تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه یک جمله ی موضوعی بی نقص بنویسیم

چگونه یک جمله ی موضوعی بی نقص بنویسیم

یک پاراگراف خوب از یک جمله موضوعی (یا جمله کلیدی)، جملات حمایتی مرتبط و یک جمله پایانی (یا انتقالی) تشکیل شده است. این ساختار برای تمرکز پاراگراف شما بر روی ایده اصلی و ایجاد یک تصویر واضح و مختصر حیاتی است. بخش مهمی از نوشتن یک پاراگراف شامل درست نوشتن یک جمله موضوعی تاثیرگذار است.

جمله ی موضوعی چیست ؟

جمله موضوعی اولین جمله از یک پاراگراف است که موضوع و ایده کنترل کننده پاراگراف را خلاصه می کند. یک جمله موضوعی باید شامل  موضوع، یک ایده کنترل کننده و دیدگاه نویسنده باشد.  جمله موضوعی واضح و مختصر باید انتظارات را برای محتوای بعدی تعیین کند، در حالی که به خوانندگان درک روشنی از تمرکز نویسنده می دهد. صرف نظر از قالب یا ژانر نوشته، هر پاراگراف باید با تمرکزی شروع شود که بقیه پاراگراف از آن پشتیبانی می کند.

هدف از نوشتن جمله ی موضوعی چیست ؟

هدف یک جمله موضوعی بیان یا خلاصه کردن یک نکته مهم است که نویسنده در جملات بعدی پاراگراف ثابت خواهد کرد. جمله موضوعی پاراگراف باید درک دامنه پاراگراف و هضم اطلاعاتی که از طریق متن دریافت می‌کنند را برای خوانندگان آسان‌تر کند. حتی در داستان نیز معرفی یک پاراگراف ایده یا سناریویی را تثبیت می کند یا یکی از پاراگرافهای قبلی را ادامه می دهد.

مثالی از یک جمله موضوعی

یک جمله موضوعی باید به وضوح موضوعی را که نویسنده به آن می پردازد و همچنین ایده کنترل کننده پاراگراف را خلاصه کند. به مثال زیر از جمله موضوعی نگاه کنید

ضایعات مواد غذایی مقدار زیادی گازهای گلخانه ای، به ویژه متان تولید می کند که یکی از عوامل اصلی تغییرات آب و هوایی است.

در این مثال، ضایعات مواد غذایی موضوع است و ایده کنترلگر، حول تاثیر آن بر تغییرات آب و هوایی می چرخد.
نکاتی برای ساخت جمله موضوعی بی نقص

 شما می توانید با رعایت چند نکته کلیدی، اثربخشی جملات موضوعی خود را بهبود ببخشید

  1. بین اطلاعات تعادل برقرار کنید. جمله موضوعی شما باید به اندازه کافی مشخص باشد تا خوانندگان را به سمت ایده اصلی پاراگراف سوق دهد، بدون اینکه مقدار زیادی از مطالبی را که قصد پوشش آن را دارید فاش کنید. برعکس، یک جمله مبهم موضوعی به خوانندگان شما اطلاعات کافی برای درک نکته ای که می خواهید بیان کنید نمی دهد
  2. اطلاعات مرتبط را وارد کنید. جملات پشتیبان پاراگراف شما باید بیشتر از ایده ایجاد شده با جمله موضوعی شما پشتیبانی کند. اگر ایده ای را با جمله موضوعی خود معرفی می کنید، جملات زیر باید جزئیاتی را ارائه دهند که از ایده پشتیبانی می کند. اگر نیاز به معرفی ایده جدیدی دارید، از کلمات انتقالی برای اتصال پاراگراف جدید خود به پاراگراف قبلی استفاده کنید تا خواننده را با اطلاعات جدید آزار ندهید.
  3. جمله موضوعی خود را جالب کنید. یک جمله موضوعی خوب خواننده را به خود جذب می کند و او را به خواندن ادامه می دهد. استفاده از احساسات یا جزئیات حسی روشی موثر برای برانگیختن علاقه خواننده است.
  4. جمله موضوعی خود را تاثیرگذار کنید. یک جمله موضوعی منسجم حول موضوع خود تمرکز نمیکند. جمله موضوعی شما باید کوتاه و موثر باشد – به سرعت و واضح به موضوع اصلی خود برسید و از جزئیات کافی استفاده کنید تا خوانندگان خود را برای بقیه پاراگراف آماده کنید.
  5. دیدگاه خود را وارد کنید. اگر در حال نوشتن یک مقاله آکادمیک هستید، جمله موضوعی شما باید نظر یا نقطه نظرات شما را در مورد موضوع مورد نظر همراه با حقایق پشتیبان کننده در بر گیرد، به طوری که در پاراگراف های بعدی نکته ای برای بحث داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping