تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه یک داستان کوتاه را طرح ریزی کنیم: ۵ گام برای طراحی داستان کوتاه

چگونه یک داستان کوتاه را طرح ریزی کنیم: ۵ گام برای طراحی داستان کوتاه

داستان کوتاه روشی عالی برای نویسندگان است تا دست به خطر کردن بزنند. وقتی داستان کوتاه می‌نویسید، سوژه‌ای را خلق می‌کنید که برایتان جالب است اما ممکن است در قالب یک رمان کامل نشود آن را نوشت.

نوشتن داستان کوتاه به شدت دشوار است زیرا باید به گونه‌ای مختصر روایت شود و تمامی عناصر رمان را در فضایی کوچک در بربگیرد. اما گاهی فضای کمتر به معنای آزادی بیشتر در طراحی ساختار داستان است.

blank

چطور یک داستان کوتاه را طرح ریزی کنیم

در طرح ریزی یک داستان کوتاه نیازی نیست تا لیستی جامع از نکات طراحی لحاظ شوند. تنها کافی است تعدادی از لحظات کلیدی که داستان‌تان حول آن می‌گردد را در نظر داشته باشید. شما در نهایت مجبورید طرح اصلی داستان را تغییر دهید و این خوب است. همیشه با چیزهایی که در ابتدا تصور نمی‌کردید روبه رو می‌شوید. مابقی داستان سر جای خود قرار خواهد گرفت. گامهای زیر را در حین طرح ریزی داستان دنبال کنید:

  1. ایده پردازی.  لازم نیست در آن واحد چند ایده برای داستان کوتاه داشته باشید. تنها چیزی که لازم دارید مفهومی عینی است. وقتی ایده‌ای به ذهنتان می‌رسد آن را یادداشت کنید.
  2. مضمون و درگیری اصلی را یادداشت کنید. برای ایجاد تنش و پویایی باید دقیقا بدانید که کاراکترتان چه می‌خواهد و چه چیزی مانع از رسیدن او به خواسته‌اش می‌شود. درگیریها میتوانند درونی یا بیرونی باشند، بنابراین تجسم کنید که خواننده در چه مرحله‌ای با کاراکترتان روبه رو می‌شود. آیا او در حال شکست خوردن است؟ آیا موانع موجود به داستان پویایی می‌دهد؟
  3. طرح کلی کوتاه بسازید.  روند رویدادهای داستان کوتاه از جمله تعامل مابین کاراکترها و لحظات کلیدی را ترسیم کنید. مشخصه‌ها و رفتارهای تعیین کننده را یادداشت کنید- در زمان نوشتن پیش نویس، پیش داستان خود را به دقت بنویسید . برای آنکه به گذشته کات بزنید، اطلاعات داده شده باید به نوعی در ارتباط با حوادث اصلی داستان باشند.
  4. زاویه دید انتخاب کنید. بسیاری از داستانهای کوتاه با زاویه دید اول شخص خوب جواب می‌دهند. اما هیچ قانون ثابتی برای اینکه از زاویه اول شخص بنویسید وجود ندارد. اگر داستان شما باید از زاویه دوم شخص یا سوم شخص نوشته شود، این کار را انجام دهید. صرف نظر از هر زاویه دیدی که انتخاب می‌کنید، معمولا بهتر است برای اطمینان از درک بهتر خواننده از موضوعات، راوی یکی از شخصیت‌های اصلی باشد. 
  5. ساختار داستانی مناسب انتخاب کنید. داستان‌های کوتاه مکانی عالی برای رهایی از قوانین ساختاری هستند.میتوانید روایت خطی یا غیرخطی اختیار کنید. ممکن است داستان کوتاه شما یک قوس روایی کامل یا فقط یک لحظه محوری داشته باشد. میتوانید داستان خود را از میانه رویدادها شروع کنید – یعنی از وسط داستان آغاز کنید . داستانهای کوتاه به دلیل اختصار به نویسنده آزادی عمل می‌دهند.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید