تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۱۵ روش برای انگیزه دادن به خود برای نوشتن

۱۵ روش برای انگیزه دادن به خود برای نوشتن

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که برای نوشتن خود را آماده کنید اما اراده‌ای برای نوشتن نداشته باشید؟ در این صورت تنها نیستید. هر نویسنده‌ای، با روزهایی روبه رو می‌شود که درآن به کاغذ سفید زل می‌زند و منتظر جرقه‌ای الهام بخش برای آغاز نوشتن است. دفعه بعدی که چنین اتفاقی افتاد، این استراتژی‌های خلاقانه را برای انگیزه دادن به خود بکار بگیرید.

  1. اهداف نوشتاری برای خود تعیین کنید. اگر میخواهید رمان بنویسید اما از فکر نوشتن 65 هزار کلمه می‌ترسید، اهدافی برای خود تعیین کنید که دستیابی به آنها ساده تر باشد. هر روز حداقل تعداد کلماتی را برای خود مشخص کنید. در پایان روز تعداد کلمات نوشته شده را یادداشت کنید.
  2. ضرب الاجل تعیین کنید. هیچ عاملی انگیزه بخش تر از ضرب الاجل نیست. تاریخی را برای تکمیل هر فصل کتابتان و همچنین تکمیل پیش نویس اول تعیین کنید.
  3. فعلا بنویسید، ویرایش کردن را به بعد موکول کنید. یک بخش اساسی در نوشته خلاقه نوشتن داستان است. وقتی کلمات جاری می‌شوند جلوی آنها را به جهت ویرایش کردن نگیرید. زیرا افکار و ایده‌هایتان را فراموش می‌کنید و لحظه را از دست میدهید. ابتدا داستان را بنویسید و بعدا ویرایش کنید.
  4. فضای مناسبی برای نوشتن پیدا کنید.  مکانی را پیدا کنید که درآنجا بهتر میتوانید بنویسید. مطمئن شوید که عوامل پرت کننده حواس در آنجا وجود ندارند. تلویزیون را خاموش کنید و گوشی‌تان را کنار بگذارید. برخی هنگام نوشتن موسیقی گوش می‌کند. اما اگر حواستان را پرت می‌کند خاموش کنید.
  5. به یاد داشته باشید که سفر، مقصد است. فکر نوشتن یک رمان کامل دلهره آور است. روی فرایند نوشتن تمرکز کنید تا هدف نهایی‌تان. در لحظه باشید و از تجربه نوشتن لذت ببرید.
  6. برنامه زمانی منظم داشته باشید. وقتی از مهارت‌های مدیریت زمان و برنامه ریزی کردن زمانی خاص برای نوشتن روزانه آگاه شدید، عادت به نوشتن راحتتر می‌شود. در زمانی که تعیین کرده‌اید، پشت کامپیوترتان بنشینید.
  7. فرایند فکری خود را تغییر دهید. طفره رفتن باعث ضعف عملکرد هر نویسنده‌ای می‌شود. به خودتان یادآوری کنید که تنها راه تبدیل شدن به نویسنده‌ای بهتر، نوشتن است. نیروی اراده خود را تقویت کنید تا با وسوسه‌ی طفره روی مقابله کنید.
  8. به گروه نویسندگان بپیوندید. گاهی اوقات نوشتن، به اندازه کافی به شما انگیزه نمی‌دهد. به یک گروه نویسندگی بپیوندید تا نوشته خود را به آنها نشان دهید.
  9. استراحت کنید. اگر با سد نویسندگی روبه رو شده‌اید، از برنامه روزانه نوشتن فاصله بگیرید. به پیاده روی بروید. ورزش کردن دروازه‌های خلاقیت را به رویتان باز می‌کند. اگر جواب نداد روز بعد سراغش بروید. تلویزیون ببینید یا پادکست گوش کنید.
  10.  چیدمان محیط خود را تغییر دهید. تغییر دادن محل کار میتواند منظرگاه جدیدی به شما بدهد و انگیزه شما را برای نوشتن بالا ببرد. از خانه و پشت میزتان بیرون بروید و در کافی شاپ یا کتابخانه بنشینید.
  11. جهت‌تان را تغییر دهید. تغییر دادن سبک نویسندگی افکار شما را تر و تازه می‌کند. اگر از نوشتن رمان خسته شده‌اید، روی داستان کوتاه کار کنید. اگر بلاگر هستید، برای وبسایت دیگری به صورت مهمان مطلب بنویسید. گاهی اوقات قبل از شروع دوباره،  باید جهت‌تان را تغییر و مغزتان را وادار به فکر کردن به چیز دیگری کنید
  12. از طرح واره‌های نوشتاری استفاده کنید. یکی از راههای جالب برای پیدا کردن انگیزه، استفاده از طرح واره‌های نوشتاری برای شعله ور کردن یک ایده داستانی است. طرح واره‌ها، متنهای کوتاهی هستند که نویسنده از آن برای  پایه گذاری داستانی بزرگتر استفاده می‌کند.
  13. به خودتان پاداش بدهید. هر از گاهی رشوه دادن به خود به جهت انگیزه گرفتن  ایرادی ندارد. به خودتان وعده شیرینی یا یک فنجان قهوه  بدهید.
  14. کتاب بخوانید. اگر نمیتوانید انگیزه پیدا کنید، مطلبی برای خواندن انتخاب کنید. اگر داستان می‌نویسید، سبک غیرداستانی را دنبال کنید. خواندن موتور خلاق شما را خاموش می‌کند و به ذهنتان استراحت می‌دهد.
  15. دلیل نوشتن خود را به خاطر بیاورید. به یاد آورید که چرا نوشتن را آغاز کردید و روی داستان‌تان مجددا تمرکز کنید. ایده خود را به عنوان یک رمان کامل با کاراکتر‌ها و دنیایی که خلق کرده‌اید تجسم کنید. بعد از اتمام کار، احساس موفقیت را تصور کنید. سپس، بنشینید و شروع به تایپ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping