تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۷ توصیه دیوید بالداچی در زمینه ویرایش

۷ توصیه دیوید بالداچی در زمینه ویرایش

رمان نویسان در روند نوشتن یک کتاب از مهارتهای نوشتاری مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از مهارتهایی که توسط نویسندگان تازه کار نادیده گرفته می‌شود، ویرایش کردن است. بسیاری از نویسندگان امروزی خودشان کتابهایشان را چاپ می‌کنند و این یعنی به جای استفاده از ویراستاران حرفه‌ای، خود نوشته‌شان را ویرایش می‌کنند. نویسندگان بزرگی که خود ویرایش می‌کنند همه کارها را از ویرایش مفهومی گسترده گرفته تا کپی برداری، تصحیح و در نهایت بازنویسی انجام می‌دهند. مهارتهای خود – ویراستاری برای هر نویسنده‌ای مهم است.

هفت تکنیک ویرایش دیوید بالداچی

دیوید بالداچی به عنوان نویسنده کتابهای جنایی و رازآلود، اهمیت نثر محکم و کارامد را می‌داند. ویرایش‌های ماهوی نقش مهمی در تبدیل پیش نویسهای اولیه او به آثاری دارد که مطابق با سطح انتظار خوانندگان اوست. در زیر به برخی از راهکارهای او اشاره می‌کنیم:

  1. در حین کار کردن ویرایش کنید. دیوید فرایند ویرایش دوگانه‌ای دارد: اولین ویرایش در حین نوشتن رمان او اتفاق می‌افتد. او مرتبا به عقب برمیگردد و فصول قبلی را ویرایش می‌کند – بخصوص فصلهای اولیه را – تا کارش را تنظیم و مرتب کند. 
  2. ابتدا پیش نویس را کامل و سپس ویرایش را شروع کنید. دیوید دومین ویرایشش را زمانی انجام می‌دهد که پیش نویس خود را کامل کرده باشد. او هر فصل را مرور و به آن صحنه‌هایی اضافه یا از آنها کم می‌کند و بعد عمیقتری به   کاراکترهایش میدهد.
  3. انعطاف پذیر باشید. با ذهنی باز و دیدگاهی صادقانه ویرایش کل خود را انجام دهید. ممکن است مجبور شوید یک کاراکتر یا یک داستان فرعی کامل را حذف کنید یا حتی عناصر داستان اصلی خود را تغییر دهید. وقتی کل کتاب را یکجا می‌خوانید، درک جدیدی پیدا می‌کنید. به خودتان اعتماد کنید و سعی کنید زیاد وسواس به خرج ندهید و اگر لازم شد یکی از کاراکترها یا صحنه‌های مورد علاقه خود را حذف کنید.
  4. خط به خط کار کنید. بعد از آنکه پیش نویس را به شکل دلخواه خود در آوردید، خط به خط زبان هر جمله را بررسی کنید. به این کار ویرایش خطی می‌گویند. ویرایش خطی به جز پیدا کردن غلطهای املایی و نگارشی، باعث کم شدن حداقل ده درصد از نوشته شما بواسطه مرتب کردن جملات و دور انداختن کلمات غیرضروری می‌شود. به لحن مجهول در نوشته خود توجه کنید و برای آنکه نوشته تاثیرگذارتر باشد آن را به لحن معلوم تغییر دهید.
  5.  در مورد فصل‌ها فکر کنید. از خودتان بپرسید« در این فصل چه دستاوردی داشتم؟ » برای هر فصل پاسخ کوتاهی بنویسید و نمای کلی از رمان طراحی کنید. در این صورت متوجه می‌شوید که آیا هر فصل بسیار شلوغ یا بسیار خلوت است. چنین ویرایشی در کنترل سرعت داستان به شما کمک می‌کند. و فراموش نکنید: برخی از فصول به عنوان پیش زمینه‌ای برای سایر فصلها هستند.
  6. با دیدی تازه برگردید. پس از ویرایش، استراحت کنید.دست نوشته خود را برای چند هفته یا چند ماه کنار بگذارید. وقتی برگردید، دیدگاهی تازه برای ویرایش کردن دارید که در آینده به شما در امر ویرایش بسیار کمک می‌کند.
  7. بیش از اندازه ویرایش نکنید. یک ویراستار خوب سعی نمی‌کند همه چیز را عالی کند. بیش از حد ویرایش کردن رمان،  ایده الهامی اولیه شما را تخریب می‌کند و به کار خوبی که انجام داده‌اید آسیب می‌رساند.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping