تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۶ نکته به هنگام کار کردن با مصحح

۶ نکته به هنگام کار کردن با مصحح

مصحح در فرایند ویرایش کتاب نقش مهمی بازی می‌کند، و بازخوردهایی را ارائه می‌دهد که نویسنده میتواند از آن برای تقویت دست نوشته خود و آماده کردن آن برای چاپ استفاده کند.

مصحح کیست؟

مصحح فردی است که پیش نویس کامل کتاب را قبل از انتشار، به هدف ارائه بازخورد به نویسنده میخواند. نقش مصحح بیان انتقادات سازنده از زاویه دید خواننده است.

دلایل کار کردن با مصحح

تصحیح کردن بخش مهمی از فرایند نوشتن است و به اشکال مختلفی به نویسنده کمک می‌کند:

  1. مصحح اشتباهات را نشان می‌دهد. یک نویسنده زمان زیادی را صرف نوشتن اولین پیش نویس می‌کند و بنابراین تمامی نکات داستانی و پازلهای منطقی را در ذهن خودش چیده است. گاهی اوقات آن تصمیمات به روی کاغذ آورده نمی‌شوند و موجب گیج شدن خواننده می‌شوند. مصحح با زاویه دیدی جدید نوشته را میخواند و شکاف‌های موجود در آن را پیدا کرده و به نویسنده اطلاع می‌دهد تا اشتباهاتش را اصلاح کند.
  2. مصحح نظرات خود را درباره کتاب ارائه می‌دهد. مصحح یکی از مشتریان بالقوه‌ی کتاب است. اگر به نظر او کتاب جالب نباشد یا از آن لذت نبرد، بازخوردهای مهم را به نویسنده نمی‌دهد.
  3. مصحح میتواند تنها فرصت شما برای آزمودن کتابتان باشد. اگر برنامه دارید تا خود کتابتان را چاپ کنید، آنگاه مصحح اولین کسی است که کتاب شما را می‌خواند. نظرات او میتواند روی فروش نهایی کتاب تاثیر بگذارد. با در نظر گرفتن پیشنهادات آنها میتوانید جلوی وقوع نتایج غیرحرفه‌ای را بگیرید.

۶ نکته برای کار کردن با مصحح

هدف از تصحیح نوشته دریافت بازخورد در مورد اثر خود از زاویه دید خواننده است. در زیر به شش نکته برای کار کردن با مصحح اشاره می‌کنیم تا بتوانید بهترین نتیجه را از کار کردن با او بگیرید

  • جستجوی نظرات مختلف. وقتی نوبت به دریافت بازخورد برای کتابتان می‌رسد باید نظرات مختلفی را بشنوید، بنابرین از دوست و غریبه درخواست کنید تا به عنوان مصحح نوشته شما را بخوانند.
  • با چند مصحح کار کنید. بهتر است با چند مصحح کار کنید تا در صورتی که یکی یا چند نفر از آنها انصراف دادند یا به ضرب الاجل شما نرسیدند به مشکل برنخورید.
  • به مصحح خود به چشم ویراستار نگاه نکنید. ویراستاران حرفه‌ای از جمله نمونه خوانها، در نوشته شما به  دنبال غلط‌های املایی و دستوری می‌گردند. برعکس مصحح کار نمونه خوانی یا ویرایشی انجام نمی‌دهد، تنها هدف او ارائه بازخورد از زاویه دید خود است.
  • پرسش‌های تکمیلی آماده کنید. برنامه مصاحبه‌ای با مصحح خود ترتیب دهید و نقطه نظراتش را بپرسید. لیستی از سوالات تهیه کنید برای مثال – میتوانید در مورد لحن، طرح داستانی، ابتدا و انتهای داستان از او سوال کنید.
  • به وقت مصحح خود احترام بگذارید. با مصحح خود با احترام برخورد کنید و در طول کار از او تشکر کنید. برای او ضرب الاجل مشخصی را تعیین کرده و وقت کافی برای خواندن کتاب و جمع بندی نظراتش را در نظر بگیرید. مصححان معمولا پولی دریافت نمی‌کنند، بنابراین برای آنکه کتاب شما را تمام کنند عجله نکنید. ممکن است آنها برای خود پروژه‌های زمان بندی شده‌ای داشته باشند.
  • به نظرات مصحح خود احترام بگذارید. بعد از دریافت بازخورد از تمام مصححان خود در جستجوی یافتن الگویی در نظرات آنها باشید. اگر همه آنها به مشکلی اشاره کرده‌اند، مثلا مشکلی در زمینه معرفی کاراکتر یا وجود یک شکاف داستانی، موضوع را شخصی نکنید. در نظر داشته باشید که همه شما یک هدف مشترک دارید و آن ارتقای کیفیت نوشته است. 
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping