تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۵ راهکار بهتر نوشتن برای مبتدیان

۵ راهکار بهتر نوشتن برای مبتدیان

آیا بلند خواندن به شما کمک می‌کند بهتر بنویسید؟ آیا زودتر از موعد برنامه‌ریزی کردن،  کارها را بیش از حد برایتان پیچیده می‌کند؟ نویسنده هلندی توماس هیرما ون وس، تکنیک‌های خود را برای تهیه نوشته‌ای عالی با شما  در میان می‌گذارد.

۱-     فکر نکنید

 چون میخواهید مطلبی بنویسید حتما نباید از انواع استعاره‌ها، ترکیب‌های پیچیده و افکار فلسفی برای بیان داستان‌تان استفاده کنید. همان گونه که صحبت می‌کنید بنویسید. هیچ گاه تصور نکنید برای آنکه سبک عالمانه مختص خودتان را داشته باشید،  باید پیچیده بنویسید، بلکه باید صرفا برای بیان داستانی خاص یا توصیف صحنه‌ای بخصوص بنویسید. سبک شما خود به خود نمایان خواهد شد.

۲-    بخوانید

 بیشتر و وسیعتر بخوانید. ببینید نویسندگان دیگر چطور صحنه‌هایشان را می‌سازند، خواننده را دست می‌اندازند و تنش ایجاد می‌کنند. وقتی شروع به نوشتن می‌کنید از دزدیدن یا تقلید کردن نترسید – همه هنرها با تقلید کردن آغاز می‌شوند. یکی از مشهور‌ترین نویسندگان هلند حرفه نویسندگی‌اش را با کپی کردن داستانهایی از ایوان تورگنیف آغاز کرد تا بر سبک و شیوه نوشتن تسلط پیدا کند.

۳-     نوشته‌هایتان را  با صدای بلند بخوانید، نه تنها دیالوگها بلکه تک تک جملات را بخوانید

گویی موقع خوابیدن برای خود قصه میخوانید. در این صورت برایتان مشخص می‌‌شود در کدام قسمت‌ها متن خسته کننده شده است، کدام کلمات را تکرار کرده‌اید و در کجا توجه خواننده ممکن است جلب نشود.  

۴-    به ایده اولیه کتاب یا داستان خود نچسبید

نسخه نهایی همیشه با آنچه در ابتدا در ذهن داشته‌اید متفاوت است. و این هیچ ایرادی ندارد. در واقع اغلب منجر به بینش جدیدی می‌شود که هیچ گاه فکرش را نمی‌کردید. تمام داستانهای من همیشه از نیمه راه به بعد شکل می‌گیرند و گاهی حتی تا پایان مرحله ویرایش طول می‌کشد. سعی کنید متن خود را بر اساس آنچه که “باید” قضاوت نکنید، بلکه بر اساس آنچه که هست، نحوه پیشرفت و کارهایی که میشود برای بهبودش انجام داد، قضاوت کنید.

blank

۵-     نوشتن یعنی درگیر کردن خواننده  

از طریق غافلگیر کردن او، برقراری ارتباط بین او و کاراکترها و تجاربی که در طول داستان می‌گذرانند. صرف نظر از اینکه چه چیزی می‌نویسید یا داستان‌تان چقدر عجیب است، مطمئن شوید خواننده آن را باور می‌کند و برای شما نیز جالب است. همه چیز به سبک شما برمیگردد. رویدادهای واقعی اگر به خوبی توصیف نشوند نامعقول به نظر می‌رسند و حوادث عجیب و غریب در داستانی که به خوبی پرورانده شده باشد، کاملا منطقی دیده می‌شوند.  این جوهرۀ یک نوشته خوب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید