننده را از صحنه دور می‌کند. به موازات صحبت کاراکترتان جزییاتی در مورد ظاهر فیزیکی یا سایر اتفاقاتی که در آن فضا می‌افتد وارد کنید. این کار  تجربه واقعی گوش کردن به کسی را تقلید می‌کند  که در حین گوش دادن به محرکهای سمعی و بصری نیز پاسخ می‌دهد.
  3. قوانین گرامری و املایی را بشناسید. دیالوگ باید با رعایت نکات گرامری و املایی نوشته شود. هنگام نوشتن دیالوگ، مطمئن شوید که نحوه استفاده از علامت نقل قول و علائم نگارشی مختلف مانند علامت سوال، علامت تعجب، خط تیره و نقطه  را می‌دانید. به یاد داشته باشید که اگر دیالوگ یک کاراکتر به پاراگراف جدیدی ادامه پیدا کرد، نباید در پایان اولین پاراگراف علامت نقل قول قرار دهید، اما پاراگراف بعدی را با یک نقل قول جدید شروع می‌کنید.
  4. برای کاراکتر اصلی خود راز و رمزی در نظر بگیرید. گاهی اوقات میتوانید در جملاتی که کاراکتر می‌گوید کمی اطلاعات پنهان کنید. به عنوان مثال، می‌توانید صحنه‌ای را خلق کنید که در آن سرپرست موزه با  فرد هنرمندی در مورد چگونگی نمایش آثار او صحبت می‌کند – اما آنچه که موزه دار با صدای بلند نمی‌گوید این است که عاشق  آن شخص هنرمند است.
  5. از یک کاراکترغیرحرفه‌ای برای روشن کردن زبان فنی استفاده کنید. هنگامی که برای انتقال اطلاعات فنی به دیالوگ نیاز دارید، مکالمه را بین دو نفر تقسیم کنید. یک کاراکتر را فردی متخصص و دیگری را بی تجربه نشان دهید. کاراکتر متخصص میتواند به شکل فنی صحبت کند و کاراکتر غیرمتخصص میتواند از او سوال بپرسد و توضیح بخواهد.
  6. از کلمات اختصار اصیل استفاده کنید. آیا کاراکتر شما به جای کلمات رایج از کلمات دیگری استفاده می‌کند؟ این کلمات هر چه که هست باید دست اول و منطبق با نحوه صحبت کردن کاراکترتان باشد.
  7. به دیالوگهای نویسندگان بزرگ توجه کنید. اگر به دنبال دیالوگی در حوزه رمان یا داستان کوتاه هستید، کتابهای مارک تواین، جودی بلوم یا تونی موریسون را بخوانید.
  8. از برچسبهای دیالوگی انگیزشی استفاده کنید. آوردن چندین باره کلمه « می‌گوید » نوشته را خسته کننده کرده و فرصت بیان احساسات بیشتر  را از بین می‌برد. افعال توصیفی دیگر را جایگزین کنید.
  9. اصلیت کاراکترهایتان را به یاد داشته باشید. مراقب ویژگی‌های منطقه‌ای که کاراکترتان از آنجا آمده باشید. مثلا لهجه امریکایی انگلیسی کاملا شبیه به لهجه انگلیسی بریتانیایی نیست. توجه به این نکته باعث نوشتن دیالوگی بهتر، و خلق کاراکتری قدرتمندتر می‌شود.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping