تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه کتاب مصور بنویسیم

چگونه کتاب مصور بنویسیم

اگر میخواهید یک کتاب مصور بنویسید این مقاله به شما کمک می‌کند. نوشتن کتاب خوب یک هنر جادویی است که شامل خلق کاراکترها، قرار دادن آنها در چیدمان مناسب و تنیدن داستانی جذاب به دور آن با دیالوگی اصیل می‌باشد. ساده است نه؟  البته که چندان ساده نیست.

اگر نوشتن کتاب خوب سخت نباشد نوشتن کتاب مصور قطعا برای نویسنده دشوار است. کتابهای مصور کودکان از کتابهای بزرگسالان کوتاهترند و بنابراین زمان کمتری برای قوس داستانی یا پرورش کاراکتر وجود دارد . نویسنده در رابطه با سن مخاطب محدودیتهای بیشتری دارد، بیشتر کودکان لغات، سناریوها و مضامین مربوط به داستانهای بزرگسالان را درک نمی‌کنند.

ژانر

سبک داستان خود را انتخاب کنید مثلا داستان افسانه‌ای، فانتزی، تاریخی، ترسناک، خنده دار، اسرارآمیز، شعرگونه یا عملی تخیلی.

چیدمان

کتابهای مصور دارای یک چیدمان واحد هستند. بهترین زمان و مکان برای وقوع داستان چیست؟ – در یک مزرعه؟ در یک قلعه قرون وسطی‌ای، در عرشه یک کشتی از دزدان دریایی کاراییب؟ یا در فضاپیمایی که به دور مریخ می‌گردد؟

مضمون

داستان شما چه پیام مثبتی را مخابره می‌کند. مثلا: علف باید به دهان بزی شیرین باشد  ( شرک )، با دیگران همانطور رفتار کنید که میخواهید با شما رفتار شود، گز نکرده پاره نکن و غیره .

کاراکتر اصلی

آیا کاراکتر اصلی جالب است یا به قدری جذاب است که خواننده میخواهد بداند چه اتفاقی برای او می‌افتد؟ آیا خوانندگان میتوانند به راحتی خودشان را در داستان تصور کنند؟ کاراکترهای اصلی در کتابهای مصور معمولا همسن خوانندگان هستند بخصوص که اگر کودک یا حیوان باشند . آنها به ندرت افرادی بزرگسال یا موجوداتی بی جان هستند اما استثناهایی وجود دارد : مثلا داستان روزی که مدادشمعی‌ها استعفا دادند، دارای کاراکترهای مداد شمعی است.

blank

زاویه دید و زمان فعل

کدام زاویه دید و زمان فعل برای داستان شما مناسب تر است: اول شخص زمان حال، دوم شخص زمان آینده، سوم شخص زمان گذشته؟ وقتی زاویه دید و زمان فعل‌تان را انتخاب کردید تا پایان داستان آن را رعایت کنید

انتخاب کلمات

نشان دادن خیلی قدرتمندتر از تعریف کردن است. آنتوان چخوف می‌گوید: به من نگو ماه می‌درخشد، برق نور را بر لیوانی شکسته نشانم بده »

تعداد کم کلمات در کتابهای مصور نیازمند آن است که نویسنده در انتخاب کلمات دقیق باشد. تاثیر نوشته خود را با کلمات ضعیف کم نکنید  . به جای جمله‌ی  « خورشید طلوع کرده بود » بنویسید « خورشید بر افق بوسه زده بود » . کاراکترها باید عمل کنند نه اینکه آماده عمل کردن باشند . از افعال قدرتمند توصیفی استفاده کنید.

عشق/ دوستی

آیا داستان دارای رابطه‌ای عاشقانه یا دوستانه است که به مرحله احساسی وارد شده است؟ آیا پیوند محکمی بین کاراکترها وجود دارد آیا خوانندگان می‌خندند یا بعض می‌کنند؟ وجود رابطه دوستی و عاشقانه به ایجاد پیوندی بین خواننده و داستان کمک می‌کند.

پایانی رضایت بخش

آیا یک چرخش ناگهانی یا نتیجه‌ای رضایت بخش در انتهای داستان وجود دارد؟ یک پایان رضایت بخش، سورپرایزی غیرمنتظره است که تجربه کتاب خوانی کودک را کامل می‌کند .

۱ دیدگاه

    blank

    سلام من یک کتاب کمیک رو نوشتم اما نمیدونم چگونه به مرحله چاپ برسونمش
    لطفاً اگه امکانش هست به کن بگید

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید