تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه یک سیستم جادویی خلق کنیم

چگونه یک سیستم جادویی خلق کنیم

جادو یکی از عناصر ضروری در داستانهای تخیلی نیست. اما میتواند قدرتهای زیادی را به داستان ببخشد. سیستم‌های جادویی میتوانند به عنوان محملی برای تجربه موضوعاتی چون قدرت، برتری، طمع و ظلم و ستم باشند. اگر شما نتوانید نقشی که جادو در داستان‌تان بازی می‌کند را درک کنید و سیستم جادویی‌تان را متعاقب آن بسازید، آنگاه تنش و درگیری‌ای که باعث جذب خواننده می‌شود را تضعیف می‌کنید.

رویکردهای موجود نسبت به جادو

هیچ شیوه « درستی» برای خلق جادو در داستان وجود ندارد. ممکن است رویکرد شما با رویکرد سایر نویسندگان متفاوت باشد. اما درک نحوه عملکرد جادو در داستان اهمیت زیادی دارد. جادو برای ایجاد درگیری در داستان وجود دارد. اگر کاراکترهای شما از جادو برای حل این درگیری استفاده کنند آنگاه برای آنکه این تنش و درگیری توسط راه حلهای جادویی افت نکند باید برای سیستم جادویی خود قوانینی را وضع کنید. به بیان دیگر خواننده باید متوجه شود که سیستم جادویی شما چطور کار می‌کند تا مطمئن شود که استفاده از آن طبیعی و قابل باور است.

6 گام برای خلق یک سیستم جادویی کامل

گام اول: کاربرد آن را تعریف کنید

چگونه یک جادوگر جادو را فرامیخواند و آن جادو چگونه متجلی می‌شود( یعنی چگونه توانایی‌های جادویی جادوگر را تعریف می‌کنید؟ ) چه چیزی باعث استفاده از جادو می‌شود؟ آیا استفاده از قدرت بهای خاصی دارد؟

گام دوم: کسانی که از جادو استفاده می‌کنند را معرفی کنید

در داستان شما چه کسانی دارای قدرتهای جادویی هستند؟ آیا جادو به ارث رسیده، بدست آمده، آموخته شده یا ذاتا در درون فرد وجود داشته است؟ چه کسی میتواند از جادو استفاده کند؟ آیا چند نفر از جادو استفاده می‌کنند؟ اگر این طور است وجه تمایز آنها چیست؟

گام سوم: حد و مرزها را مشخص کنید

آیا جادو در دنیای داستانی شما منبع محدودی است؟ آیا قدرتهای جادویی یک فرد قابل دزدیده شدن است؟ استفاده از جادو چه تاثیری روی فرد استفاده کننده از آن دارد؟ آیا توانایی‌های جادویی فرد سقف مشخصی دارد؟ چگونه میتوان فردی که دارای قدرتهای جادویی است را شکست داد؟

گام چهارم: خطرات استفاده از جادو را مشخص کنید

آیا ممکن است از جادو به شکل نادرست یا غیراخلاقی استفاده شود؟ آیا میتوان از آن برای صدمه زدن به دیگران یا ایجاد ویرانی استفاده کرد؟ چگونه استفاده از جادو به شکل مستقیم یا به دلیل آنکه توسط جامعه مورد تحقیر و تمسخر قرار می‌گیرد، به فرد استفاده کننده از جادو صدمه می‌زند؟

گام پنجم: منشا آن را کشف کنید

جادو چگونه خلق شده است؟ منبع قدرت آن کجاست؟ آیا انواع مختلفی از جادو وجود دارد یا جادو در طول زمان به شاخه‌های مختلفی تقسیم شده است؟ چه اتفاقات تاریخی مهمی در داستان شما تحت تاثیر استفاده از جادو قرار گرفته‌اند؟

گام ششم: فرهنگ آن را در نظر بگیرید

آیا جادو در دنیای داستانی شما مخفی نگه داشته می‌شود؟ اگر این طور است چرا؟ آیا جوامع جادویی یا سلسله‌ای از کاربران نیروهایی جادویی وجود دارد؟ آیا فرد جادوگر را میتوان از روی لباس، ظاهر یا برخی دیگر از خصوصیات فیزیکی بارز شناسایی کرد؟ آیا جادوگران زبان، مذهب، فستیوالها یا خصیصه‌های فرهنگی دیگری دارند؟

جادو به عنوان محملی برای مضمون داستان

بسیاری از داستان نویسان جادو را به این علت وارد داستان خود می‌کنند که توانایی‌های جادویی روشی جالب برای واقعیت گریزی است. اما همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، جادو به عنوان محملی برای مضمون داستان نیز عمل می‌کند. از آنجایی که جادو شکلی از قدرت است، معمولا مضامین مرتبطی چون طمع، برتری، و ظلم و ستم را نشان می‌دهد.



دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping