تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه یک راوی خوب باشیم

چگونه یک راوی خوب باشیم

آیا تا به حال فردی را دیده‌اید که به هنگام تعریف داستانی جذاب، تماشاچیان را مانند موم در دستانش داشته باشد؟ شاید در هنگام سخنرانی آغاز مراسم یا در مراسم اهدای جایزه یا در طول یکی از  سخنرانی‌های TED بوده است. این داستان سرایان بزرگ چگونه با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند؟ و چه چیزی  یک داستان خوب را از  یک داستان بد متمایز می‌کند؟ در اینجا به تکنیک داستان سرایی اشاره می‌کنیم  که به شما کمک می‌کند داستان خود را به شیوه‌ای تاثیرگذار به اشتراک بگذارید.

۶ نکته برای آنکه تبدیل به یک راوی خوب شوید

در حالی که هیچ الگوی واحدی برای نحوه داستان گویی وجود ندارد، بیشتر داستان سرایی‌های خوب شامل عناصر خاصی هستند – صرف نظر از موضوع یا پیشینه شخصی راوی. نکات زیر اجزای مختلف فرآیند داستان گویی، از ساختار داستان گویی گرفته تا تکنیک‌های سخنرانی در جمع و زبان بدن را شامل می‌شود.

  1. داستان را شخصی کنید. راویانی که با افشای بخشی از زندگی‌شان کمی خود را در معرض آسیب‌پذیری قرار میدهند، نسبت به راویانی که تقریباً هیچ چیزی را فاش نمی‌کنند، بیشتر با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند. انسان ذاتا دوست دارد از داستان زندگی شخصی افراد دیگر باخبر شود. کدام سخنرانی شما را بیشتر جذب می‌کند:  دانشمند هواشناسی که  در مورد این صحبت می‌کند که چگونه تیمش یک الگوریتم کامپیوتری برای اندازه گیری ذرات معلق ایجاد کرده است، یا دانشمندی که در مورد این صحبت می‌کند که چگونه تجربه شخصی او از آسم، الهام بخش او برای وقف زندگی خود به هوای پاک است .
  2. داستانی که میخواهید روایت کنید را بنویسید. اگر داستانی را به صورت شفاهی روایت می‌کنید، بهتر است آنچه میخواهید بگویید را بنویسید.. اگر اولین بار است که این کار را انجام می‌دهید، ممکن است بخواهید کل داستان را پیش نویسی کنید. اما سعی کنید موقع روایت داستان سرتان را درون کاغذ فرو نکنید. به موازات رشد مهارت داستان سرایی راحتتر می‌توانید داستانها را روایت کنید. اما اگر این هنر را به تازگی آغاز کرده‌اید، بهتر است آمادگی کامل داشته باشید. نسخه نوشته شده داستان شما میتواند پیش نویس یک رمان یا داستان کوتاه باشد.
  3. مخاطب هدف خود را بشناسید. نویسندگان و راویان خوب میدانند چرا مخاطب در درجه اول به آنها توجه می‌کند. وقتی استیو جابز در مقابل تماشاچیان ایستاد تا داستان آیپاد یا آیفون جدید را تعریف کند، میدانست برای تماشاچیانی علاقه مند به تکنولوژی و هوادار اپل سخنرانی می‌کند – او همچنین می‌دانست چه داستانی برای تماشاچیان او جذاب است و از تفاوت میان مخاطبان خود و افرادی که در یک تماس ویدیو کنفرانسی با سرمایه گذاران ارتباط برقرار می‌کنند آگاه بود. اگر در تمام مراحل داستان سرایی خود، از جمع آوری ایده‌های داستان گرفته تا تهیه پیش نویس و به اشتراک گذاری داستان خود، حواستان به مخاطب هدف خود باشد راوی بهتری خواهید شد.
  4. نکات اصلی خود را در طول داستان دنبال کنید. اگر روایتی غیرداستانی میخوانید که برای بیان یک نکته طراحی شده است، مطمئن شوید که حداقل یک نکته مهم در هر بخش از سخنرانی شما وجود دارد. این باعث می‌شود مخاطبان به شما توجه کنند. یک راوی خوب معمولاً دو نکته برجسته را شناسایی می‌کند و داستان خود را با آنها به پایان می‌رساند- آنها با یک حکایت هیجان انگیز شروع می‌کنند تا توجه مخاطب را جلب کنند، و سپس مطمئن می‌شوند آخرین مطلبشان  می‌تواند مدت‌ها پس از پایان داستان در ذهن مخاطب طنین انداز شود.
  5. عناصر غافلگیرکننده وارد کنید.  درست مانند بهترین نویسندگان، بهترین سخنرانان عمومی هرگز نمی‌خواهند مخاطبانشان صحبتهای آنها را پیش بینی کنند. به طور معمول، یک مخاطب در مورد چگونگی گسترش یک داستان فرضیاتی را مطرح می‌کند، و اگر واقعاً همانطور که انتظار می‌رود پیش برود، آن مخاطب احتمالاً تمرکزش از صحبتهای شما برداشته می‌شود. به‌عنوان راوی، وظیفه شما این است که از چنین حوصله سر رفتگی‌هایی جلوگیری کنید—بنابراین یک چرخش داستانی یا عناصر غافلگیرکننده وارد کنید. وقتی به بخش غافلگیرکننده داستان برسید، دوباره توجه مخاطب را به خود جلب خواهید کرد.
  6. از حاشیه امن خود  خارج شوید. اگر می‌خواهید نوشتن و روایت خلاقانه خود را به سطح بالاتری ببرید، باید ریسک کنید. سعی کنید داستان‌هایی در ژانرهای مختلف بسازید. آیا همیشه داستان‌هایی از زندگی واقعی تعریف می‌کنید؟ سعی کنید داستانی را سرهم کنید. یا شاید شروع به روایت یک داستان  از زاویه دید سوم شخص (به عنوان راوی دانای کل) کنید و سپس بقیه داستان را با استفاده از زاویه دید اول شخص و از دیدگاه کاراکتر اصلی بگویید. تطبیق پذیری یکی از مهم ترین مهارت‌های یک راوی است، بنابراین از هر فرصتی برای تقویت این مهارت استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید